Finanslov 2024: Kun mindre afgiftssmæk til dyre elbiler

Ny finanslovsaftale betyder, at dyre elbiler stiger mindre i afgift, end de stod til at skulle. Men kun en smule, og effekten bliver begrænset, mener FDM, der har regnet på aftalen.

Fire elbiler ved ladestation
Bilist

Der er en tidlig julegave til elbilkøbere, der først skriver slutsedlen under efter nytår.

Som en del af finanslovsaftalen for 2024 er der nemlig sat penge af til at fastfryse det såkaldte bundfradrag for elbiler på 2023-niveau.

Konkret er der afsat 50 millioner kroner i 2024 og 150 millioner kroner i 2025. Det betyder, at det afgiftshop, som elbiler over 436.000 kroner tager fra årsskiftet, bliver en smule mindre, end det ellers skulle være.

Mens elbiler, der koster under 436.000 kroner, fortsat vil være afgiftsfritaget, stod især elbiler til over 450.000 kroner til at stige 10.593 kroner i afgift.

Med finanslovsaftalen på plads er afgiftshoppet nu reduceret til 7.593 kroner. Dermed sparer kommende købere af de dyrere elbiler altså 3.000 kroner i 2024. Besparelsen på afgiften fortsætter i 2025, hvor bilkøbere sparer 5.500 kroner på en elbil.

Stor ståhej for meget lidt

”Hos FDM mener vi, at det er positivt, når der findes penge til at mindske den kommende afgiftsstigning for dyrere elbiler. Men når det er sagt, er det stor ståhej for meget lidt. 3.000 kroner batter meget lidt, hvis man køber en bil til 450.000 kroner eller mere – det er næppe det, der øger salget af elbiler,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.

Tilbage i 2020 blev det aftalt, at afgiften på elbiler og plugin-hybrider langsomt indfases frem mod 2030. Det ændrer finanslovsaftalen for 2024 ikke på. Heller ikke i 2026, hvor elbiler står til at tage et markant afgiftshop, der risikerer at sætte elbilsalget i stå.

”FDM havde gerne set, at man politisk i stedet begynder at forholde sig til de to store udfordringer, der venter på elbilmarkedet. Dels den kommende store afgiftsstigning for de dyrere elbiler, der for alvor tager fat fra 2026, dels problematikken omkring elbilernes fortsat høje pris. Her kunne man overveje at have brugt de 200 mio. på at gøre billige elbiler mere attraktive for danskere med lavere bilbudget,” siger Ilyas Dogru. 

LA: Bedre end ingenting

Hos Liberal Alliance, som fik afgiftslettelsen igennem, er finansordfører Ole Birk Olesen enig i FDMs betragtninger. Både i forhold til afgiftslempelsens størrelse og udsigten til markant dyrere elbiler fra 2026.

”Vi er helt enige i, at en afgiftslempelse på 3.000 kroner ikke er det, som gør forskellen for elbilsalget. Vi havde gerne set, at beløbet var højere, men det var, hvad vi kunne presset igennem i en forhandlingspulje på en milliard kroner. Men med vores bidrag har vi fået reddet elbilerne fra en del af den afgiftsforhøjelse, de stod til, og 3.000 kroner er bedre end ingenting,” siger Ole Birk Olesen.

Allerhelst så Liberal Alliance, at man helt fjernede registreringsafgiften for elbiler, men de penge er regeringen ifølge Ole Birk Olesen ikke villig til at bruge. I stedet endte det med hans ord med „lidt småtteri“ på 200 millioner kroner de næste to år.

”Vi deler også bekymringen om elbilsalget, når afgifterne for alvor indfases fra 2026. For slår man en positiv udvikling ihjel? Der er netop igangsat et stort forsøg om kørselsafgifter, og vi mener, at det er tid til en mere tilbundsgående snak om elbiler, for det er mere rimeligt at beskatte folk efter, om de kører, hvor der er trængsel, og hvor vejene ikke kan udbygges, end efter hvad deres bil koster,” siger Ole Birk Olesen.

Ud over at afsætte 200 millioner til bundfradraget de kommende år er partierne bag aftalen enige om at øge tilskuddet til en række færgeforbindelser samt at hæve kørselsfradraget i pendlere i yderkommuner. Hvor meget fremgår ikke af aftalen.

Overvejer du at købe elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen