Ny rapport: Sådan sætter vi fart på opsætning af ladestandere

Skal Danmark have én million elbiler på vejene i 2030, kræver det, at antallet af nye ladestandere speedes op. AutoBranchen Danmark, FDM og TEKNIQ Arbejdsgiverne har samlet 20 konkrete anbefalinger til, hvordan vi når det mål.

Opladning på elbilplads
Bilist

Det går for langsomt med at sætte nye ladestandere op til de kommende mange tusinde elbiler. Derfor bør politikerne på Christiansborg øge fokus på området og bidrage til en hurtigere proces.  

Det mener AutoBranchen Danmark, FDM og TEKNIQ Arbejdsgiverne, som i en ny rapport,Power Up! 20 anbefalinger til hvordan vi accelererer dansk ladeinfrastruktur, præsenterer 20 konkrete anbefalinger til, hvordan vi får sat fart på udrulningen af nye ladestandere.  

Se de 20 anbefalinger her

Forhindringer kortlagt

Ingen har tidligere undersøgt, hvilke barrierer der står i vejen for udrulning af ladeinfrastruktur, og hvordan de kan undgås, men området er alt for vigtigt til at blive ignoreret. Derfor er AutoBranchen Danmark, FDM og TEKNIQ  Arbejdsgiverne, gået sammen om at kortlægge forhindringerne i den nye rapport.

Den peger på en lang række udfordringer. Nogle er økonomiske, andre er bureaukratiske og endnu andre er politiske. Forhindringerne bør løses én for én.  

Læs hele Power Up! rapporten

Flere skal skifte til elbil

Det går rigtigt godt med salget af elbiler. Hos FDM hører vi dog stadig fra mange, som fravælger elbiler, fordi de er bekymret for, om de kan komme til at lade, når de har brug for det. Skal vi have flere til at vælge en elbil, er der brug for, at vi får sat endnu mere fart på udrulningen af ladestandere. Med rapporten her har vi derfor samlet 20 konkrete anbefalinger til, hvordan man kan forenkle og optimere den regulering, der ofte ender med at stå i vejen for nye ladestandere, siger adm. direktør i FDM, Stina Glavind. 

Hos landets bilforhandlere, som har daglig kontakt med kunderne, bekræftes det billede.  

Gang på gang hører vi fra vores medlemmer, at manglende opladningsmuligheder er en af de største barrierer for, at kunderne vælger en elbil. Vores fælles mål med denne rapport er at sætte fokus på, hvor der kan forenkles og optimeres, så der hurtigere kan sættes endnu flere ladestandere op, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, der er brancheorganisation for bilforhandlere, værksteder, leasingselskaber og autolakerere. 

Elnettet er udfordret

Blandt de mange udfordringer er elnettet. Mange steder er det slet ikke gearet til at oplade de mange elbiler, og ventetiden på opsætning af ladestandere og tilslutning af strøm er et problem flere steder i landet. I værste fald kan der gå helt op til to år.  

De kommende år vil udbygningen af ladeinfrastrukturen for alvor tage fart, og elektrificeringen af samfundet vil udfordre elnettets kapacitet. Derfor bliver problemet ikke mindre. I rapporten kommer vi med en række løsninger til at sikre en bedre udnyttelse af elnettet og initiativer til at få antallet af ladestandere til at matche efterspørgslen, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer elinstallatørerne.

Hvilken ladeløsning passer bedst til dig?

Det kan være svært at finde rundt i junglen af ladeløsninger. Derfor har vi udviklet en beregner, der kan hjælpe dig med at finde vej til den rigtige løsning for dig.

Prøv beregneren