Det skal være slut med de såkaldte sms-syn eller sort-syn, hvor brodne kar i bilsynsbranchen ulovligt syner biler, selvom de aldrig har været i nærheden af en synshal.
Derfor styrkes indsatsen mod sms-syn nu med en række konkrete tiltag i en ny aftale, som samtlige Folketingets partier står bag.
Sms-syn eller sort-syn er ikke noget ukendt fænomen i synsbranchen, hvor annoncer for de ulovlige syn falbydes på blandt andet internettet, hvor man mod penge under bordet kan få synet sin bil, selvom den ikke kan opfylde kravene til et bilsyn.
Tidligere i år dokumenterede DR’s forbrugerprogram Kontant, hvor nemt det er at få sms-synet selv pilrådne biler.
Risikerer høj bøde
I forlængelse af den nye aftale udtaler transportminister Thomas Danielsen (V) til DR:
– Jeg har en forventning om, at det her stort set sætter en stopper for sort-syn eller sms-syn. For man vil komme til at løbe en markant større risiko som synsmedarbejder, hvis man laver de her ulovligheder.
Ifølge ham vil der med den skærpede indsats være langt større risiko for at blive opdaget med store konsekvenser for pengepungen til følge.
– Hvis man bliver taget i det her (sms-syn, red.), er der bødestraf alene for ikke at have for eksempel fotodokumentationen i orden. Og det gør, at vi meget simpelt, uden et tungt bureaukratisk system omkring bevisbyrder i den traditionelle straffelov, kan gå ind og give bødestraf til den enkelte synsmedarbejder.
Et velkendt problem
FDM har gennem årene efterlyst en øget kontrol med synsbranchen. Derfor hilses de nye tiltag også velkommen.
– Problemer med de ulovlige sms-syn er noget, vi har påpeget over for myndighederne igennem flere år, og som vi har efterlyst tiltag imod. Derfor er vi glade for den brede aftale bag den nye indsats, som vil rette et hårdt slag mod sms-syn, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk og tilføjer:
– Det er helt afgørende for trafiksikkerheden, at bilerne på vejene er i en sikker og forsvarlig stand. Både hvad angår bremser, styretøj og rust i bærende dele, samt at de overholder gældende miljøkrav. Det er de periodiske bilsyn med til at sikre, og derfor er det vigtigt, at der bliver ryddet op i de sorte bilsyn.
Selvom de nye tiltag ikke påvirker bilejerne direkte, vil det kunne mærkes indirekte.
De skærpede krav kommer nemlig oveni, at man ved periodisk bilsyn nu også skal lave en måling af bilernes anslåede brændstofforbrug siden sidste syn og en test af bilens e-call-system (SOS-system). Det betyder, at et bilsyn ikke længere kan holdes på omkring 20-30 minutter.
– Selvom vi bifalder de nye tiltag, betyder det med al sandsynlighed, at det bliver dyrere at få bilen synet. Det er således forbrugerne, der kommer til at betale for den ekstra kontrol og de skærpede krav. I stedet for at ramme hele branchen med krav om fotodokumentation, havde FDM lige så gerne set, at myndighederne havde valgt at skærpe deres indsats med flere kontrolbesøg og en mere målrettet kontrol, siger Torben Lund Kudsk.
Som reglerne er i dag, skal personbiler synes første gang, når de er fire år gamle. Herefter skal de synes hvert andet år.
Der synes hvert år 1,3 millioner små køretøjer i Danmark. Til sammenligning gennemfører Færdselsstyrelsen 2.500 kontrolbesøg.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter. Også hvis du er i tvivl, om din bil kan gå igennem syn.