Danskerne frygter dyre reparationer på deres biler

Mere end hver anden dansker er bekymret for at stå med dyre reparationsregninger på deres bil. Det viser en undersøgelse, som Voxmeter har lavet for FDM

Mand og kvinde står ved en bil med åben kølerhjelm og tager sig til hovedet
Bilist

Det kan blive dyrt, hvis familiens bil går i stykker. Har bilen først nogle år på bagen, og reklamationsretten er udløbet, står man nemlig ofte alene med regningen.

Mere end hver anden dansker frygter da også, at der opstår dyre reparationer eller nedbrud på bilen, efter at reklamationsretten på to år er udløbet. Samtidig har tæt på halvdelen af danskerne enten selv oplevet uforudset dyre reparationer på deres bil eller kender nogen, der har.

Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Voxmeter har lavet for FDM.

Flertallet må selv punge ud

Danskernes frygt for selv at skulle til lommerne, hvis deres bil går i stykker, må da også siges at være velbegrundet. Rigtig mange biler er nemlig ikke længere omfattet af reklamationsret, og ejerne har ingen dækkende forsikring mod reparationer på deres bil, når først fabriksgarantien er udløbet, typisk efter 2-3 år.

Kaskoforsikringen dækker kun ved skader efter trafikuheld.

Ifølge Voxmeter-undersøgelsen skal godt 6 ud af 10 således selv betale, hvis der kommer reparationer på deres bil. Deres reklamationsret på to år er ophørt, og de har hverken garanti eller forsikring til at dække nedbrud.

Problemer med motorfejl, der giver for stort olieforbrug, kan til eksempel koste op til 60-70.000 kr., hvis motoren skal skiftes, mens fx en elbils interne lader, der går i stykker, nemt løber op i 40.000 kr.
 

Nul reel reklamationsret ved private handler

En stor del af bekymringerne opstår i forbindelse med brugtbilkøb. Reklamationsretten gælder ganske vist i forbindelse med alle brugtbilkøb hos forhandler, hvorimod der ofte reelt ingen reklamationsret er, hvis man køber den brugte bil hos en privat sælger.

Hér kan en reparationsforsikring være noget, man kan overveje.

– Vi hører fra mange medlemmer, at de er bange for at få skjulte fejl og mangler med, når de køber brugt bil. Her råder vi folk til at få lavet en uvildig test af den bil, man overvejer at købe. Det kan enten være hos FDM eller en anden fagmand, man har tillid til. Derudover er mange bekymrede for, om der senere hen opstår dyre reparationer på deres bil. Henvendelser om brugtbilhandler er noget af det, der fylder allermest i vores rådgivning totalt set, og det er selvfølgelig, fordi mange bekymrer sig om omkostningerne på sigt, oplyser områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

Det er dog ikke kun, når danskerne køber brugte biler, at bekymringerne opstår.

– Mange står med forholdsvist nye biler, hvor reklamationsretten og fabriksgarantien er udløbet, og hvor dyre reparationer dermed falder tilbage på dem, uddyber Lone Otto.

Flere brugte biler på markedet

For rigtig mange danskere er en ny bil ensbetydende med en brugt bil. De notorisk høje registreringsafgifter på mange biler betyder ganske enkelt, at det for en del danskere enten er udelukket eller simpelthen ikke særligt attraktivt at købe en fabriksny bil.

I stedet er løsningen, at man køber en brugt bil. Brugte biler handles der årligt ca. 400.000 af. Enten gennem privat salg eller ved salg hos en forhandler. Og danskernes interesse for at købe brugte biler er stigende.

Dermed øges sandsynligheden for, at der er danskere, som ikke har forsikring mod reparationer på deres bil eller kan få nogen form for hjælp, hvis der opstår fejl eller nedbrud på deres bil.

Køber man en brugt bil gennem en forhandler, vil man dog være omfattet af den lovpligtige reklamationsret på to år og nogle gange også en brugtbilsgaranti. Herefter hænger man selv på regningerne, hvis bilen bryder ned.

Lange leveringstider på nye biler, navnlig de eldrevne, og det faktum, at flere danskere end tidligere har mere end én bil i husstanden, øger interessen for brugtbilkøb.

– Der er navnlig en forsøget interesse for brugte elbiler, og her er andelen af importerede elbiler til eksempel steget fra 2646 i 2020 til 18.406 i 2022, oplyser forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.

Sådan undgår du ubehagelige overraskelser

Du kan være heldig at eje en nyere bil eller en brugt bil, som aldrig vil give dig problemer, og som er billig at vedligeholde.

Men når reklamationsretten og fabriksgarantien er udløbet, eller hvis du har købt den brugte bil gennem en privatperson og dermed aldrig har haft reel reklamationsret på bilen, kommer du selv til at hænge på regningen, hvis bilen pludselig skal repareres.

Vil du gardere dig bedst mod dårlige brugtbilkøb, kan du med fordel købe gennem en forhandler. Her får du altid to år reklamationsret og ofte en brugtbilgaranti med i købet.

Det er dog ikke noget galt i handle privat – du skal blot gardere dig på visse punkter. 

Hvis man frygter selv at komme til at stå med udgiften til uforudsete reparationer, når garanti og reklamationsretten ikke længere dækker, kan man enten indgå en reparationsaftale med et værksted, tegne en reparationsforsikring eller lægge et fast beløb til side hver måned som en buffer til senere reparationer.

FDM har lanceret en reparationsforsikring, som kan være relevant for nogle bilejere. Det afhænger imidlertid af mange ting, om det kan være udgiften værd at tegne forsikringen. Læs evt. mere her.

Ny brugt bil?

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af juridiske og biltekniske eksperter, hvis du har spørgsmål i forbindelse med køb af brugt bil eller vil vide, hvordan du sikrer dig imod dyre reparationer.

Få hjælp til bilkøb​​​