Hård anklage: Massiv svindel med brugte Tesla-biler

Importørerne af tusindvis af brugte især Teslaer kan have betalt for lidt i afgift af bilerne. Dermed kan staten være gået glip af et stort beløb, mener De Danske Bilimportører, som opfordrer myndighederne til at efteropkræve afgifterne. Det er ikke noget, som bør kunne ramme bilejerne, mener FDM. Opdateret 11. december med kommentar fra Motorstyrelsen.

Tesla-biler på autotransporter
Bilist

En lang række Teslaer på de danske veje har betalt for lidt i registreringsafgift og står derfor til et afgiftssmæk.

Det mener brancheorganisationen De Danske Bilimportører, som har gennemgået de indbetalte afgifter på mange tusinde importerede brugte Teslaer.

Ifølge De Danske Bilimportører har der i mange tilfælde været svindlet med afgiften på bilerne, som også har været systematisk fejlindberettet til Motorstyrelsen.

Konkret drejer det sig om nyere brugte Tesla-modeller, som de senere år er importeret fra udlandet, primært Tyskland. En stor del er indregistreret i Danmark, efter at Tesla 13. januar i år sænkede sine priser markant på Tesla Model 3 og Tesla Model Y. I den forbindelse har især biler, der er indregistreret efter den dato, men også før, betalt for lidt i afgift, mener De Danske Bilimportører.

Importerede biler skal nemlig betale afgift efter, hvad deres nypris var i Danmark, da de blev indregistreret første gang, også selvom det var i udlandet.

Systematisk svindel

Ifølge De Danske Bilimportører, som har sammenkørt bilernes stelnumre med offentlige data fra Motorregistret, er en meget stor del af de brugtimporterede biler imidlertid indberettet med en forkert, lav nypris. Dermed er de sluppet helt eller billigere for at betale dansk afgift.

Typisk drejer det sig om ca. 30.000 kroner, men der er også tilfælde, hvor beløbet er både højere og lavere.

Vi kan ikke leve med, at der systematisk kan være svindlet og lavet forkerte indberetninger i forhold til uautoriserede brugtimportørers registreringsafgift. Staten kan være gået glip af meget store beløb, og der er sket ulige konkurrence i markedet, udtaler adm. direktør i De Danske Bilimportører Mads Rørvig i en pressemeddelelse.

Han mener, at myndighederne bør sørge for, at der opkræves korrekt afgift af bilerne.

Bør ikke ramme bilkøbere

I FDMs juridiske rådgivning har sagen medført løftede øjenbryn. 

Det er en alvorlig anklage, De Danske Bilimportører retter, og vi vil naturligvis følge sagen med interesse. Det er komplicerede regler, men viser det sig, at der er betalt for lidt i afgift, mener vi dog, at det alene er en sag mellem myndighederne og forhandlerne, der har solgt bilerne. Det bør på ingen måde kunne ramme bilkøberne, der har købt deres bil i god tro og med en forventning om, at bilerne er afgiftsberigtigede korrekt. Skulle nogle af vores medlemmer mod forventning få en efterregning fra forhandleren, er vi klar til at hjælpe dem, siger områdechef i FDMs juridiske rådgivning Lennart Fogh. 

Heller ikke hos Autobranchen Danmark, der har medlemmer som har solgt importerede brugtbiler, mener man, at et eventuelt afgiftssmæk bør ramme bilkøberne.

Biler skal naturligvis betale den korrekte afgift. Er der tilfælde, hvor det ikke er sket, bør det naturligvis ikke ramme forbrugerne, men den som har importeret bilen. Det er det eneste rimelige, siger adm. direktør i Autobranchen Danmark Gitte Seeberg. 

FDM har forsøgt at få en kommentar fra skatteminister Jeppe Bruus (S) om, hvorvidt en eventuel efterregning kan havne hos forbrugerne. Men i Skatteministeriet henviser man til Motorstyrelsen. 

Skatteministeren har dog sendt en kommentar:  

Det er ikke nogen hemmelighed, at der flere gange har været udfordringer og svindel på området. Derfor har vi flere gange styrket kontrollen, så 15 procent af alle selvanmeldte importerede brugte køretøjer i dag bliver kontrolleret. Motorstyrelsen har fokus på de brugte importerede køretøjer, hvor virksomhederne selv fastsætter værdien – og de gennemfører bl.a. risikobaserede kontroller med fokus på lige præcis ændringer i markedet. Hvis der viser sig at være et behov, er jeg klar til at se indsatsen efter i sømmene og eventuelt stramme reglerne og administrationen af dem.

Motorstyrelsen har efter artiklens udgivelse ligeledes sendt en kommentar:

– I forhold til forbrugere, der har købt en brugt importeret bil, får det ikke betydning, hvis de har købt bilen gennem en registreret forhandler. Her vil det være forhandlerens ansvar, hvis der er betalt for lidt i registreringsafgift. Det får heller ikke betydning, hvis forbrugeren selv har importeret bilen og har bedt en privat operatør om at værdifastsætte køretøjet. Her er det den private operatørs ansvar, hvis der er betalt for lidt i registreringsafgift. Private købere af biler kan kun komme til at skulle stå inde for en afgift, der ikke er betalt, hvis de vidste eller burde have vidst, at der var betalt for lidt i afgift, fx fordi prisen på bilen var mistænkeligt lav. Hvis forbrugeren selv har importeret en brugt bil og har bedt Motorstyrelsen om at værdifastsætte bilen, er det Motorstyrelsens ansvar, at der er afregnet korrekt registreringsafgift.

Opdateret med kommentar fra skatteminister Jeppe Bruus kl. 12.37

Opdateret med kommentar fra Motorstyrelsen d. 11. december

Overvejer du at købe bil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler. Uanset om den kører på benzin, diesel eller el.

Kontakt rådgivningen