FDM skærper kravene: Så lang bør garantien på nye biler være

Forbrugerne har krav på en længere garanti, når de køber ny bil, mener FDM, som nu skærper sine minimumskrav. Fremover vil biler med en nyvognsgaranti på under 5 år få en anmærkning i FDMs anmeldelser.

Beskyttende hænder over modelbil
Bilist

I det ene eksempel har en fire år gammel Peugeot 208 problemer med et højt olieforbrug. Løsningen er en ny motor til omkring 65.000 kr. I det andet eksempel går elmotoren og det elektriske varmeapparat samtidig i en bare tre år gammel Skoda Enyaq. Pris: 125.000 kr. Eksemplerne er langtfra usædvanlige og blot nogle af dem, som man i FDMs rådgivning løbende får fra medlemmer. Men selvom de to biler bare er få år gamle, er garantierne for længst udløbet.

Garantien på nye biler står nemlig ofte i kontrast til markedsføringen af bilernes fortræffeligheder. Især for de europæiske bilmærker har nyvognsgarantien traditionelt begrænset sig til bare to år. Tilbage står skuffede forbrugere med i værste tilfælde en totalskadet privatøkonomi.

Problemerne med de korte garantier er noget, FDM gennem årene har rettet et kritisk lys på. Tilbage i 2018 dumpede FDM i en stor undersøgelse mere end hver anden nyvognsgaranti på de dengang 25 mest solgte bilmærker herhjemme.

Siden er der kommet mange nye bilmærker til fra især Kina. Fælles for de fleste af de nye mærker er, at de kommer med en væsentlig længere garanti på fem år eller mere.

Dyre fejl på nyere biler

Hidtil har FDM som minimum anbefalet bilkøberne at gå efter biler med en nyvognsgaranti på mindst tre år eller 100.000 km. Den anbefaling skærpes nu, så FDMs minimumskrav fremover bliver fem år eller 150.000 km.

– Når en god garanti er vigtig, skyldes det naturligvis, at en bil ikke bare er et teknisk kompliceret produkt, men ofte også er en af de største investeringer, mange foretager sig med en forventning om, at bilen kan holde i flere år. Derfor bør man som forbruger også være bedre sikret mod produktions- og materialefejl end de to-tre år, som i dag er normen for mange bilmærker, siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.

Men med en garanti på bare to år lever bilimportøren kun lige op til mindstekravet i købeloven om to års reklamationsfrist.

– Vi har i FDM gennem årene set flere eksempler på fejl på selv nyere biler, som netop skyldes medfødte produktions- eller materialefejl på dyre dele, og hvor bilimportører blot har slået ud med armene og henvist til en alt for kort garanti, mens frustrerede og skuffede forbrugere har stået med dyre reparationer eller høje værditab. Det er ikke godt nok. Derfor skærper vi nu vores minimumskrav til nye bilers garantier, hvis vi skal kunne anbefale dem. For hvis producenterne ikke selv tror på deres produkt, hvorfor skal bilkøberne så gøre det, spørger Stina Glavind.

Populære mærker får længere garanti

FDM vil i den kommende tid gå i dialog med de forskellige bilimportører om det nye minimumskrav til garantien.

Blandt importørerne synes der dog at være bevægelse på området, hvor bilmærkerne rykker på sig.

Sidst i december meddelte Danmarks største bilimportør, Semler Gruppen, der importerer mærker som bl.a. VW, Skoda, Audi og Cupra, at de forlænger deres garanti fra to til fem år eller 150.000 km. Dog kun på elbiler fra de fire bilmærker.

Ifølge Semler skyldes det et ønske om at skabe yderligere tryghed blandt forbrugerne, som adm. direktør i Semler Mobility Import Lars Kornelius udtalte i den forbindelse.

– Vi synes kun, at vores skærpede minimumskrav er rimelige, og vi kan se, at flere bilmærker allerede i dag lever op til dem, siger Stina Glavind.

Kan koste topkarakter i FDMs biltest

Også i FDMs biltest vil man fremover møde de nye minimumskrav til garantierne. Konkret betyder det, at biler med en kortere garanti end den nye anbefaling vil få en anmærkning i FDMs bedømmelse. Biler der ikke lever op til FDMs nye garantikrav, vil derfor ikke kunne opnå topkarakteren på seks stjerner.

– Hidtil har vi markeret alle de biler, der ikke kunne leve op til vores hidtidige krav til garantier (3 år/100.000 km, red.), men med vores skærpede krav, vil vi direkte lade fabriksgarantien spille ind på karaktergivningen. Det vil således ikke være muligt at få de maksimale seks stjerner i FDMs biltest, hvis en bil ikke lever op til FDMs mindstekrav for fabriksgarantien på fem år eller 150.000 km, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Derudover vil FDM under plusser og minusser i den enkelte test angive, om bilens garanti lever op til mindstekravene.

– Med det øgede antal elbiler følger også en række nye tekniske komponenter i bilerne, som kan være meget bekostelige at udskifte, hvis de går i stykker. Ofte er det komponenter, man ikke rigtig kan gøre noget for at passe og pleje, så når de går i stykker, er det oftest helt uden bilejernes skyld eller ansvar. Det er netop derfor, at det er så vigtigt, at fabriksgarantien er så lang som muligt, og at den ikke undtager eller begrænser dækningen på de vigtige og dyre dele, forklarer Søren W. Rasmussen.

Har du brug for rådgivning? 

Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger. 

Kontakt os