Billigere at eje bil – især elbil – i 2024

Selvom elbiler er dyre at købe, er de samlet set billigere at eje end benzinbiler. For alle biltyper er der dog udsigt til lavere udgifter i år, da frygten for en fortsat høj inflation er faldet til jorden. Men hvad koster det egentlig at eje en bil, når man tager det hele med? Det har vi regnet ud for dig.

Tegning af mønter der puttes ned i en bilformet sparebøsse
Bilist

Det er blevet billigere at eje bil i 2024 end i 2023. Sidste års pessimistiske forudsigelser om kraftigt stigende priser er heldigvis ikke blevet til virkelighed. Og selvom der fortsat er krig i Europa, har vi nu fået ret stabile og gunstige benzin- og elpriser. Så samlet set ser det bedre ud for bilejerne i år end for et år siden.

Det viser FDMs beregninger af de samlede udgifter ved at holde en ny bil, hvor vi har indregnet samtlige udgifter over en periode på fem år og 100.000 km. For prisklasserne 300.000 kr. og 400.000 kr. har vi regnet på udgifterne for både benzin- og elbiler, mens vi for de to billigste klasser – 150.000 og 200.000 kr. – kun har beregnet prisen for benzinbiler, da der endnu ikke er nok elbiler at finde i disse prisklasser.

Elbilejerne lader billigt

Det helt store samtaleemne i det forgangne år har været elpriserne, der har varieret kraftigt fra dag til dag og fra time til time. For ejere af elbiler betyder det, at der er gode muligheder for at spare mange penge ved at lade bilen op, når strømmen er billigst, hvis man har sin egen ladeboks.

Elbilejere med et abonnement hos Clever har måttet acceptere, at der til tider kommer et energitillæg oven i den månedlige abonnementspris. Det har dog ikke haft indflydelse på vores beregninger for i år, idet vi nu har ændret beregningerne for elbiler, så de afspejler det forhold, at mange ejere af elbiler har egen ladeboks, hvor man får elafgiften tilbagebetalt, og hvor langt størstedelen af opladningen foretages til daglig. Vi har antaget, at 80 procent af opladningen sker hjemme til en pris på 1,60 kr. pr. kWh, og at resten af opladningen foretages ved offentlige hurtigladere til i snit 4,00 kr. pr. kWh.

Denne beregningsmodel viser, at det fortsat er en del billigere at fylde strøm på en elbil end at fylde brændstof på en benzinbil. 

Det koster benzin- og elbiler

I år har vi valgt ikke at lave beregninger for plugin-hybrider, da denne biltypes andel af nyvognssalget efterhånden er begrænset, og da vi fra tidligere år ved, at udgiften kan sidestilles med det, der gælder for en benzinbil til samme pris.

Vi har gennemført alle vores beregninger for en femårig periode med 20.000 km pr. år. Vil du gerne se tal for et højere årligt antal kørte kilometer, henviser vi til vores bilbudget-beregner på fdm.dk/beregnere, hvor du selv kan lave beregninger baseret på dine egne indtastninger af værdier for bil, kørsel og lignende.

Vores beregninger er gennemført for sammenlignelige benzin- og elbiler til hhv. 300.000 kr. og 400.000 kr. På den måde kan man sammenligne udgifterne ved at holde biler med forskellige drivmidler i samme prisklasse. Tager man alle poster med i sammenligningen, kan man spare omkring 10.000 kr. om året, hvis man køber en elbil frem for en benzinbil til samme pris.

Beregningerne viser i øvrigt igen i år, at ud over at elbilerne i sig selv er billigere at eje end benzinbiler til samme pris, så er de samlede udgifter ved at eje en elbil til 400.000 kr. stort set på niveau med de samlede udgifter for en benzinbil til 300.000 kr. På samme måde er de samlede udgifter for en elbil til 300.000 kr. stort set sammenlignelige med de samlede udgifter for en benzinbil til 200.000 kr. Med andre ord: Køber du en elbil, kan du tillade dig at købe en, der er op til 100.000 kr. dyrere end den benzinbil, du ellers har kig på.

Høje brugtpriser hjælper 

Køber du en ny benzinbil til ca. 200.000 kr., koster det samlet set 3,34 kr. pr. km, hvis du beholder den i fem år. Det svarer til ca. 67.000 kr. om året eller knap 5.600 kr. pr. måned. Heraf udgør de faste udgifter ca. 1.000 kr. pr. måned, mens de løbende udgifter omfatter godt 2.500 kr. pr. måned.

Vil du et spadestik dybere?

Læs flere detaljer om bilbudgettet 2024 i årets første Motor. Er du medlem af FDM, kan du også logge ind og læse magasinet digitalt.

Læs Motor

Resten er det, vi kalder kapitalomkostninger. Det er værditabet og rentebyrden og er for mange først noget, der dukker op som et håndfast beløb, den dag bilen skal sælges. Igen i år har vi skruet en smule ned for værditabet for benzinbiler i denne prisklasse, da der fortsat er god efterspørgsel efter billige brugte benzinbiler. Det er med til at trække de samlede udgifter ned – også selvom rentebyrden igen i år er baseret på en ret høj nettorente på to procent.

De billigste biler at eje er naturligvis dem, der er billigst i indkøb, og det er i grove tal dem til 150.000 kr. Dem har vi også regnet på, og de koster ca. tre kroner pr. km alt inklusive, eller hvad der modsvarer ca. 5.000 kr. pr. måned. Det er noget af det billigste, man kan køre for i en ny bil i 2024, hvis man vel at mærke indregner alt i sit bilbudget for de kommende år, på samme måde som vi har gjort.

Hvad koster bilen dig?

Er du nysgerrig på, hvad den firehjulede kommer til at koste dig det kommende år? Eller påtænker du at købe ny bil? FDM har udviklet en beregner, som kan hjælpe dig med at få overblik over dit bilbudget.

Prøv beregner