Tesla med vild udvidelse - Nu kommer yderligere 23 ladeparker

Med en ambitiøs plan vil Tesla mere end fordoble antallet af ladeparker, de har i Danmark. Dermed bliver de den største operatør indenfor lynladning af elbiler herhjemme. Her kan du se, hvor Tesla udvider.

Mand sætter ladestik i blå Tesla Model 3.
Bilist

Tesla har allerede 17 ladeparker i Danmark med i alt 252 lynladere. Men indenfor det næste år har de planlagt at udvide med yderligere 23 ladeparker fordelt over hele Danmark. Dermed kommer Tesla til at have mindst 40 ladeparker herhjemme.

Især København bliver bombarderet med hele fem nye lokationer - p.t er der ingen Tesla-ladeparker i nærheden af hovedstaden. Men det er ikke kun hovedstadsområdet, som bliver forkælet, det er hele Danmark, der bliver dækket af et meget fintmasket netværk af Tesla-ladeparker. Eneste undtagelse er Fyn, der ikke får flere ladeparker.

Dermed banker Tesla ind på lademarkedet med høj strømstyrke. Af deres nuværende 17 ladeparker er det kun fire, som er forbeholdt Teslas egne kunder. De øvrige 14 er åbne for alle bilmærker, og her er der i dag 216 ladere at vælge imellem. I forhold til pendling på tværs af landet, er det kun ladeparkerne ved Slagelse og Middelfart, der ikke er åbne for andre bilmærker.

Fremover kommer der en ladepark øst for Storebæltsbroen. Også langs motorvejsnettet kommer der mange flere steder, hvor elbilejerne kan bruge en Tesla lynlader. Men der kommer også lynladeparker væk fra motorvejsnettet, eksempelvis vest for Ringkøbing, ved Thisted, i Viborg og i Ribe. Også Nordsjælland, hvor der er mange elbiler men få lynladere, får også ladeparker i både Hillerød og Hørsholm. 

Billigt at lade hos Tesla

Tesla kører med variable priser, dels i løbet af dagen, hvor de har to priser afhængig af, hvornår du lader, dels kan der være forskel på prisen på de forskellige ladeparker. Kører du Tesla, vil den lokale pris fremgår af bilens navigationsanlæg, og er du gæstekunde, så kan du se de aktuelle priser i din Tesla app. En tilfældig dag i marts var det eksempelvis lidt dyrere at lade på populære ladeparker i Jylland end på Sjælland, men det varierer efter de aktuelle strømpriser. 

Den 14. marts kostede de dyreste opladninger godt fire kr. pr. kWh, uden abonnement. Mens de laveste ladepriser samme dag et andet sted i landet var 2,5 kr. pr. kWh. For Tesla-ejere samt abonnenter var den laveste ladepris 1,80 kr. pr. kWh. Disse priser ligger nogenlunde på niveau med abonnementspriser for ladning hos Ionity, der stadig kører med faste takster døgnet rundt. 

Fleksibelt abonnement hos Tesla 

For ikke Tesla-ejere koster et ladeabonnement hos Tesla 99 kr. om måneden, og da man typisk sparer cirka en krone pr. kWh, skal du lade 100 kWh om måneden, før abonnementet kan betale sig. Det vil det ikke kunne for mange elbilister, der typiske lader 90-95 procent hjemme. Men i modsætning til konkurrenterne, hvor du bliver bundet på et abonnement, som løber et år, binder Tesla dig blot for én måned af gangen.

Dermed er Tesla et oplagt valg til dig, der gerne vil køre på ferie i din elbil. For uanset om bilferien foregår herhjemme eller i udlandet, vil du have adgang til mange af deres ladeparker og dermed kunne lade billigt. Fordi du kan vælge kun at aktivere abonnementet i én måned, eksempelvis juli, kan du altså få glæde af adgangen til Teslas store ladenetværk herunder i flere populære ferielande i Europa. 

Som ikke Tesla-ejer kan det være lidt besværligt at finde ladeparkerne, fordi Teslas ladeparker typisk ikke er indtastet i din bils navigationsanlæg. Så hvis du skal forvarme eller køle batteriet for at optimere opladning, bliver du nødt til at vælge en anden lynlader tæt på Teslas ladestation for at lynlade hurtigst muligt. Her er det naturligvis også nemmere for Tesla-ejerne, hvor det hele er integreret i deres lade-symbiose.

Korte ladekabler driller hos Tesla

En af grundtankerne hos Tesla er, at deres produkter fungerer i en form for symbiose. Ved at placere ladestikket ved venstre baglygte, har de kunnet indrette deres ladeparker med kortere ladekabler. Det giver billigere ladere, kortere kabler og mere effektiv parkering. Indtil der kommer en bil udefra med ladestikket placeret et andet sted. VW har eksempelvis ladestikket placeret ved højre bagskærm, det samme har Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Dertil kommer en del biler fra MG samt Kia Niro, der har ladestikket placeret i fronten af bilen. 

Det har medført en del alternative parkeringer, når ikke Tesla-ejere prøver at få adgang til lynladerne. Tesla har meldt ud, at de i fremtiden vil introducere længere ladekabler, de vil formentligt komme på V4-laderne, der er næste generation af Teslas ladere. Indtil da vil vi have en periode, hvor 'gæste-kunder' enten holder skævt eller optager en ekstra ladeplads, fordi man bruger ladekablet, der er tiltænkt ladepladsen ved siden af. 

Her kan du se Teslas nuværende og kommende ladestationer:

Kort over Danmark med alle Teslas nuværende og kommende ladere
Kortet herover viser Teslas nuværende og kommende ladere. De nuværende er markeret med rød baggrund, og de grå er planlagte lynladeparker. Skærmbillede fra Teslas hjemmeside taget i marts 2023. 

Klik på linket herunder for at se seneste opdateringer: 

Eksternt link: Se Teslas eget interaktive kort (åbner på ny fane)

 

Status for nye Tesla-ladeparker i Jylland 

Placering Åbner
Blokhus 4. kvartal 2023
Frederikshavn 2. kvartal 2023
Aalborg 3. kvartal 2023
Thisted 2. kvartal 2023
Viborg  1. kvartal 2024
Randers (vest) 4. kvartal 2022 (forsinket)
Søndervig  4. kvartal 2023
Aarhus  3. kvartal 2023
Ebeltoft 1. kvartal 2024
Horsens  3. kvartal 2023
Billund 1. kvartal 2024
Vejle 3. kvartal 2023
Ribe 1. kvartal 2024
Bramdrup 3. kvartal 2023

Status for nye Tesla-ladeparker på Sjælland 

Placering Åbner
Hillerød 4. kvartal 2023
Hørsholm 3. kvartal 2023
Lyngby 2. kvartal 2023
København 3. kvartal 2023
Rødovre 3. kvartal 2023
Ørestad 4. kvartal 2023
Taastrup 2. kvartal 2023
Korsør 3. kvartal 2023
Maribo 2. kvartal 2023

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve