Det bliver fra juni måned lidt dyrere for de elbilister, der har aftale med Danmarks største ladeoperatør, Clever, som har varslet sine kunder om en kommende prisstigning.
Konkret vil Clever-kunder, som ikke har egen ladeboks, få en stigning i deres månedsabonnement på 100 kr. Dertil vil de elbilister, der har egen ladeboks, få en lavere tilbagebetalingssats end tidligere, og så ændres vilkårene for elbilister, som har solceller.
Prisstigningen betyder, at elbilister, som ikke har egen ladeboks, fra den 1. juni skal betale 899 kr. i månedligt abonnement. Det er procentvis en stor stigning, og for den gennemsnitlige elbilist betyder det, at abonnementet først kan betale sig, når man kører over 14.000 km om året, tidligere var tallet 12.000 km.
Ser man på totaløkonomien ved at eje en bil, koster det i dag mellem 4.500 og 7.000 kr. om måneden for de mest udbredte biltyper, så prisstigningen på strøm er ikke afgørende for valget af biltype.
– Når priserne stiger, er det en god anledning til at se, om et produkt som Clever One fortsat kan betale sig for én. Men vi oplever også, at opladning for nogle bilister handler om tryghed, og her kan et abonnement på strøm være en fordel, fordi man som kunde kan lade, når man vil, uden at skulle tænke på omkostningerne, siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
Prisen for ejere af plugin-hybrider stiger også til juni, her går prisen fra 449 til 499 kr. pr. måned uden ladeboks. Familier med to ladeaftaler, som kun har én lader hjemme, vil få 100 kr. yderligere i samlerabat som kompensation.
Tæller først fra klokken 24.00
For de bilister, der har egen ladeboks, har Clever ændret på to områder. Oprindeligt beregnede de tilbagebetalingssatsen på gennemsnitsprisen over hele døgnet, men for et par år siden indsnævrede de tidsperioden til kl. 23.00-06.00. Men fra den 1. juni vil det kun være fra kl. 24.00 og frem til 06.00. Det vil betyde, at man som Clever-kunde vil få lavere tilbagebetalingssats for den strøm, man lader sin elbil med.
– Generelt anbefaler vi i FDM, at man lader om natten, hvor belastningen på elnettet er lavest, og strømprisen ofte er lavere, end når man kommer hjem fra arbejde. Men det er en forringelse, at man får en lavere tilbagebetalingssats, og det giver mindre fleksibilitet for de elbilister, der ikke kan nå at oplade deres elbil eller elbiler på seks timer, siger Ilyas Dogru.
Samtidig kommer der også en mindre justering af elafgiften, hvor man fra juni får refunderet 89,5 øre pr. kWh. Det er et fald på 0,5 øre svarende til 20 kr. årligt for den gennemsnitlige elbilist. Har man valgt Clever Power som strømleverandør, vil man ikke blive påvirket af ændringerne herover og kan fortsat lade, når man ønsker det.
Dyrere for ejere af solceller
Hidtil har Clever refunderet elafgiften for nogle af deres ældste kunder, som også havde solceller, men en afgørelse i Skatterådet betyder, at de ikke længere kan søge om godtgørelse af elafgiften. Det skyldes, at Skatterådet ikke mener, at man med sikkerhed kan fastlægge, at den strøm, som kommer fra solcellerne, ender i elbilen.
Clever havde allerede ændret praksis for nye kunder med solceller fra 1. december 2024, men nu kommer det også til at gælde for alle deres kunder. De havde tidligere også refusion for husstande med elvarme, men den praksis er også ophørt.
– Ændringer i vilkår for solcelleejere rammer desværre elbilister hårdt – især dem, der ønsker at forene det bedste fra to verdener: grøn strøm til elbilen. Desværre spænder forældede skatteregler ben for denne mulighed. FDM har derfor præsenteret en løsningsmodel for skatteministeren, siger Ilyas Dogru.
FDMs model indebærer, at modellen for afgiftsrefusion ændres, således at al den strøm, der går gennem ladeboksens måler, fritages for elafgift. Dermed bliver det for solcelleejere irrelevant, om strømmen kommer fra elnettet eller fra solcellerne.
FDM vil fortsat arbejde for at sikre opbakning til denne løsning, der også vil forenkle og styrke konkurrencen på lademarkedet for alle øvrige elbilister, da der ikke vil være behov for afgiftsrefusion.
Da FDMs ePlus-medlemskab er baseret på Clever, vil ovenstående også påvirke ePlus-medlemskabet på samme måde. De pågældende medlemmer vil blive adviseret direkte.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.