Nu opdaterer Ford elbil efter tilfælde af bremsesvigt

Ford er endelig klar med opdatering af sin elbil Mach-E efter flere tilfælde, hvor bilejere har oplevet bremsesvigt. FDM kalder løsningen rigtig men vil fortsat følge bilerne. Også BMW opdaterer nu bremserne på sine elbiler. 

Rød Ford Mach-E set forfra
Bilist

Efter mere end 10 måneders undersøgelser og tusindvis af testtimer er der nu endelig nyt i sagen om de bremsesvigt, som flere danske ejere af Ford Mach-E har oplevet.

De kommende dage vil 5.583 danske Mach-E-ejere bliver adviseret om en kommende softwareopdatering af deres elbil, der skal gøre bremsesystemet mere robust. Helt konkret vil opdateringen give bilens elektriske Breakboost (EBB) et højere og længerevarende bremsetryk, som man kender det fra benzin- og dieselbilers mekaniske bremsekraftforstærker.

Der er ikke tale om en tilbagekaldelse, men om en såkaldt Field Service, hvor bilerne opdateres ved førstkommende værkstedsbesøg. Ifølge Ford ventes opdateringerne at tage mellem 30 minutter og en time.

Fra første kvartal 2025 vil det også være muligt at få opdateringen foretaget trådløst – en såkaldt Over The Air-opdatering (OTA).

FDM anbefaler, at berørte bilejere kontakter deres Ford-værksted hurtigst muligt, når de modtager indkaldelse fra Ford og sikrer sig, at deres bil bliver opdateret.

Bilen kunne ikke bremse

Som FDM tidligere har beskrevet, er baggrunden flere tilfælde, hvor ejere af Ford Mach-E har oplevet ikke at kunne bremse deres bil.

En af dem var Kim Ole Nygaard, som henvendte sig til FDMs rådgivning, efter at han tilbage i december sidste år oplevede, at bremserne i hans Mach-E ikke reagerede. To dage forinden havde hans hustru oplevet det samme. Ægteparrets sag er blot en af flere, som FDMs rådgivning har modtaget. Her har man fra begyndelsen set på sagerne om de svigtende bremser med stor alvor.

Siden de første henvendelser har FDMs teknikere derfor været i tæt dialog med både Ford Danmark og Ford Europe om årsagen. Senest sidst i september, hvor FDM på et møde med repræsentanter fra Ford Danmark, Ford Europe og Ford US/Canada blev orienteret om den kommende opdatering.

– Vi har i vores dialog med Ford-koncernen kun oplevet, at man har taget kundernes oplevelser meget alvorligt og brugt mange ressourcer på at finde en forklaring på de svigtende bremser, siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

FDMs teknikere har ikke selv haft mulighed for at teste og genskabe de bremsesvigt, som flere har oplevet, og som primært ser ud til at være et dansk fænomen.

– Blandt vores europæiske søsterlubber kender man ikke til lignende tilfælde, og Ford Europe og Ford USA er kun bekendt med ganske få tilfælde i Nordtyskland og Canada. Det ændrer ikke på, at vi tror på, at bilejernes oplevelse af et bremsvigt har været helt reelt, uddyber Lone Otto.

Husk, at motionere bremserne

Flere af de danske biler er blevet indleveret til Ford, som har gennemført både test og testkørsel i Danmark og på testfaciliteter og i simulatorer i Tyskland og Sverige. Men trods mere end 2.000 testtimer af bilerne er det heller ikke lykkedes Ford at påvise et bremsesvigtet.

Ud fra interviews med bilejere samt informationer om vejrsituationer og temperaturer kan der ifølge Ford muligvis være tale om en forsinkelse på det såkaldte assisterende bremsetryk, hvilket kan opleves, som om bilen ikke bremser. De konkrete biler har dog ikke lagret en sådan fejl i deres system.

– For os lyder det som en god og rigtig løsning, som Ford har valgt. Vores mistanke har fra begyndelsen gået på netop et utilstrækkelig tryk til bremseassistenten i kombination med våde og kolde veje, hvilket Fords løsning bekræfter os i, siger Lone Otto, som tilføjer:

– Derfor kan vi kun opfordre elbilejere, uanset bilmærke, til løbende at motionere deres elbils bremser. Især i de kommende kolde og våde måneder. Det gør man bedst ved at bruge dem i stedet for kun at køre med bilens rekuperation.

Lone Otto understreger, at Ford har bekræftet, at bilerne lever op til lovens krav om bremseegenskaber og stadig er lovlige at køre i.

Har solgt 90.000 biler

FDMs rådgivning har også løbende være i dialog med Sikkerhedsstyrelsen, som er myndighed på området. Senest i denne uge, hvor FDM har orienteret styrelsen om Fords kommende opdatering og resultatet af Fords undersøgelser.

Sikkerhedsstyrelsen beder alle Ford Mach-E-ejere, som har oplevet bremsesvigt, kontakte styrelsen og dele deres oplevelse som led i dens markedsovervågning.

– Vi har siden det tidlige forår ikke fået nye meldinger om tilfælde af bremsesvigt, men derfor vil vi fortsat følge bilerne tæt, og vi opfordrer alle til at melde enhver oplevelse af svigtende bremser til både Sikkerhedsstyrelsen og bilmærket hurtigst muligt, siger Lone Otto.

Noget kan nemlig tyde på, at problemet ikke er isoleret til Ford Mach-E. Så sent som i september tilbagekaldte BMW 1,5 millioner elbiler på verdensplan efter meldinger om lignende problemer. Også de skal have opdateret softwaren omkring bremsemodulet.

Ifølge Ford er der på verdensplan solgt omkring 90.000 Ford Mach-E.

Hvornår de danske Mach-E-ejere vil modtage brev fra Ford, afhænger af deres bils produktionsdato.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen