Nøglefri betjening gør det både nemmere at være bilist og meget sværere for biltyve at stjæle bilen med koben og skruetrækker. Men har man det rigtige udstyr og de forkerte hensigter, er det stadig muligt at komme ind i – og køre væk med – langt de fleste biler.
Det sker ved, at man med to bokse forlænger signalet mellem bilnøglen og bilen, så den kan åbnes, startes og køres, indtil brændstoffet eller elektriciteten slipper op.
700 modeller testet
FDMs tyske søsterklub, ADAC, har siden 2016 løbende testet, om det er muligt at begå indbrud i bilerne på den digitale måde. Indtil nu er det blevet til 698 bilmodeller, og heraf er det kun 65, der hverken kunne åbnes eller motoren startes.
Det svarer til næsten hver tiende bil i undersøgelsen. I 24 tilfælde kunne biler åbnes, men ikke startes.
De sikre biler er alle udstyret med UWB-teknologi (Ultra Wide Band), der måler afstanden mellem nøgle og bil, så den ikke kan forlænges.
For at minimere risikoen for indbrud og tyveri kan man undersøge, om bilens nøglefri låsesystem kan deaktiveres – dog mister du i så fald nøglefri betjening. Et andet råd er ikke at opbevare nøglen tæt på vinduer og døre i huset, hvor signalet kan fanges udefra.
Her er bilerne, der ikke kan åbnes
Bilmodel | Indregistreret |
---|---|
Audi A3 | A3 (7/2020, 6/2024), A5 40 g-tron (6/2019), Q4 (3/2024), Q4 e-tron (4/2021) |
BMW 520d | 520d (8/2023, 4/2024), 740d (11/2022), i5 (7/2023), iX xDrive (9/2021), iX1 xDrive (1/2023), X1 (5/2023), X5 (5/2024) |
Cupra Born | 8/2021, 5/2024 |
Cupra Formentor | 2/2021, 4/2022 |
Ford Tourneo | 4/2022 |
Huyndai | Ioniq 5N (2/2024), Tucson (11/2022) |
Jaguar | E-Pace D180S AWD (9/2018), i-Pace (4/2018) |
Kia | EV9 GT (10/2023), Niro (6/2022), Sorento (4/2024) |
Land Rover | Defender (9/2021), Discovery (3/2018), Range Rover (2/208, 5/2019, 11/2022) |
Mercedes-Benz S 500 | 11/2020 |
Mini Countryman | 1/2024 |
Nio EL6 | 9/2023 |
Nissan Qashqai e-power | 11/2022 |
Seat Leon | 2/2020, 4/2021 |
Skoda | Enyaq (3/2021, 2/2022, 12/2023), Enyaq RS (11/2022), Kodiaq (3/2024), Octavia (8/2020, 9/2020), Superb (2/2024) |
Suzuki | Swace (10/2020), Swift (4/2024) |
VW | Arteon (10/2022), Caddy (12/2020), Golf 8 (11/2019, 7/2020, 2/2021, 2/2022), Golf 8 Variant (10/2020), ID.3 (7/2020, 5/2023), ID.4 GTX (7/2021), ID.5 (3/2022), ID.7 (10/2023), ID Buzz (7/2022), Polo (9/2021), Tiguan (1/2024), T7 (9/2022), T-Cross (2/2024) |
Nogle bilmodeller er testet flere gange og optræder mere en én gang på listen. Genesis GV70 og GWM Ora er ikke med på listen, da de ikke sælges i Danmark. Kilde: ADAC
Se undersøgelsen her (eksternt link)
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.