Selvom vinteren i år har været mere hvid end i flere år, og temperaturerne i perioder har ligget langt under frysepunktet, er det langtfra alle bilister, der har fået passende fodtøj på bilen.
Faktisk kører hver 10. bilist stadig på sommerdæk. Det svarer til 238.000 personbiler. Det viser en ny dæktælling, som Rådet for Større Dæksikkerhed, FDM og Dækimportørforeningen har lavet.
Dæktællingen er gennemført i uge 4, hvor 4.542 biler på offentlige parkeringspladser rundt om i Danmark er blevet kontrolleret. Optællingen viste, at knap otte ud af 10 biler (77 procent) kører på vinterdæk, mens 13 procent kører på helårsdæk og altså 10 procent på sommerdæk.
Indfør krav om vinterdæk
Andelen af biler på vinterdæk er fortsat en smule højere i Jylland, mens helårsdæk i Østdanmark vinder frem på bekostning af vinterdæk og sommerdæk, men kun en smule. Både FDM og Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler dog, at man kører med sæsonbestemte dæk. For bilister som fortrinsvis kan køre på ryddede og saltede veje, kan snefnugmærkede helårsdæk imidlertid være et udmærket kompromis.
I år har vintervejret dog udfordret mange bilister og været årsag til både trafikuheld og lange køer på især motorvejene. Det har fået transportministeren til at bebude en undersøgelse af, hvorvidt der skal indføres krav om vinterdæk i Danmark, som flere af vores nabolande i dag har.
”FDM er fortaler for, at der indføres et lovkrav om, at man anvender vinterdæk, når der er vinterføre på vejene i vinterperioden. På den måde kan man kombinere de krav, man kender fra Tyskland og Sverige, og samtidig sørge for, at trafikanter, der kan lade bilen stå, når vejene ikke er ryddet, ikke er tvunget til at investere i vinterdæk. I FDM forestiller vi os naturligvis, at kravet skal gælde alle køretøjer, da erfaringerne tydeligt viser, at det ikke kun er personbiler på sommerdæk, der skaber fremkommeligheds- og trafikmæssige problemer,” siger Dennis Lange.
Også hos Rådet for Større Dæksikkerhed så man gerne et dansk krav om vinterdæk.
”Når størsteparten af de danske personbilsbilister år efter år er ansvarsbevidste og dømmer sommerdæk ude i vinterhalvåret, så kan det undre os meget, at modstanden i relation til et lovkrav er så stor fra beslutningstagernes side. Det burde ud fra en sikkerheds- og mobilitetsmæssig betragtning være i alles interesse, at det bedst mulige vejgreb opnås på alle køretøjer,” konkluderer direktør for Rådet for Større Dæksikkerhed Volker Nitz.
Hvilke dæk skal du vælge til din bil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter - også når det gælder valg af dæk og andet sikkerhedsudstyr til din bil.