Peugeot-importør erkender fejl: 220 kunder bliver kompenseret

220 købere af Peugeot E-3008 får nu det otteårige service-aktiverede tryghedsprodukt, der blev markedsført i forbindelse med lancering af bilmodellen på det danske marked.

Peugeot E-3008 set bagfra
Bilist

Der er brev på vej til de ca. 220 kunder, der underskrev slutseddel på en Peugeot E-3008 senest 31. maj 2024. Her kan de læse, at Wismo Automotive, der er Peugeot-importør i Danmark, begik en fejl i kommunikationen omkring en serviceaktiveret garantiordning.

I markedsføringen af bilmodellen blev potentielle købere stillet en Peugeot Allure Care i udsigt – et serviceaktiveret tryghedsprodukt på otte år.

– Vi har begået en fejl, som vi tager ansvaret for. Inden salget af Peugeot E-3008 gik i gang, kommunikerede vi om en serviceaktiveret garanti fra fabrikken, Allure Care, som desværre viste sig alligevel ikke at omfatte Danmark. Selvom fejlen hurtigt blev rettet, kan nogle kunder under pre-lanceringen have truffet deres beslutning om at forudbestille Peugeot E-3008 på baggrund af den forkerte information, siger Christian Haugaard, Country Director fra Wismo Automotive i en pressemeddelelse.

Skæringsdato er sat til 1. juni

Berørte kunder får nu derfor per kulance Allure Care, hvis de har underskrevet en slutseddel på en Peugeot E-3008 senest den 31. maj 2024.

Da bilen blev tilgængelig på markedet 1. juni 2024, havde der været syv ugers omfattende og landsdækkende markedsføring, hvor Allure Care ikke blev nævnt. Derfor anser Wismo Automotive 1. juni som en rimelig skæringsdato for opdeling af kunder, der potentielt kan have købt bilen på baggrund af markedsføring af ordningen.

Købere der bestilte E-3008 efter lanceringen 1. juni 2024 har den sædvanlige fabriksgaranti på to år og en otteårig/160.000 km garanti på drivbatteriet.

FDM: Garantien bør generelt være længere

Hos FDM er der tilfredshed med, at importøren nu vælger at imødekomme de kunder, hvor dette tryghedsprodukt kunne have spillet ind i deres beslutning om køb af bilen. Ikke mindst fordi Peugeot har landets korteste nyvognsgaranti.

– Garanti er for mange bilkøbere afgørende for deres valg af bil. Ud fra FDMs erfaringer med tusindvis af medlemssager, må vi sige, at det er med rigtig god grund. Derfor har FDM i årevis kæmpet for bedre garantier og bedre reklamationsret. Vi håber, at producenten/importøren benytter lejligheden til generelt at forbedre nyvognsgarantien – naturligvis helst så de fremover lever op til FDMs krav til en tryg nyvognsgaranti, hvor grundelementet er fem år/150.000 km, siger områdechef i Juridisk Rådgivning i FDM, Lennart Fogh.

Han forventer, at importøren har lagt skæringsdatoen, så de sikrer, at alle berørte kunder er inden for.

– Denne slags problemer skal løses overordnet og bør ikke ende i enkeltsager, men vi er klar til at hjælpe vores medlemmer med en vurdering af deres konkrete sag, hvis de måtte ende på den forkerte side af skæringsdatoen, siger Lennart Fogh.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om reklamationer og garantiforhold.

Kontakt rådgivningen