Køb af brugt elbil: 8 billige bud på brugt elbil – og vores bedste råd

Brugte biler har altid kunnet hjælpe med at få en bildrøm til at gå i opfyldelse, og det gælder også for elbiler. Men med den ny teknologi dukker der nye spørgsmål op: Dør batterierne? Er elbilen helt forældet om kort tid? Hvad skal man være særligt opmærksom på? Få svarene i denne guide til køb af brugt elbil, hvor vi også ser nærmere på 8 brugte elbiler til under 200.000 kr.

8 brugte elbiler til test/gennemgang hos FDM
Bilist

Mange drømmer om at skifte til en elbil. Men indtil videre har elbilerne været for dyre til manges bilbudget. Med benzin- og dieselbiler har løsningen på det problem været at købe brugt, men lige præcis med elbilerne er der flere udfordringer, som kan holde mange tilbage.

Den mest iøjnefaldende er, at udvalget er meget begrænset. Elbilerne er først nu ved rigtigt at komme frem, og ser man fem-seks år tilbage, blev der solgt få elbiler både i Danmark og i udlandet, så fødekæden til brugtmarkedet er ikke rigtigt kommet i omdrejninger.

Heldigvis er de danske forhandlere af brugte biler blandt Europas mest omstillingsparate, så du kan rent faktisk finde et af Europas bedste udvalg af brugte elbiler herhjemme. Så selvom der ikke er mange modeller at vælge imellem, er det i det mindste muligt at købe en brugt elbil.

Er brugte elbiler allerede forældede?

En af de største bekymringer, når man skal købe brugt elbil, er, om den hurtigt bliver teknologisk forældet. Det kender de fleste jo fra mobiltelefoner og computere, hvor både batterier og funktioner nærmest er gårsdagens nyheder, når de er pakket ud.

Udviklingen af elbiler sker også hurtigt, men ikke med samme hastighed. Årsagen er, at elbilerne er langt mere komplicerede, og derfor tager de længere tid at udvikle. Blandt andet skal man jo være sikker på, at de virker, både når termometeret viser -35 grader, og når termometeret viser +50 grader.

En anden ting er, at selvom der kommer mange nye sikkerhedssystemer, så kan selv en ældre bil stadig løse den primære opgave med at køre fra A til B. Og mange af elbilerne er trods alt så nye modeller, at deres software fortsat udvikles, så de løbende bliver forbedret.

Når man køber en bil, skal man ikke sætte det op mod, hvad den kan om fem år, men i stedet skal man se på, hvad alternativet er på bilmarkedet lige nu. Og her er elbilerne p.t. det bedste valg – uanset om du vil købe ny eller brugt. I mange prisklasser er der spændende elektriske alternativer til en plugin-hybrid, benzin- eller dieselbil.

Batteriet i centrum

FDMs tekniske rådgivning får ofte spørgsmål til batteriets holdbarhed fra medlemmer, der overvejer at købe en brugt elbil. Forståeligt nok, når nu de batterier, vi kender fra mobiltelefoner og computere, holder så dårligt. Men for elbiler gælder det, at er der ikke en decideret fejl på batteriet, så mister det kun en lille del af sin kapacitet. Og hvis der opstår fejl på batteriet, er der en kapacitetsgaranti på det, som typisk gælder, til bilen er syv-otte år gammel. Her kan servicehistorikken på den brugte bil være essentiel, så den er værd at have styr på.

Garantierne er interessante på elbiler, for selvom service er mindre omfattende end på traditionelle biler, så kan elbiler fortsat blive ramt af dyre reparationer. Generelt er der færre fejl på nye biler, end der var tidligere, men når skaden er sket, er reparationen dyrere. Derfor er det interessant at sikre sig bedst muligt, når man køber brugt.

Som køber skal du også holde udstyrslisten for øje og helst tjekke efter, at alt det udstyr, du gerne vil have, er på bilen. De fleste elbiler er temmelig nye på markedet, og derfor har man ofte mulighed for at vælge den mest avancerede teknik. Så gør op med dig selv, hvad du drømmer om, og tjek, at bilen er udstyret med det.

En anden grund til at holde øje med udstyrslisten er, at mange af de brugte elbiler er importeret fra lande som Frankrig, Italien, Spanien og især Tyskland. De er ikke nødvendigvis udstyret på samme måde som de biler, der er introduceret på det danske marked.

Alt det kan du dykke meget længere ned i den seneste udgave af Motor. Husk, at du som medlem af FDM også altid kan logge ind og læse Motor digitalt.

Ønsker du dit Motor digitalt?

Log ind i Mit FDM og giv os besked om, hvordan du ønsker dit Motor.  

Vælg digitalt Motor