Fisker dumper prisen – købere risikerer at miste garanti

Kriseramte Fisker sænker nu også priserne i Danmark med op mod 200.000 kroner på lagerbiler. Samtidig sælges bilerne med risiko for bortfald af garanti og med begrænset mulighed for service. 

Fire Fisker Ocean holder på række
Bilist

Det er ikke kun aktiekursen, der falder for kriseramte Fisker Inc. Det samme gør prisen.

I sidste uge annoncerede Fisker Inc. et prisfald på Fisker Ocean i USA, og fredag formiddag blev også de danske priser – helt som ventet – sat ned.

Helt konkret sættes Fisker Ocean lagerbiler i Danmark ned med op mod 197.000 kroner.

Den egentlige nyhed gemmer sig dog i en fodnote på Fiskers danske hjemmeside. I en såkaldt disclaimer skriver Fisker Group Inc., at der grundet ”den aktuelle økonomiske situation” er risiko for, at købere efterfølgende ikke vil kunne få bilen serviceret og ”må forvente et permanent tab af muligheden for at håndhæve et krav for materialefejl og garantikrav.” Med andre ord skal man ikke forvente, at der vil være garanti på bilen.

Købere løber risiko

Usikkerheden omkring Fisker Inc. har tidligere fået FDM til at anbefale forbrugere at lease fremfor at købe bilen. Men med den seneste udmelding synes alle advarselslamper omkring Fisker at blinke.

- Med Fiskers tilføjelser af en ny disclaimer om, at kunderne ved køb reelt kan være uden mulighed for at få fejl og mangler udbedret, har deres betalingsudfordringer øjensynligt nået nye højder, og det medfører nogle store usikkerhedsmomenter for danske ejere af bilerne, siger advokat i FDM Michael Ern Nielsen.

Han havde derfor gerne set, at Fiskers egen information om den store risiko, kunderne løber, var placeret mere tydeligt på hjemmesiden, så alle købere er klar over situationen.

- Med Fiskers beskrevne risiko for køberne skal potentielle købere derfor gøre sig klart, hvad det kan betyde, hvis de vælger at købe bilerne. Inden køb bør man derfor lave en nøje kalkule over bilens pris og egenskaber, samt den formodede manglende mulighed for at reklamere over eventuelle fejl og manglende mulighed for service fremadrettet, samt usikkerhed om at kunne købe reservedele, og hvorvidt fejl i bilens software kan rettes, uddyber Michael Ern Nielsen.

Netop softwaremangler og assistentsystemer som adaptiv fartpilot, der ifølge Fisker selv først kommer på et senere tidspunkt, trak ned i FDMs test af Fisker Ocean.

Det skriver Fisker:

På grund af den aktuelle økonomiske situation for producenten Fisker Group Inc. og Fiskers salgsselskaber i Europa er der risiko for begrænset support og begrænset service til bilerne. Købere må forvente et permanent tab af muligheden for at håndhæve krav for materialefejl og garantikrav. Ved indgåelse af aftale om køb af bil efter den 3. april 2024 erklærer køber af en Fisker Ocean at være informeret herom og alligevel at ønske at købe en Fisker Ocean i lyset af den beskrevne risiko.

Har solgt 300 biler i Danmark

Ambitionerne fejlede ellers ikke noget, da danske Henrik Fisker for få år siden annoncerede sit elbil-eventyr, men bl.a. leverandørproblemer, global chipmangel og forsyningskrise har betydet, at Fisker Inc. langtfra har solgt så mange biler som håbet. Ved udgangen af 2023 havde Fisker Inc. på verdensplan blot solgt knap 5.000 biler – heraf de 300 i Danmark.

FDM har forsøgt at få en kommentar fra Fisker Inc. om deres disclaimer, men hverken i Fiskers danske kontor eller internationale kontor er man vendt tilbage.

Kender du dine rettigheder ved bilkøb?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp til at få overblik over dine rettigheder, når du køber ny eller brugt bil.

Kontakt rådgivningen