Her er de sikreste biler i 2024

Euro NCAP kårer bilerne med den bedste sikkerhed blandt alle de biler, som sikkerhedsorganisationen krøllede sidste år. Tysk luksusbil ender øverst på podiet. 

Mercedes-Benz E-klasse efter crashtest
Bilist

Euro NCAP skyder vanen tro det nye år i gang med en status over året, der gik, ved at kåre de biler, der klarede mødet med testmuren bedst.

I alt 41 forskellige bilmodeller havde det europæiske sikkerhedssamarbejde i 2024 til test. Tre af bilerne blev dog testet i to udstyrsudgaver, med og uden sikkerhedspakke, og dermed nåede det reelle antal op på 44 biler.

Af dem klarede de 30 sig til de maksimale fem stjerner, mens ni biler opnåede fire Euro NCAP-stjerner. Fem biler skuffede med ’bare’ tre stjerner.

The Car of the Year sjusker med sikkerhed

FDMs repræsentant i Euro NCAP beskriver udviklingen således:

– I 2024 så vi for alvor effekten af, at kravene til at opnå de maksimale fem stjerner er skærpet gennem tiden. I praksis skal vi derfor nok forvente at se flere biler, der vil få svært ved at få de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP, siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.

Et eksempel på den udvikling er Renault 5, der netop er kåret til The Car of the Year 2025. Den blev sidste år testet til fire ud af fem stjerner. Og selvom det ikke er et direkte dårligt resultat, viser det alligevel med tydelighed, at små og billige biler har svært ved at præstere til topkarakter i sikkerhedstesten.

– Den udvikling venter vi vil fortsætte i år, hvor en lang række mindre bilmodeller står over for at skulle have deres sikkerhed testet af Euro NCAP, siger Søren W. Rasmussen.

Og vinderne er ...

At SUV’erne fylder, ses også på sidste års testpuljer. Af alle bilmodellerne var de 20 såkaldte små SUV’er. Ved årets kåring har Euro NCAP som tidligere år delt bilerne ind i klasser efter deres størrelser, og vinderne er:

Grafik over de fire Best in Class-vindere 2024
Mercedes-Benz E-klasse klarede sig bedst af alle biler, som Euro NCAP testede sidste år. Zeekr X var bedste bil i både klassen for små SUV'er og af alle de testede elbiler. (Grafik: Euro NCAP)

I opløbsfeltet finder man biler, som den nye elektriske Porsche Macan, Volvo EX30 (søsterbil til Zeekr X), Xpeng G6, Cupra Tavascan og Toyota C-HR.

Vinderne af de forskellige ’Best in Class’ findes ved en såkaldt vægtet beregning af bilernes score inden for de fire områder, som Euro NCAP tester bilerne på. Områderne vægtes indbyrdes forskelligt:

  • Voksensikkerhed
  • Barnesikkerhed
  • Fodgængersikkerhed
  • Sikkerhedssystemer

– Bilindustrien havde et udfordrende år i 2024 præget af en lav forbrugertillid og vanskelige økonomiske forhold. Derfor finder Euro NCAP det positivt, at bilproducenterne på trods af disse fortsat har lagt en betydelig vægt på udviklingen af sikkerhed og på at udstyre bilerne med de nyeste sikkerhedssystemer. Det placerer forbrugernes sikkerhed, hvor den bør være i udviklingen af nye biler, siger generalsekretær i Euro NCAP Michiel van Ratingen.

Crashtest af grå Zeekr X
Af de testede biler i 2024 var de 20 i klassen små SUV'er. Her klarede den lille Zeekr X sig bedst. Bilen blev også kåret som den samlede sikreste elbil i 2024. (Foto: Euro NCAP)

Hvilke sikkerhedsudstyr skal din bil have?

Du må ikke gå på kompromis med sikkerheden. Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om bilers sikkerhed og de forskellige sikkerhedssystemer.

Kontakt rådgivningen