En markant begrænsning i mobiliteten for danske bilejere er nært forestående. Folketinget har vedtaget, at kommunerne fra 1. januar 2025 må indføre såkaldte nulemissionszoner. Det betyder, at kun elbiler (og brintbiler) må køre i bestemte områder.
Benzin- og dieselbiler uanset miljønorm vil blive ramt. Plugin-hybrider nævnes ikke.
Det bliver op til kommunerne at beslutte, om nulemissionszoner skal indføres og i givet fald i hvilke områder – og præcis hvordan.
Loven giver mulighed for at indføre to typer zoner. Den ene vil gælde for al trafik. Den anden vil kun ramme personbiler. Lastbiler over 12 ton og busser er undtaget. Bekendtgørelsen om de nye zoner er ikke klar, så de præcise regler for dispensation kendes ikke. Det har tidligere været nævnt, at der vil være mulighed for dispensationsmuligheder for beboere og erhvervsdrivende.
Aarhus og København står på spring
Både Aarhus og Københavns Kommune har tænkt sig at bruge den nye mulighed, men den kan benyttes i alle landets kommuner.
Ifølge Miljøstyrelsen er nulemissionszoner tænkt som mindre, afgrænsede byområder, hvor der ikke er langt fra kanten til midten af zonen. På den måde vil det i mange tilfælde derfor være muligt at parkere udenfor zonen og gå det sidste stykke, mener ministeriet.
Det er også en forudsætning, at nulemissionszonen ikke må skabe uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel. Zonen må heller ikke omfatte det strategiske vejnet.
FDM: Kun et mindretal kører elbil
I dag er 88,5 pct. af de danske personbiler drevet af en brændstofmotor.
Et forbud mod alle brændstofdrevne biler er derfor en rigtig dårlig idé, mener FDM.
- Vi ser med bekymring på de kommende nulemissionszoner, da vi ikke tror på, at det reelt vil fremme den grønne omstilling – måske snarere tværtimod, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Langt de fleste vil blive udelukket
- Det er endnu kun et mindretal, der kører i elbil, og zonerne vil reelt udelukke langt de fleste bilister i de kommende år. Det skaber næppe forståelse for den grønne omstilling, når det samtidigt står klart, at zonerne miljø- og klimamæssigt er ren symbolpolitik uden mærkbare, positive konsekvenser, siger Torben Lund Kudsk.
Han tilføjer, at zonerne ikke vil ændre på Danmarks udledning af klimagasser og kun have en marginal betydning for luftkvaliteten i byerne.
Bilimportører: god lov
Derimod lyder der begejstrede toner fra Mobility Denmark, der især repræsenterer de danske bilimportører.
- Nulemissionszonerne kommer til at sætte yderligere skub i elbilsalget, fordi danskerne ønsker sig en bil, der kan køre overalt, siger administrerende direktør, Mads Rørvig.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.