Fartpilot uden styr på hastigheden

Leif Bruun Frederiksen klagede over sin adaptive fartpilot, men blev i første omgang afvist. FDM hjalp med at presse på, og fejlen blev først fundet, da fire ingeniører fra Asien og Europa kom på besøg og så på hans bil.

Fartpiloten kunne ikke komme op i fart
Bilist

Det gik egentlig fint med at komme op i fart i første omgang, men hvis den adaptive fartpilot satte farten ned af hensyn til andre biler på vejen, kunne den ikke komme op i fart igen.

Sådan var det, hver gang Leif Bruun Frederiksen satte fartpiloten i sin Hyundai Kona til at køre 115 km/t. eller derover. En fejl ved bilen, som forhandlerens værksted ikke kunne genskabe, da de prøvekørte den.

– I starten tænkte jeg, om jeg selv gjorde noget forkert, men det blev hurtigt tydeligt, at fartpiloten for det meste ikke gjorde, som den skulle ved bestemte hastigheder. Forhandleren havde ikke kompetencerne til at løse det, og de forsøgte at feje det ind under gulvtæppet med bortforklaringer, forklarer Leif Bruun Frederiksen.

Fornem fejlfinding

Han kontaktede derfor FDM, der fik forhandleren i tale. En prøvetur af bilen kom i stand, hvor en testassistent fra FDM var med sammen med forhandleren og bilens ejer. Alle tre kunne konstatere fejlen. Nu var problemet så blot, hvordan den blev løst?

Sagen kom videre til Hyundai-importøren, der tog sagen mere alvorligt. Jan Pedersen, der er servicekonsulent hos Hyundai Bil Import, lånte bilen i tre dage, og han fandt frem til problemet.

– Det var i et lille spænd på fem km/t., at bilen ikke ville accelerere op igen. Først efter flere minutter vågnede den op og tog til i fart, så den kom op på den hastighed, man havde sat fartpiloten til, forklarer Jan Pedersen.

Ingeniører fløjet til Danmark

Han rapporterede det til fabrikken, der spurgte, om han til enhver tid kunne genskabe problemet. Da han bekræftede det, fløj tre ingeniører fra Sydkorea og en fra Tyskland til Danmark for at se på bilen.

– De havde hørt om problemet før i andre lande. Her var det periodisk, og de kunne ikke genskabe det, så da vi sagde, at det kunne vi, kom de tre koreanere med hvert sit speciale fra fabrikken og en fra hovedsædet i Europa for at se på bilen, fortæller Jan Pedersen.

Fejlen blev lokaliseret til ESP-modulet, og da det blev justeret, fungerede fartpiloten på Leif Bruun Frederiksens bil igen.

Ros til importøren

FDM-advokat Michael Ern Nielsen er glad for, at sagen blev løst:

– Da forhandleren ikke kunne hjælpe, pressede vi på og stillede teknisk assistance til rådighed. Hyundai-importøren skal have ros for at tage problemet alvorligt. Man skal ikke nødvendigvis lade sig affeje af en afvisning, og vi er naturligvis klar til at hjælpe medlemmer i lignende situationer.

Har du brug for rådgivning? 

Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs teknikere og juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger.

Bliv medlem