Elbilejere bliver snydt for momskroner

Kringlede skatteregler betyder, at elbilister fremover skal betale moms af en afgift, de får retur igen - nu blot uden moms. Absurd, mener FDM. Se, hvad det betyder i kroner og øre.

Mand læser regning
Bilist

Det bliver for en del bilister en smule dyrere at køre elektrisk. For efter at have været sænket til EU’s minimumstakst siden nytår hæves elafgiften igen fra 1. juli, så den nu koster 87,1 øre pr. kWh.

Ganske vist har elbilejere, som lader hjemme, stadig mulighed for at få elafgiften refunderet, hvis de har abonnement hos en ladeoperatør. Men en afgørelse fra Skatterådet betyder, at det fremover bliver uden refusion af den moms, de ellers har betalt med elafgiften.

Kun hvis ladeoperatøren også har et elselskab, hvor man er kunde, kan man få hele momsbeløbet retur med elafgiften.

Før den midlertidige nedsættelse var elafgiften på 72,3 øre pr. kWh uden moms og 90,4 øre pr. kWh med moms. 

FDM: Absurd

Konkret betyder det, at elbilister, der kører omkring 25.000 km om året, vil få en ekstra udgift på 600-800 kroner om året som følge af den manglende momsrefusion, alt efter hvor meget de betaler i abonnement pr. måned til ladeoperatøren. Det viser beregninger, FDM har lavet.

At elbilejere har udsigt til at betale moms af en afgift, de alligevel får refunderet, ærgrer FDM.

”Den ekstra udgift er næppe noget, der vælter nogens biløkonomi. Når det er sagt, finder vi det absurd, at man nu skal betale moms af en afgift, man alligevel får retur – nu blot uden moms. Ud over at det er med til at gøre markedet mere uigennemskueligt, er det et uheldigt signal at sende i en tid, hvor vi gerne vil have flere til at vælge elbilen til,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.

Ladeoperatører varsler ændringer

Skatterådets momsafgørelse har allerede fået nogle ladeoperatører til at varsle ændringer i deres tilbagebetaling. Således har Clever meddelt deres kunder, at Clevers refusion af elafgiften pr. 1. juli ikke længere inkluderer moms af afgiften. Kun hvis abonnenterne skifter til Clevers eget elselskab, Clever Power, vil man også kunne få det fulde momsbeløb tilbage.

Også OK har annonceret, at de kun tilbyder refusion til elbilister, som køber strøm hos OK, og FDM forventer, at jo nærmere vi kommer på 1. juli, jo flere ladeoperatører vil komme med lignende udmeldinger.

Da flere af de største ladeoperatører typisk også er elleverandører, og dermed altså vil kunne inkludere momsen i deres refusion til kunderne, risikerer ændringen at ramme de mindre ladeoperatører, der ikke har denne mulighed. 

Nyt kludetæppe af afgifter

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder i øjeblikket på en rapport om lademarkedet. Selvom rapporten endnu ikke er færdig, blev dele af den i sidste uge lækket.

Her fremgik det, at styrelsen også har øje for momsproblematikken, og den kommer med forskellige forslag. 

Blandt andet så man gerne, at hele ordningen om afgiftsrefusion blev lagt om.

Hele spørgsmålet om afgiftsrefusion har flere gange været til diskussion. Selvom den er med til at gøre det billigere at køre elbil, erkender FDM, at den også er et problem.

”Vi har gennem årene kritiseret afgifterne på bilområdet, der i årtier har været et kludetæppe af forskellige afgifter. Vi kan godt være bekymret for, at man er ved at begå samme fejl på området for opladning. Her kan man i øjeblikket kun få elafgiften retur via sin ladeoperatør, og dermed fastlåser den nuværende ordning markedet og hæmmer konkurrencen. Det er noget rod,” siger Ilyas Dogru. 

FDM efterlyser i lighed med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen derfor, at hele området bliver gentænkt. FDM så gerne, at der blev nedsat en ekspertgruppe, som skal komme med en løsning, der ikke bare gør det nemmere for forbrugerne at gennemskue markedet, men som også sikrer dem i forhold til fremtidens lademarked.

Er du tvivl om valg af ladeløsning?

Husk, du kan prøve FDMs beregner til ladeløsninger. Den hjælper med at finde frem til en ladeløsning, som matcher dine behov. 

Prøv beregner