Delebiler drejer nøglen om

Delebiltjenesten Share Now fjerner sine mange biler fra Københavns gader. Konkurrenten Green Mobility skruer til gengæld kraftigt op næsten øjeblikkeligt.

Tre Share Now-biler - BMW i3 - set bagfra.
Bilist

Det er snart slut med at tage en kort tur i en hvidmalet BMW i3 rundt i den danske hovedstad. Delebiltjenesten Share Now lukker i Danmark med virkning fra 1. marts.

Inden den endelige lukning vil bilernes område løbende blive indskrænket.

Dermed slutter knap otte års envejs-udlejning på minutbasis. Share Now-bilerne, som også består af bl.a. Fiat 500, Peugeot 208, Mercedes-Benz A-klasse og BMW X1, har ellers været populære blandt storbyens beboere og gæster. Over én million ture har bilerne kørt årligt, oplyser Share Now.

I København har det været Arriva, der på franchise-basis har stået for driften. Her lyder begrundelsen for den pludselige opbremsning:

Vil hellere drive busser

- At drive en delebilsservice i København kræver en investering – også i fremtiden. Og der er vi som virksomhed i en situation, hvor vi er nødt til at fokusere og målrette vores ambitioner og investeringer i vores kerneforretning, som er drift af busser og tog.

BMW i3 fra siden.
Share Now - som oprindeligt hed Drive Now - blev lanceret i Danmark på Københavns Rådshudsplads i september 2015. 

Hos FDM lyder vurderingen:

- Der er ingen tvivl om, at bybilerne er kommet for at blive. At Share Now lukker, er blot et bump på vejen, siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru.

- Men hvis de skal have succes, skal de udvide deres zoner markant, og det kræver dybe lommer, siger han.

Green Mobility får mange flere biler

Konkurrenten Green Mobility, der nu bliver alene tilbage, har ikke umiddelbart planer om at udvide den zone, hvor man kan hente og aflevere bilerne. Derimod skruer Green Mobility kraftigt op for antallet af biler.

Green Mobility-bil med vandpyt.
Den danske delebiltjeneste Green Mobility øger nu antallet af biler i København fra 600 til 1.000.

Virksomheden har nu ca. 600 biler, men allerede i løbet af første kvartal af 2024 vil man nå op på ca. 1.000 biler. De første nye ventes at komme i december.

Delebiltjenesterne i København - og globalt - har haft en omtumlet tilværelse.

Delebiler ramt af lukninger og fusioner

Muligheden for at leje en bil på minutbasis og efterlade den et næsten vilkårligt sted begyndte i 2014, hvor Daimlers Car2Go holdt sit indtog med de topersoners Smart For Two.

I 2015 dukkede også BMW’s Drive Now op i København med sine i3-elbiler, men allerede i 2016 lukkede Car2go pludseligt. Samme år lancerede danske Green Mobility sin tjeneste i København i form af et stort antal Renault Zoe.

Hverken BMW Group og Daimler kunne få økonomi i delebiler på verdensplan, og i 2019 fusionerede de Car2Go og Drive Now under navnet Share Now. Det holdt ikke længe. I sommeren 2022 købte Stellantis-koncernen (Peugeot, Opel m.m.fl) Share Now af BMW og Daimler. Stellantis har selv delebiltjenesten Free2Move.

Stellantis’ overtagelse ser dog ikke ud til at have spillet nogen rolle i den danske lukning.

Også Green Mobility har selv måttet rebe sejlene. I januar stoppede selskabet sine delebiler i Malmø og Gøteborg. Ud over København kører Green Mobilitys biler i Aarhus, Helsinki, Amsterdam, Bruxelles, Antwerpen og Ghent.

 

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve