Ford undersøger mystisk bremsesvigt på elbil

Flere ejere af Fords elbil, Mustang Mach-E, melder om tilfælde, hvor bilerne ikke har kunnet bremse. FDM har modtaget enkelte henvendelser og er i dialog med Ford Danmark.

Front af blå Ford Mustang Mach-E
Bilist

Flere ejere af Fords elbil, Mustang Mach-E, har oplevet, hvad der må være enhver bilist mareridt: Bremser, der ikke virker. Bilejerne beretter således om adskillige tilfælde af bremsesvigt.

Konkret har FDMs rådgivning siden nytår modtaget to henvendelser fra medlemmer, som begge har oplevet, at bremserne på deres bil har svigtet. Netavisen BT har kunnet fortælle om to andre bilejere, der har oplevet det samme. I alle fire tilfælde er det heldigvis endt uden ulykker.

Samtidig kan man på flere fora på sociale medier læse om lignende tilfælde med bremsesvigt på Ford Mustang Mach-E.

Undgik fatalt sammenstød

En af dem, som har henvendt sig til FDM, er Kim Ole Nygaard, som bor i Nordjylland med sin hustru. Juleaftensdag sidste år kom han kørende på en landevej, speedometeret viste godt 80 km/t., da han ville tage farten af sin Ford Mustang Mach-E for at dreje til højre.

Men selvom han slap speederen, holdt bilen sin fart, og bremserne reagerede ikke, uanset hvor hårdt han trådte, fortæller han.

Samtidig begyndte en bil at trække ud fra vejen til højre, hvor Kim Ole Nygaard skulle dreje, mens der i den modsatte side kom en lastbil. Han kunne derfor ikke trække over i venstre bane.

Heldigvis opdagede bilisten fra sidevejen ham i tide og fik bremset og undgik dermed et fatalt sammenstød. Først flere hundrede meter længere fremme lykkedes det ham at standse bilen.

Det var imidlertid ikke første gang, bremserne svigtede på Kim Ole Nygaards Ford Mustang Mach-E, som han og hustruen købte i marts 2022, og som de i dag har kørt 40.000 km i.

To dage forinden oplevede hans hustru det samme, da hun forsøgte at bremse ved en rundkørsel. Også her virkede bremserne ikke, og hun fortsatte lige igennem rundkørslen.

Siden 27. december har bilen derfor stået hos Ford i Brønderslev, mens Ford søger en forklaring. Imens kører parret rundt i en lånebil.

”Det er klart, at sådan to oplevelser sætter sig i én. Ford gør, hvad de kan for at finde problemet, men spørgsmålet er, om vi nogensinde tør køre i bilen igen. Det kræver i hvert fald, at vi får en god forklaring på årsagen til, at bremserne svigtede, og en forsikring for, at det er fixet,” fortæller Kim Ole Nygaard til FDM.

29 tilfælde af bremsesvigt

I FDMs tekniske rådgivning er man opmærksom på sagerne og rettede allerede for et par uger siden henvendelse til Ford Danmark. Her kender man til i alt 29 konkrete tilfælde af svigtende bremser på Mustang Mach-E.

”Når det handler om bilers sikkerhedsudstyr, især noget så vitalt som bremser, er der grund til at tage bilejernes oplevelser alvorligt. Både de to vi selv har fået fra medlemmer, og hvad vi ellers kan læse os til. Derfor har vi henvendt os til både Ford Danmark og Færdselsstyrelsen,” siger områdechef i FDM Lone Otto og uddyber:

”Vi har imidlertid ikke selv haft mulighed for at teste bilerne og evt. fremprovokere bremsefejlene. Vi har alene kunnet læse om bilejeres oplevelser, og at de har oplevet eller haft følelsen af, at deres bil ikke bremsede, eller at de har skullet træde ekstra hårdt på bremsen. Vi kan også læse, at der er stor forskel på, hvordan og under hvilke forhold og i hvilket vejr, bilejerne har oplevet bremsesvigt. Men vi har en forventning om, at Ford Danmark arbejder hurtigt for et svar og en løsning for de mange Mach-E-ejere. Det er dog værd at have sig for øje, at mange ikke har oplevet fejlene.”

Ford Danmark bekræfter, at de intensivt er i gang med at undersøge sagen, men vil ikke udtale sig yderligere, før de har en konklusion på deres undersøgelser.

Et dansk problem

FDM har også henvendt sig til sine europæiske søsterklubber. Her kender man imidlertid ikke til tilsvarende problemer. FDM har også rettet henvendelse til Færdselsstyrelsen, som er myndighed på området, men heller ikke her er man bekendt med problemerne. Det samme gælder styrelsens europæiske kolleger.

”At problemet ser ud til at være isoleret til Danmark, gør det ikke mindre mystisk. Det ændrer ikke på, at vi i FDM vil følge sagen nøje, og vi forventer, at Ford Danmark prioriterer dette og melder noget ud hurtigst muligt. Det er vigtigt at få slået fast, om de problemer, bilejerne har oplevet, kun går på de enkelte biler, eller om der skal iværksættes en større tilbagekaldelse for at få det rettet,” siger Lone Otto.

For Ford Mustang Mach-E-ejere, der oplever problemer med bremserne, anbefaler FDM, at de kontakter deres Ford-forhandler, så sagen bliver registreret, og de kan få hjælp den vej igennem.

Oplever man, at bilen ikke bremser, som den plejer, anbefaler FDM, at man i situationen bremser igen og med højt bremsetryk og evt. aktiverer den elektroniske håndbremse, der også fungerer som nødbremse. Derefter bør man enten holde ind til siden med det samme eller køre direkte på værksted, hvis bremserne virker igen.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen