Derfor stiger prisen på din bilforsikring

Bilister oplever over en bred kam, at kaskoforsikring, ansvarsforsikring og tillægsforsikringer får et nøk opad. Det er der flere grunde til – se FDMs bud på, hvad du kan gøre ved det.

Derfor stiger prisen på din bilforsikring
Bilist

Priser på bilforsikringer stiger mere end de generelle prisstigninger i samfundet, så du må regne med højere forsikringspræmier, hvis dit selskab da ikke allerede har sat prisen op. Det viser tal fra hjemmesiden Samlino.dk, der sammenligner priser på forsikringer på tværs af en lang række selskaber. 

I 2021 kostede en kaskoforsikring i gennemsnit 5.415 kr., mens den tilsvarende pris i 2024 var på 6.239 kr.

Forklaringen på stigningerne skal findes i en „perfekt storm“ af ubehageligheder, der påvirker priserne på bilforsikringer.

– Der er flere biler med skader, skaderne er dyrere at reparere, og der er en høj inflation, der presser priserne på reservedele og reparationer i vejret. Selskabernes erstatningsprocenter, altså den del af præmien, de bruger på erstatning, er steget, så derfor har mange selskaber allerede hævet priserne, og stadig flere gør det, forklarer forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.

Stigning i anmeldelser af bilskader

Fra 2023 til 2024 steg antallet af takserede skader med næsten 29.000 til i alt 444.457, og i forhold til 2019 er der sket en stigning på over 20 procent. I skemaet herunder viser antallet af skadede person- og varebiler de seneste ti år. Tallene er fra brancheorganisationen Forsikring & Pension.

2015 316.242 stk.
2016 333.577 stk.
2017 340.390 stk.
2018 356.993 stk.
2019 369.150 stk.
2020 353.442 stk.
2021 356.931 stk.
2022 397.200 stk.
2023 415.595 stk.
2024 444.457 stk.

Samtidig er bilerne blevet mere komplekse at reparere, så større og dyrere dele skal skiftes. Desuden er der kommet flere elbiler, og de er dyrere at reparere. 

En reparation af en forsikringsskadet elbil koster i gennemsnit 15.200 kr. Det er 24 procent dyrere end for nyere benzinbiler. Forskellen er lidt mindre end i 2023 – primært fordi reparationspriserne på benzinbiler er steget.

– Udbredelsen af tillægsforsikringer, særligt for skader som parkeringsskader, er også en medvirkende årsag til de højere forsikringspriser. De har typisk lav eller ingen selvrisiko, så bilister er i højere grad tilbøjelige til at anmelde småskader, der ikke tidligere ville blive anmeldt, påpeger Ilyas Dogru.

Uklare årsager til flere skader

Mens det er nemt at forklare sammenhængen mellem udgifter til reparationer og priser på forsikringspolicer, er det sværere at forklare, hvorfor antallet af skader stiger. 

En del af årsagen er, at antallet af elbiler er vokset enormt i antal fra 15.489 i 2019 til 344.420 i 2024, og der anmeldes cirka 50 procent flere skader pr. elbil end øvrige biler. Hvorfor det forholder sig sådan, er mere uklart.

– Det er bemærkelsesværdigt, at stigningen i antallet af skader på motorkøretøjer fortsætter. Vi har desværre ikke data på skadetyperne, siger Ilyas Dogru, som dog peger på en række bud:

  • Elbilerne er tungere og større, og deres hurtige acceleration kan overraske nogle ejere, hvilket kan bidrage til skader.
  • Der meldes om flere glasskader.
  • Nye biler har meget mere teknologi og infotainmentskærme, der kan distrahere.
  • Bilisterne kan have blind tillid til bilens sikkerhedsudstyr og dermed være mere uopmærksomme på bl.a. selv at holde sig i vognbanen og bremse ved pludselige hændelser.

Andre faktorer bag skadestigningen kan være, at bilbestanden er steget med 7,7 procent siden 2019, og det skaber flere kilometers kørsel og mere trængsel og tætkørende trafik.

Erstatningsprocenter stiger også

De dyrere skader har også fået erstatsningsprocenten til at stige. Skemaet herunder viser andelen af præmien på motorforsikring, der er gået til erstatning. Tallene er fra Finanstilsynet.

2015 64,1 %
2016 55,0 %
2017 57,1 %
2018 56,7 %
2019 58,8 %
2020 55,9 %
2021 54,3 %
2022 53,4 %
2023 63,1 %

FDM: Tjek din forsikring

Et lyspunkt er dog, at FDMs forbrugerøkonom vurderer, at bilisterne ikke bør frygte, at forsikringspræmierne bliver sat yderligere op.

– Selvom antallet af skader stiger, forventer vi ikke, at det medfører endnu højere forsikringspriser på kort sigt, da selskaberne allerede har justeret deres priser. Mange forbrugere har oplevet prisstigninger, og vi mærker i FDMs rådgivning, at flere bilister ser sig om efter bedre tilbud, siger Ilyas Dogru, der samtidig påpeger, at man heller ikke skal frygte stigende forsikringspriser på elbiler, selvom de har flere skader.

– Elbilforsikringer er ikke meget dyrere end forsikringer til tilsvarende benzinbiler. Vores undersøgelser viser, at forskellen ikke er markant, og for en elitebilist er det f.eks. kun 500 kr. dyrere om året at forsikre den eldrevne Skoda Enyaq end at forsikre en Skoda Kodiaq, siger han.

Udviklingen på elbilmarkedet går stærkt, og flere elbiler betyder også øget konkurrence, da elbilkøberne er mere fleksible og villige til at skifte selskab, når de får en elbil. Og selskaberne vil gerne være attraktive for at tage imod elbilister og de forsikringer, der potentielt kan komme med. 

FDM anbefaler derfor, at forbrugerne undersøger markedet for at finde de mest fordelagtige forsikringstilbud.

Har du brug for forsikring?

Husk, som medlem af FDM har du adgang til at blive kunde hos FDM Forsikring og få billige og testvindende forsikringer.

Få FDM Forsikring