Så lidt stiger kørselsfradraget for 2024

Befordringsfradraget og befordringsgodtgørelsen for næste år er blevet fastsat, og bilisterne har ikke grund til at klappe i hænderne, mener FDM.

Her er de nye kørselsfradrag for 2024
Bilist

Der er nok at tage højde for, når Skatterådet fastsætter satserne for fradrag og godtgørelse til landets pendlere og bilejere.

Krige i Ukraine og Mellemøsten, OPEC-landenes ambition om at skrue ned for oliehanerne for at holde prisen oppe og en politisk forårspakke helt tilbage fra 2009 er blandt de faktorer, der har indflydelse på priserne ved benzin- og dieselstanderne – og dermed også Skatterådets satser.

For 2024 har Skatterådet valgt at hæve befordringsfradraget – også kaldet kørselsfradraget – som man kan få, hvis man har flere end 24 km til og fra arbejde.

Fradraget for 2024 hæves med 4 øre, så det næste år er 2,23. Det gælder for de første 120 kilometer, mens satsen for kørsel over 120 kilometer hæves med 2 øre til 1,12 kr. pr. km.

– Der er en mindre stigning i satserne i år, hvilket skyldes at vi forventer en beskeden stigning i benzinprisen fra i år til næste år. Derudover forventes udgifterne til vedligeholdelse af transportmiddel også at stige lidt. Alt det bliver taget med i en samlet beregning og påvirker naturligvis satserne i en opadgående retning, siger Skatterådets formand Jane Bolander.

Satser for kørselsfradrag

Pendlere, der er omfattet af reglerne for yderkommuner, får ikke nedsat satsen for kørsel over 120 km om dagen.

Politisk aftale fra 2009 påvirker priserne

Skatterådet tager afsæt i en benzinpris på 15,94 kr. pr. liter - en stigning på 7 øre sammenlignet med 2023. Ved fastsættelse af satserne indgår der i beregningerne også et skøn over omkostninger til bilens vedligeholdelse – bl.a. service, udskiftning af sliddele, forsikringer m.v.

Desuden blev det som en del af 2009-skattereformen, Forårspakke 2.0, vedtaget at indeksere energiafgifterne med den faktiske udvikling i nettoprisindekset, så afgiftens reelle værdi fastholdes nogenlunde uændret. Tidligere har satserne været indekseret med 1,8 procent om året, men i 2024 er stigningen 7,7 procent.

Dermed er det blevet endnu dyrere for bilejerne.

FDM: Ubegribeligt at fradraget ikke er større

Hos FDM er der ikke tilfredshed med fradragets størrelse. Med stigningen i befordringsfradrag svarer det til, at man får ca. 70 kr. ekstra i hånden, når man pendler 12.000 km.

– Vi må desværre konstatere, at befordringsfradraget ikke er tidssvarende, og det afspejler ikke de faktiske omkostninger, som pendlerne har. Skatterådet forventer da også stigende udgifter til bl.a. service og brændstof, men en så beskeden stigning ender med at være næsten ligegyldig for pendleren. Udover udgift til brændstof er den skattemæssige værdi af fradraget - altså hvor mange penge man har tilbage efter skat - blevet udhulet. Siden 2012 er skatteværdien af fradraget faldet fra cirka 33 til 25 procent, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Da fradraget er et såkaldt ligningsmæssigt fradrag, er der kun en fjerdedel af beløbet tilbage efter skat.

– Udhuling af værdien af befordringsfradrag er ikke bare ærgerlige for den enkelte. De er reelt et problem for os alle, for når omkostningerne til at køre på arbejde stiger, vil nogle overveje, om det er turen værd. I en tid med historisk høj beskæftigelse og mangel på arbejdskraft mange steder, er det vigtigt, at vi netop sikrer mobiliteten på arbejdsmarkedet, påpeger Ilyas Dogru.

Derudover mener FDM, at Skatterådet fortsat undervurderer bilernes værditab.

Det er ubegribeligt for FDM, at Skatterådet nu i mange år har holdt fast i den samme lave værditabssats. Danskerne kører generelt i dyrere og dyrere biler. Alligevel har Skatterådet hidtil fastholdt, at der blot indgår et værditab på biler på 0,25 kr. for hvert kørt kilometer, som en pendler tilbagelægger til og fra arbejde, siger Ilyas Dogru.

Befordringsgodtgørelse får også et nøk opad

Den befordringsgodtgørelse, som du kan få, hvis du stiller din egen bil til rådighed i forbindelse med dit arbejde, er også steget.

Her hæves satsen for de første 20.000 km steget med 6 øre pr. km og 4 øre pr. km for kørsel over 20.000 km om året.

Satser for befordringsgodtgørelse

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve