Lad op uden betalingsbøvl: Plug & Charge-gennembrud på vej

Livet som elbilist bliver en anelse nemmere, når fuldautomatisk betaling via Plug & Charge-teknikken bliver udbredt til bilmærker og ladestandere. Dermed begynder opladningen af sig selv, og hverken betalingskort, apps eller chip er nødvendige.

Opladning af elbil på ladeplads
Bilist

Sæt stikket i, og strømmen begynder at løbe ind i elbilen. Så enkelt kan det blive at lade sin elbil, efterhånden som biler og ladere får det nye system kaldet Plug & Charge.

Hermed bliver det et nøk nemmere at lynlade – der kræves hverken app, chip eller betalingskort, når ellers man har registreret sin bil på forhånd. Tesla har længe haft et tilsvarende system mellem egne biler og egne ladere.

Standarden på tværs af bilmærker og ladeselskaber har været undervejs særdeles længe, og det går stadig langsomt med at få biler og ladere til at snakke sammen, så betalingen sker fuldautomatisk.

Men nu ser det ud til, at proppen er røget ud af ketchupflasken. Adskillige bilmærker er ved at have teknikken klar i mange af deres biler. I nogle tilfælde kan det 'eftermonteres' på eksisterende biler med en softwareopdatering.

Mange bilmærker er med

Ford har siden lanceringen af Mustang Mach-E tilbudt Plug & Charge, Porsche har det på Taycan, og det er også muligt på de nyeste udgaver af Audi e-tron, inklusive Q8 e-tron samt Q4 e-tron. Mercedes-Benz har det på sine nyeste elbiler, EQE og EQS, og nu sågar også på plugin-hybrider med DC-ladning.

Samtlige VW’s ID.-modeller har eller får muligheden, når de har fået software-generation 3.1, og Skoda tilbyder det på Enyaq med den nyeste software.

BMW-gruppen er den senest tilkomne. Til sommer bliver det muligt på de første BMW-modeller. Særligt for BMW bliver muligheden for at vælge flere betalingsaftaler, hvis ellers laderen tilbyder det.

Tesla går solo

Også Hyundai og Renault er ved at melde sig ind i P&C-klubben. Den nye Ioniq 6 har muligheden, og fra 2024 får den genfødte Renault 5 teknologien.

Der er ingen oplysninger om, at Tesla overvejer at blive en del af fællesskabet, så Teslas modeller nemt kan lade på andre ladenetværk, eller omvendt at øvrige bilmærker kan lade på Teslas ladere uden at bruge Teslas app.

Gennembrud på vej

Der er ikke mange steder i Danmark, hvor Plug & Charge fungerer, selvom bilen har muligheden. Det svage led er ladeselskaberne. Indtil videre virker det i Danmark stort set kun hos Ionity, mens det i udlandet bl.a. også gælder Aral, BP, Enel og E.ON.

Et gennembrud ser dog ud til at være tæt på.

Clever på vej - Circle K med egen løsning

Landets største ladeoperatør, Clever, er langt fremme i sin planlægning og håber at kunne tilbyde Plug & Charge sidst på året. Desuden har Vejdirektoratet haft Plug & Charge som et konkurrenceparameter i forbindelse med sit udbud af ladestandere på rastepladser.

Hos Circle K, som er langt den største ladeoperatør blandt benzinselskaber, har man ingen planer om at tilslutte sig Plug & Charge. Derimod forventer selskabet senere i 2023 at lancere sin egen metode, hvor det ikke kræver nogen direkte betaling, men kun en generel oprettelse. Det bliver formentlig muligt i kombination med Circle K’s nummerpladegenkendelse.

Det er muligt, at der kommer yderligere løsninger, som vil virke lige så nemt som Plug & Charge. Autocharge hedder en anden standard, som dog ikke har fået fodfæste endnu.

Er du tvivl om valg af ladeløsning?

Husk, du kan prøve FDMs beregner til ladeløsninger. Den hjælper med at finde frem til en ladeløsning, som matcher dine behov. 

Prøv beregner