Rødt kort til hver 10. dieselbil

Nye skærpede regler betyder, at de ældste dieselpersonbiler fra 1. oktober ikke længere må køre ind i landets fem byer med miljøzoner. Det rammer lige knap hver 10. dieselbil. FDM støtter de nye krav, men efterlyser forhøjet skrotpræmie til de gamle dieselbiler. Opdateret 28. september med nye tal for biler med eftermonteret partikelfilter.

Miljøzoneskilt på vej med bil
Bilist

Fem af landets største byer bliver fra søndag den 1. oktober lukket land for godt 57.000 bilejere.

Her træder nye, skærpede krav i kraft, som betyder, at alle dieselpersonbiler nu skal have et partikelfilter, hvis de vil køre ind i en af landets fem byer, der i dag har miljøzone. Det er København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.

Kører man alligevel ind i en miljøzone uden, er bøden på 1.500 kr.

Samme krav gælder allerede for busser, lastbiler og varevogne på gule plader og ’papegøjeplader’.

Det er dels kameraer ved indkørslen til miljøzonerne, dels kameraer inde i zonerne, som sikrer, at reglerne overholdes.

Tjek din bil

Konkret rammer stramningerne ejerne af dieselpersonbiler med Euronorm 4 eller lavere. Det er typisk biler fra 2009 eller før. Euronormen indikerer bilens miljøegenskaber og er gennem årene løbende blevet skærpet.

Ifølge Bilstatistik omfatter de nye krav på landsplan 63.088 dieselpersonbiler, som nu skal have et eftermonteret godkendt partikelfilter, hvis de fortsat vil kunne køre ind i de større byer. Men det er langtfra muligt på alle biler, ligesom det kan være meget dyrt at eftermontere.

Ifølge Bilstatistik har 6.000 af bilerne i dag et eftermonteret partikelfilter, mens godt 57.000 dieselpersonbiler altså mangler, og derfor fremover ikke må køre i miljøzonerne. 

Er man i tvivl om, om ens bil må køre ind i miljøzonerne efter 1. oktober, kan man slå den op i Køretøjsregistret DMR

Sæt skrotpræmien op

- Der er ingen tvivl om, at de ældste dieselpersonbiler uden partikelfilter er blandt de mest svinende. Derfor bakker vi i FDM op om de nye skærpede krav i landets miljøzoner, så nu også dieselpersonbiler uden partikelfilter holdes ude af de store byer, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.

FDM så dog gerne, at man fra politisk side imødekom de berørte bilejere, som risikerer nu ikke længere at kunne bruge deres biler.

- Med de nye krav er mange nu reelt tvunget til at købe en nyere bil. Derfor mener vi også, det vil være mest rimeligt, hvis man samtidig hjalp bilejerne af med deres gamle biler for eksempel med en forhøjet skrotpræmie. Det har man tidligere gjort med succes. Alternativt kunne man øge det tilskud, bilejerne i dag kan få til eftermontering af partikelfilter afhængigt af ens skattepligtige indkomst, siger Dennis Lange.

Overvejer du en ny bil?

Skal du have ny bil? Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler. Uanset om den kører på benzin, diesel eller el.

Kontakt rådgivningen