Der er godt nyt til forbrugere, som overvejer en elbil, men som skæver bekymret til de korte garantier.
Danmarks største bilimportør, Semler Gruppen, som blandt andet står bag mærker som VW, Skoda, Audi og Cupra, hæver nemlig nu garantien på person- og varebiler fra to til fem år eller 150.000 km.
Dermed giver Semler Gruppen baghjul til de øvrige europæiske mærker, som typisk kun har to års garanti på deres biler.
Garantiforlængelsen gælder alle VW-koncernens elbiler, som er solgt fra ny igennem den danske importør, der leveres fra torsdag den 19. december. Kun Porsche er undtaget den nye længere garanti.
Konkret er der tale om en forlængelse af de nuværende garantivilkår, som altså nu er på fem år, vel at mærke uden at det kommer med en merpris som følge af garantiforlængelsen, fortæller Semler.
Samtidig udfaser Semler Gruppen den nuværende mulighed for at tilkøbe længere garanti, da dette produkt vil være overflødigt.
Skal give bilkøbere tryghed
Ifølge Semler Gruppen sker ændringerne for at skabe yderligere tryghed blandt forbrugerne.
”Vi lever i usikre tider med økonomisk uro, klimaforandringer og globale uroligheder, der påvirker forbrugertilliden i samfundet. Udviklingen medfører et større behov for tryghed hos den danske forbruger i forhold til at foretage større investeringer som bilkøb, især i forbindelse med skiftet til elbil. Det er det, vi ønsker at imødekomme med vores nye garantitiltag,” udtaler adm. direktør i Semler Mobility Import Lars Kornelius i en pressemeddelelse.
FDM-kritik af garantier
Bedre garantier har i årevis været en mærkesag for FDM, og derfor bliver nyheden om de længere garantier også modtaget positivt.
”Vi har i FDM længe kritiseret især de europæiske bilmærkers korte garantier. Derfor er det meget positivt, at Semler Gruppen som landets største bilimportør nu forlænger sin garanti på nye biler, så de kommer på niveau med mange af konkurrenternes. Det vil stille forbrugerne mærkbart bedre, og vi kan kun opfordre de øvrige europæiske bilmærker til at følge Semlers eksempel og forlænge deres garantier,” siger adm. direktør i FDM Stina Glavind og tilføjer:
”De europæiske bilmærker har oplevet en øget konkurrence fra især Tesla, men nu også kinesiske bilmærker, som alle udmærker sig ved en væsentligt længere garanti. Det afspejler sig naturligvis i forbrugernes bilvalg. For hvis man ikke har større tiltro til egne biler, end at man kun vil give to års garanti, hvordan skal bilkøberne så have tillid til dem?”
Kun lang garanti på elbiler
Hver anden nye solgte bil har i år været en elbil, og salget har for længst rundet 80.000 biler alene i år. Dertil skal lægges den store import af nyere brugte elbiler.
”Køber man en brugt VW, Audi, Skoda eller Cupra elbil, skal man fremover være opmærksom på, hvor og hvornår den er solgt første gang. For er den brugtimporteret eller leveret før 19. december i 2024, vil den altså ikke være omfattet af den nye længere garanti, men kun have to års garanti. Det er noget, man skal have sig for øje,” siger Stina Glavind.
Mens Semlers kommende elbilkunder altså kan se frem til nu frem års garanti, vil der fortsat kun være to års garanti på importørens på benzin- og dieselbiler. Det ærgrer FDM.
”Vi havde gerne set, at Semler også havde forlænget garantien for deres benzin- og dieselbiler. Uanset om biler kører på el, benzin eller diesel, har forbrugerne brug for samme tryghed, og vi mener stadig, at to års garanti er alt for lidt. Så overvejer man en benzin- eller dieselbil, bør man have det med i sine overvejelser,” siger Stina Glavind.
Har du brug for rådgivning?
Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger.