FDM træder ud af Ankenævn for biler

FDM træder ud af Ankenævn for biler efter at have ønsket at modernisere nævnet, så det er klædt bedre på til at håndtere forbrugernes klager på fremtidens bilmarked. Det har ikke været muligt at opnå enighed med nævnets øvrige parter om nødvendigheden af en modernisering.  

Skærmbillede fra Ankenævn for bilers hjemmeside
Bilist

Når Ankenævn for biler fra februar 2026 år skal behandle forbrugernes klager om bilkøb eller værkstedsbesøg, vil det være uden FDM som en del af nævnet. FDM var med til at stifte nævnet i 2007 og har i mere end 15 år her repræsenteret forbrugerne over for brancheorganisationerne.

FDM har meddelt de tre øvrige organisationer, der står bag nævnet, Bilbranchen i DI, Dansk Bilbrancheråd og AutoBranchen Danmark, at FDM fra 1. februar 2026 udtræder af nævnet. Derefter vil det være op til de tre brancheorganisationer at køre nævnet videre.

Baggrunden er uenighed om nævnets sammensætning og et ønske fra FDM om at udvide nævnets kompetenceområde, så det afspejler problemstillingerne på dagens bilmarked. Det har de øvrige medlemsorganisationer afvist.

- Vi har besluttet at udtræde af Ankenævn for biler. Det har været en svær beslutning, men vi mener, det er nødvendigt for at sikre et tidssvarende ankenævn. Ankenævn for biler har siden 2007 sikret forbrugerne et billigere og hurtigere alternativ til afgørelser i retssystemet ved tvister om køb og reparationer af privatejede biler. Det er vigtigt, at nævnet følger med udviklingen på mobilitetsområdet for fortsat at være relevant for forbrugerne. Ligeledes skal nævnets sammensætning også moderniseres for at leve op til sammenlignelige nævn, siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.

Nødvendigt med modernisering

Det er ikke mindst de senere års udvikling af bilmarkedet og nye biler og teknologien omkring dem, der får FDM til at efterspørge, at nævnets kompetenceområde udvides, så det bl.a. også kan behandle klagesager om privatleasing og lademarkedet. Det er ikke tilfældet i dag.

- Verden ser meget anderledes ud i dag, end da Ankenævn for biler blev stiftet for mere end 15 år siden. Det gælder ikke mindst på hele mobilitetsområdet, hvor især elbilerne og deres teknologi har ændret mange ting, og hvor fire ud af 10 forbrugere nu vælger at privatlease deres nye bil. Ankenævnet har simpelthen ikke fulgt med forbrugernes virkelighed. Derfor mener vi, at det er nødvendigt, at nævnet moderniseres, så det er klar til at kunne behandle fremtidige problemstillinger på bilområdet og forblive relevant for forbrugerne, siger Stina Glavind.

Brug for at udvide ankenævnet 

Derudover ønsker FDM, at Ankenævn for biler udvides fra i dag tre til fem medlemmer ved nævnsbehandling. Dermed ville det bestå af to forbrugerrepræsentanter, to brancherepræsentanter samt en formand. Helt som det kendes fra flere andre ankenævn. I dag er FDM den eneste forbrugerrepræsentant, der kan indstille nævnsmedlemmer, og den konstruktion gør nævnet skrøbeligt, mener FDM.

- Desværre har ankenævnets øvrige medlemsorganisationer ikke været enige med os i behovet for dels give det en mere tidssvarende sammensætning og dels at øge nævnets kompetencer, og derfor har vi varslet nævnets medlemmer om vores udtrædelse, siger Stina Glavind og tilføjer:

- Det ændrer ikke på, at vi mener, at der fortsat er brug for et ankenævn, som kan behandle klagesager på fremtidens bilmarked. Det mener vi, er den bedste måde at løse forbrugernes tvister med branchen på.

Har sendt brev til minister

Selvom FDM udtræder af Ankenævn for biler fra februar 2026, vil nævnet køre videre, ligesom FDM vil være en del af nævnet indtil da.

Selvom FDM træder ud af Ankenævn for biler, vil FDM fortsat rådgive og bistå medlemmer om deres sager, og hvordan man klager til ankenævnet, ligesom FDM om nødvendigt vil føre medlemmers sager ved domstolene.

Da Ankenævn for biler er ministergodkendt, har FDM også orienteret erhvervsminister Morten Bødskov. FDM har desuden sendt ministeren FDMs oplæg til et moderne og robust ankenævn. 

Læs ministerbrev

Om Ankenævn for biler

  • Ankenævn for biler behandler forbrugerklager over køb af biler på over 10.000 kr. og værkstedsregninger på over 1.500 kr.
  • Nævnet består af FDM, Bilbranchen i DI, AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd, men der kan klages over alle bilforhandlere og værksteder
  • Ankenævn for biler har eksisteret siden 2007. Nævnet har være et ministergodkendt ankenævn siden 2012
  • Nævnet modtog i 2023 i alt 639 nye klagesager. 235 sager blev afsluttet af sekretariatet, mens 372 blev nævnsafsluttet
  • Det koster et gebyr på 400 kr. at oprette en klagesag. Får man medhold, får man gebyret tilbage

Læs mere om Ankenævn for biler

 

Har du brug for hjælp? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter, hvis du har spørgsmål til bl.a. reparation, værkstedsregning og dine rettigheder som forbruger.

Få rådgivning