Årets Bil i Europa skuffer i ny sikkerhedstest

Der er topkarakter til nye modeller fra Audi, Ford og Tesla-konkurrenten Xpeng i ny sikkerhedstest fra Euro NCAP. Til gengæld skuffer Årets Bil i Europa 2023 med en sikkerhed under middel.

Crashtest af Jeep Avenger
Bilist

Efterårskollektionen af spændende nye bilmodeller holder i kø i efterårets første test fra Euro NCAP, som tæller otte biler samt en såkaldt genberegning.

I puljen finder man både den nye Audi Q6 e-tron, Ford Explorer og kinesiske Xpeng G6, der allerede nu ligner en seriøs konkurrent til den populære Tesla Model Y. Også hvad sikkerheden angår.

Bedst af alle otte klarer den nye elektriske Audi Q6 e-tron sig. Den store SUV opnår et samlet top fem-resultat blandt alle Euro NCAP’s test gennem tiderne. Den efterfølges i denne test af Ford Explorer og Xpeng G6.

Fælles for de tre biler er, at alle sikkerhedssystemer ikke bare er standard, men også virker overbevisende godt. Bilerne har også en god kollisionssikkerhed for store og små passagerer og en god beskyttelse af de bløde medtrafikanter såsom fodgængere.

”Det er glædeligt at se, at nogle af de mest interessante elbiler herhjemme også er blandt de mest sikre på markedet. Det betyder, at forbrugerne ikke behøver at forholde sig til sikkerheden, når de ser på en af disse tre biler – den er bare i top,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Car of the Year skuffer

Anderledes skuffende klarer Jeep Avenger sig. Bilen, der blev kåret som Car of the Year 2023, må nøjes med tre stjerner i denne 2024-test. Det er ikke bare en ringere kollisionssikkerhed for de mindste, der trækker ned, men især også i kategorierne fodgængersikkerhed og sikkerhedssystemer, hvor Jeep Avenger klarer sig markant dårligere end testens øvrige biler.

Bilen mangler også helt enkelte sikkerhedssystemer og en airbag mellem forsæderne. Det kan virke som småting, men det trækker ned, og samlet efterlader det et indtryk af en ellers spændende bil, som sikkerhedsmæssigt bare ikke er på et niveau for en ’Car of the Year’.

At det forholder sig sådan, skyldes til dels, at bilen er kommet på markedet før, at Euro NCAP’s seneste skærpede krav er trådt i kraft.

”Det ændrer ikke på, at det er skuffende at se, at Jeep Avenger ikke opnår et bedre resultat, end tilfældet er. På mange områder er det både en moderne og gennemtænkt bil, men lige når det handler om sikkerheden, har Jeep øjensynligt sprunget over, hvor gærdet er lavest. For FDM understreger det vigtigheden af Euro NCAP’s arbejde, som er med til at give et mere retvisende billede af bilens sikkerhedsmæssige egenskaber, end det en Car of the Year-kåring afspejler,” siger Søren W. Rasmussen.

Renault kan gøre det bedre

Af testens øvrige fire biler er der fem stjerner til de identiske Subaru Crosstrek og Subaru Impreza og fire stjerner til søsterbilerne Renault Captur og Renault Symbioz.

Endelig er der i en såkaldt genberegning fem stjerner til plugin-hybridudgaven af BYD Seal U. Den lille SUV blev testet i elbiludgaven sidste år.

Testens biler

  • Audi Q6 e-tron – 5 stjerner
  • BYD Seal U plugin-hybrid (variant af 2023 BYD Seal-U) – 5 stjerner
  • Ford Explorer – 5 stjerner
  • Jeep Avenger – 3 stjerner
  • Renault Captur / Renault Symbioz – 4 stjerner
  • Subaru Impreza / Subaru Crosstrek – 5 stjerner
  • Xpeng G6 – 5 stjerner

Hvilke sikkerhedsudstyr skal din bil have?

Du må aldrig gå på kompromis med sikkerheden. Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om bilers sikkerhed og de forskellige sikkerhedssystemer.

Kontakt rådgivningen