Elbiler i barsk vintertest i Norge: Se resultater for rækkevidde

FDMs norske søsterklub har netop afviklet verdens største elbiltest, og FDM deltager. Lav temperatur er noget af det værste for elbilers rækkevidde, og her kan du se, hvor langt 29 nye elbiler kan køre om vinteren. Tesla sætter ny rekord med Model S. 

29 elbiler er tilmeldt den største elbilstest, som afvikles af FDMs søsterklub NAF.
Bilist

Kulde og elbiler er en dårlig cocktail, men hvor dårlig er den egentlig? Og vil det overhovedet være et problem for dig som bilist til hverdag? De to spørgsmål kan du måske finde svar på i den rækkeviddetest, som FDMs norske søsterklub NAF gennemfører i vintervejr. Testen er verdens største og er unik, fordi man på samme dag tester næsten 30 nye bilmodeller under ens vilkår.

Sidste år var det Tesla Model 3 Long Range, der kørte længst med 521 km. Igen i år var det Tesla, som kørte længst på en opladning. Denne gang var det topmodellen Model S, der kørte hele 530 km hvilket er en rekord i NAFs vintertest. Og toppen er domineret af elbiler med store batterier, som er med til at give elbilerne lang rækkevidde. Efter Model S kom Tesla Model X, Nio ET7 og BMW i4. Luksusbilen BMW i7 runder top fem af.

Blandt elbiler, der sælges for under 400.000 kr. i Danmark, kørte MG ZS EV længst. Derudover klarede Kia Niro EV, MG 4, Tesla Model Y SR og Renault Megane E-Tech sig flot.

Toyota bZ4X klarede sig procentvist dårligst i testen, den forhjulstrukne variant havde en afvigelse på 36 pct. i forhold til den officielle WLTP-rækkevidde. Ligeledes skuffede den nye kinesiske SUV Hongqi (35 pct.) og den firehjulstrukne Skoda Enyaq RS Coupé (34 pct.). Maxus Euniq 6 havde den mindste afvigelse fra det officielle forbrug med blot 10 pct., men den har også testens korteste officielle rækkevidde på 354 km.  

Sådan blev bilerne testet

Selve testen foregik med udgangspunkt i Oslo, hvorfra alle testbilerne med hold af to personer kørte næsten 250 km nordpå mod Frya. Derfra fortsatte testholdene ud på et loop på godt 230 km, hvor hver enkelt bil skulle fortsætte, indtil bilen løb helt tør for strøm. Først dér blev kilometerstanden noteret. Herefter måtte de 29 testhold vente på, at vejhjælpen kom frem og kørte dem tilbage til testbasen. Temperaturen var for de fleste bilers vedkommende mellem -5 og -10 graders kulde. Men de biler, der kørte længst, kom op i fjeldene hvor temperaturen var lidt lavere. 

Testen afviger fra FDMs rækkeviddemålinger, der udelukkende foretages på motorvej med 110 km/t. NAFs rækkeviddemåling foregår også på landevej og i byer, og derfor er det muligt, at nogle biler opnår længere rækkevidde, på trods af at testen gennemføres ved lave temperaturer.

FDM deltager i NAFs test med en ny kinesisk elbil.
Her slutter FDMs bidrag til rækkeviddemålingen, heldigvis var vejhjælpen hurtigt fremme. 303 km kunne Hongqi E-HS9 køre i NAFs store vintertest. 

– I år har FDM for første gang deltaget i vores søsterklubs vintertest af elbiler. Dels for at opleve de biler, som ikke er kommet til Danmark endnu, dels for at få et indblik i, hvordan man tester elbiler i Norge, siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Han deltog sammen med Motors nyhedsredaktør, Torben Arent, i en af de nye kinesiske elbiler, som kommer på det danske bilmarked her til foråret: Hongqi E-HS9. En stor SUV med en på papiret lang rækkevidde på 465 km. Den store kinesiske SUV kørte kortest af alle biler, da den blot kørte 303 km i vintertesten.

Du kan se videoopdateringer fra FDMs testhold herunder: 

Følg FDMs hold på Facebook (eksternt link)

Deltag i debatten om testen på Facebook (ekstern link)

Så langt kørte elbilerne i vinterkulden: 

Overvejer du at købe elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid kontakte vores rådgivning og få hjælp af vores eksperter. De kan hjælpe dig med alt fra viden om valg af elbil til rådgivning om skiftet til at blive elektrisk bilist. 

Kontakt rådgivningen