Hver tredje dansker kan ikke oplade en elbil hjemme – FDM foreslår, at elbilister får laderet

Mere end hver tredje dansker har ikke mulighed for at oplade elbilen ved deres bopæl. FDM foreslår, at der indføres en laderet efter norsk forbillede. Den vil sikre elbilister ret til at opstille egen eller fælles ladestandere ved deres bolig.

Kvinde med elbil og ladekabel foran boligblok
Bilist

Danskerne har for alvor taget elbilerne til sig. Mere end hver anden nye solgte bil er nu en elbil, og antallet af rent elektriske biler runder om lidt 300.000.

Det går også rigtig godt med at kunne lade elbilen op, når man er på farten, men anderledes forholder det sig med lademuligheder for de danskere, der bor i etagebolig eller rækkehus med eller uden fælles parkeringsplads. Adgang til opladning – eller nærmere manglen på adgang til opladning – gør det svært for flere at skifte til elbil.

Ifølge Danmarks Statistik bor mere end hver tredje dansker i enten etagebolig eller rækkehus uden mulighed for at opsætte egen ladeboks og dermed have nem og billig adgang til opladning. Ofte fordi beboerdemokrati og økonomi står i vejen.

Giv elbilister laderet

Derfor foreslår FDM, at man indfører en såkaldt laderet efter norsk forbillede. Siden 2020 har den sikret elbilejere i Norge ret til at få opsat egen eller fælles ladestander på parkeringspladsen ved deres bolig. Både hvor de råder over egen p-plads, og hvor der er fælles p-pladser.

”Danskerne vil gerne den grønne omstilling og elbiler. Men det er ikke alle danskere, for hvem et skifte er lige nemt. Bor man, som en tredjedel af danskerne gør, uden mulighed for at opsætte egen lader, kan det gøre det mere besværligt og ikke mindst dyrere at skifte til elbil. At kunne lade sin elbil i nærheden af sin bolig bør være en naturlig ret i et grønt samfund. Derfor foreslår FDM, at danskerne skal have samme laderet, som nordmændene har,” siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.

Den norske laderet gælder, hvor der er såkaldt ’sameje’ med fælles p-plads. Det svarer til andels- og grundejerforeninger. Her har laderetten været med til at gøre det nemmere, billigere og mere trygt at skifte til elbil.

Støttekroner skal følge med

Præcis hvordan en dansk laderet skal udformes, har FDM ikke et endeligt bud på, og det er helt bevidst. Det er dog nødvendigt, at retten udformes, så et beboerdemokrati som udgangspunkt ikke kan stå i vejen for etablering af ladestandere. Derudover er det afgørende, at der følger støttekroner med, så laderetten ikke økonomisk belaster andels- eller grundejerforeninger. FDM mener, at pengene skal hentes i de nuværende støttemidler til opsætning af ladeinfrastruktur til personbiler langs de større veje.

”Opsætning af ladestandere er dyrt. Derfor er det helt afgørende, at der med laderetten følger støttemidler med. Ellers risikerer vi, at den vil blive mødt af mere modstand end velvilje. Men gør der det, er vi ikke i tvivl om, at en laderet vil gøre en positiv forskel. Både for den enkelte elbilejer og for den grønne omstilling. Helt ligesom i Norge,” siger Stina Glavind.

 

Ny FDM-kampagne: Giv elbilister laderet

I FDM foreslår vi, at vi indfører en laderet for elbilister. Helt som de har det i Norge. Vi har lavet tre konkrete forslag til, hvordan det kan gøres.

Se dem her