Nu igen: BMW-biler selvantænder

Tre brande i biler stiller spørgsmål ved BMW’s løsning af tidligere problem på deres dieselmotorer. FDM mener ikke, bilejere bør være nervøse, men opfordrer bekymrede bilejere til at kontakte et BMW-mærkeværksted.

BMW står udbrændt ved motorvej
Bilist

Et gammelt problem med EGR-systemet i en række dieselmodeller fra BMW synes at være dukket op igen.

Senest har Ekstra Bladet fortalt om tre tilfælde, hvor ældre BMW-biler med dieselmotor er brudt i brand under kørslen. Heldigvis uden personskade til følge.

Mistanken retter sig mod velkendte problemer med bilernes såkaldte EGR-system, der efterbehandler bilens udledning af skadelige stoffer.

I 2018 fik det BMW til at tilbagekalde 324.000 biler på verdensplan heriblandt godt 3.200 biler i Danmark. Siden er flere lignende tilbagekaldelser fundet sted. Også i Danmark.

Udbrændt BMW holder i vejsiden langs motorvej
Det ser voldsomt, når bilen er udbrændt. Heldigvis har de tre brande i BMW'er med dieselmotor ikke medført personskade.

Mange bilmodeller med dieselmotor ramt

Konkret drejede det sig om BMW 3-, 4-, 5-, 6- og 7-serien samt X3, X4, X5 og X6 med 4-cylindrede dieselmotorer eller 6-cylindrede dieselmotorer.

I Danmark blev bilerne tilbagekaldt via Skats motorregister og fik efterfølgende gennemgået de nødvendige dele.

De seneste brande til trods har FDM ikke modtaget nyere henvendelser om problemer med EGR-systemet i de omtalte BMW-biler.

Udbrændt BMW står i vejsiden langs motorvej
Det sker yderst sjældent, at biler selvantænder under kørslen, fortæller Yasser Abaiji fra FDMs tekniske rådgivning. BMW har endnu ikke noget bud på, hvorfor det er sket i de tre seneste tilfælde.

Bilejere har ikke grund til nervøsitet

”Derfor er det nyt for os, at bilerne bryder i brand, også selvom vi er bekendt med problematikken. Årsagen til de aktuelle tilfælde kender vi ikke, men et godt bud kunne være en øget mængde af sod i indsugningsmanifolden i kombination med en utæt EGR-køler. Hvis kølervæsken fra en utæt EGR-køler løber ind i indsugningsmanifolden og lægger sig sammen med soden, kan soden blive opløst og i kombination med høj varme kan det udvikle sig til, at soden brænder sig igennem manifolden,” siger tekniker i FDMs rådgivning Yasser Abaiji.

Ifølge ham er det yderst sjældent, at biler selvantænder under kørsel. Derfor mener han heller ikke, at ejere af pågældende BMW-modeller har grund til at være nervøse for at køre i deres biler.

”Men er man usikker på, om ens bil har fået udbedret EGR-fejlen, eller på anden måde er utryg, kan man kontakte et autoriseret BMW-værksted. De kan i deres system slå bilen op og se, om den har været omfattet af BMW’s kontrolkampagne. Er bilen derimod ikke omfattet af kampagnen, men man alligevel er i tvivl, anbefaler FDM, at man kører en tur forbi sit eget værksted, mærke- som frit værksted, og får dem til at gennemgå bilen. Ellers kan vi kun opfordre til, at man i øvrigt sørger for at servicere og at vedligeholde sin bil. Det er nu en gang den bedste måde til at sikre sig, at bilen er velkørende og sikker,” siger Yasser Abaiji.

BMW afventer undersøgelser

FDM har uden held forsøgt at få en kommentar fra BMW Danmark. Men i en SMS skriver kommunikationschef Mette Lolholm, at man afventer de brandtekniske undersøgelser. Før de resultater foreligger, har BMW Danmark ikke mulighed for at kommentere sagen yderligere.

Hun understreger samtidig, at årsagen til sådanne hændelser (selvantændte biler, red.) kan være forskellige ting, og at det derfor endnu er for tidligt at drage nogen konklusion.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid kontakte vores rådgivning med spørgsmål om korrekt service og vedligeholdelse af din bil.

Kontakt rådgivningen