Dribe lukker i Danmark

Efter syv svære år trækker bil-abonnementstjenesten Dribe stikket i Danmark, hvor alle 900 kunder er opsagt. Også andre alternative mobilitetsløsninger har givet op.

Computerskærm med billede af side med biler på abonnement
Bilist

Danskernes synes alligevel ikke at være klar til bil på abonnement.

Efter at have investeret et trecifret millionbeløb har Semler Gruppen, der importerer bl.a. VW, Audi og Skoda, valgt at lukke sin abonnementstjeneste, Dribe.

Ifølge Dribe selv har 8.000 danskere gennem årene været igennem deres butik.

Både ambitioner og forhåbninger var ellers store, da Semler Gruppen tilbage i 2017 lancerede konceptet Dribe, hvor både privat- og erhvervskunder fik mulighed for at holde bil på abonnement på ned til 30 dage.

Det er dog ikke lykkedes for Semler Gruppen at få økonomi i Dribe, der over årene har koste Semler Gruppen et underskud på 100 millioner kroner på driften af Dribe, og derfor har man nu valgt at afvikle Dribe tilsyneladende i stilhed.

Billede af biler på Dribes hjemmeside
På Dribes hjemmeside er alle biler taget ned. Kun en Audi Q3 er det endnu muligt at leje. Foto: Dribe.dk

900 kunder sagt op

Alle 900 Dribe-kunder er de seneste uger sagt op uden yderligere forklaring og bedt om at aflevere deres biler, og på Dribes hjemmeside er alle biler taget af. Kun en Audi Q3 er det endnu muligt at leje for 30 dage for 13.999 kroner.

Først tirsdag i denne uge modtog kunderne pr. mail besked om at Dribe lukker.

I en mail til FDM skriver adm. direktør i Dribe Danmark Peter Persson:

- Det dynamiske bilmarked og seneste års høje inflation har desværre medført, at færre kunder prioriterer et fleksibelt bilkoncept som Dribe. Efter et par år med tab er vi derfor kommet frem til, at det er rettidig omhu at parkere den danske del af forretningen.

Med sin bil på abonnement-model har Dribe blot været en af flere alternative måder, bilisterne de senere år har kunnet have bil på. Men ligesom Dribe har andre også haft svært ved at få forretningen til at løbe rundt.

Fra marts måned lukkede delebilstjenesten Share Now, og også det østjyske energiselskab Aura har valgt at køre sin delebilsordning permanent i garage.

Kunder står uden bil

For mange af Dribes kunder kommer lukningen som en overraskelse, der betyder, at de med kort varsel skal finde sig en ny bil. 

- Hos FDM forstår vi de bilister, som ærgrer sig over nu at skulle finde sig en ny bil med kort varsel. Men betingelserne ved disse former for bilejerskab har hele tiden været, at udbyderen kan tilbagekalde bilen med 30 dags varsel. Heldigvis er bilmarkedet på nuværende tidspunkt kendetegnet ved at være købers marked, hvor der er flere tilbud inden for både køb og leasing. Samtidig må vi erkende, at bilmarkedet også er kaotisk lige nu, hvor tingene kan ændre sig drastisk lige pludselig. Her gav en løsning som Dribes mange den nødvendige ro, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
 

Skal du lease, leje eller købe?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter. Også når det gælder, hvordan du bedst og billigst holder bil.

Kontakt rådgivningen