AutoIndex 2023: Et surt år for bilejerne

Stort set alt peger nedad i dette års AutoIndex-undersøgelse, der måler bilejernes tilfredshed med deres bil, forhandler og værksted. BMW henter igen en topplacering i et misfornøjet felt på 23 bilmærker, hvoraf kun to har en beskeden fremgang.

AutoIndex 2023
Bilist

Hvert år spørger vi til bilejernes tilfredshed i den årlige AutoIndex-undersøgelse, og siden sidste år er den kun gået nedad for stort set samtlige bilmærker.

25.000 bilejere har svaret på flere end 120 spørgsmål, og svarene er indsamlet og bearbejdet af analyseinstituttet Loyalty Group.

Det samlede resultat er en vægtet sum af fire kategorier: Bilens komfort med 40 procent og forhandlerens kompetencer, værkstedets kompetencer og loyalitet for bilmærket med hver 20 procent.

Et år med udfordringer har sat sine spor, vurderer Motors biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen, når han ser på resultaterne i undersøgelsen.

– Det har været en periode med stigende priser på brændstof, el, reparationer og alle mulige andre ting, og forbrugertilliden er lavere, end den har været i mange år. Det har helt sikkert smittet af på bilejernes vurdering i årets undersøgelse, hvor bilglæden har fået et hak i tuden, siger Søren W. Rasmussen.

Færre nye biler

Samtidig har det været en periode, hvor leveringen af nye biler har været under pres, og generelt har udskiftningen været mindre, end den plejer at være.

Der er solgt færre biler de senere år, og gennemsnitsalderen for personbiler i Danmark er steget fra 8,8 år i 2020 til 9,4 år i 2023.

– Hvis folk enten af økonomiske årsager eller pga. længere ventetid på nye biler er nødt til at beholde deres bil i længere tid, så vil tilfredsheden falde en smule, ganske enkelt fordi man går hen og bliver træt af sin bil – eller en smule mindre tilfreds med den, siger Søren W. Rasmussen.

Dacia med størst fremgang

Ser man på årets samlede resultat, så vinder BMW igen AutoIndex, som det er sket hvert år siden 2012, og på de næste pladser ligger Toyota og Mercedes-Benz.

Mest bemærkelsesværdigt i øverste halvdel er det, at Audi bliver ved med at ryge ned gennem feltet. For fem år siden lå mærket nummer fi re. I år er det nummer otte.

I bunden er Fiat igen sidst. I sidste års undersøgelse oplevede mærket ellers stor fremgang og hoppede op som nr. 20 fra netop sidstepladsen blandt de 23 mærker – men det holdt kun en enkelt sæson.

Opel ligger næstsidst og er faldet tre pladser i forhold til sidste år. Mærket har den største tilbagegang blandt alle. Faktisk oplever kun to bilmærker en meget lille fremgang. Det er Dacia og Mitsubishi. Resten går tilbage ligesom gennemsnittet, der er faldet med 1,2 procent.

Bilens egenskaber

Delresultaterne i AutoIndex-undersøgelsen viser, på hvilke områder bilmærkerne har klaret sig godt eller skidt, og dermed hvad der er grunden til deres samlede placering.

Oplevelsen med bilen er den første af tre delresultater, vi dykker ned i.

Bilejerne er over hele linjen blevet mindre tilfredse med deres biler. Alle mærker oplever tilbagegang.

Størst er tilbagegangen hos Opel-ejerne, mens Dacia-ejerne går mindst tilbage i vurderingen af deres bil, men alligevel ligger de stadig sidst som i undersøgelsen sidste år.

I gennemsnit er tilfredsheden dalet med 1,7 procent.

BMW-ejerne er dem, der er mest tilfredse med deres bil, efterfulgt af ejerne af Mercedes-Benz og Volvo.

Forhandlerens formåen

Når det handler om tilfredshed med forhandleren, ligger Toyota igen helt i toppen, som mærket har gjort siden den første AutoIndex-undersøgelse i 2003.

Honda er eneste mærke med fremgang, mens resten enten har samme score som sidste år eller er gået tilbage.

Største fald ses hos Opel. I de seneste to undersøgelser har Tesla ligget helt i bunden, men den plads er i år overtaget af Fiat.

Værkstedets kvaliteter

Ved vurderingen af værkstedet sidder Toyota også tungt på toppen. I de e delresultat ser det ikke helt så sort ud, for seks bilmærker har oplevet fremgang.

Størst der den hos Honda, der nu er oppe på en tredjeplads mod sidste års syvendeplads.

De to dyre mærker Audi og Tesla har igen i år elendige placeringer. De bliver „reddet“ af et stort fald blandt Fiat-ejerne, der placerer mærket helt i bund, hvor Tesla lå i .

Vindere af gavekort til FDM travel

Blandt de mange bilejere, der har besvaret AutoIndex , er der trukket lod om rejsegavekort på 5.000 kr. til FDM travel, og de heldige vindere er:

John Hansen, Herlev
Susanne Nielsen, Skals
Knud Rasmussen, Kolding

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve