En lang række ejere af de populære elbilmodeller Hyundai Ioniq 5 og 6 samt Kia EV6 har de senere måneder måtte undvære deres biler. Flere af dem uden at få en lånebil stillet til rådighed.
Årsagen er, at bilernes Integrated Charging Control Unit, forkortet ICCU, er brudt ned. ICCU-enheden styrer blandt andet bilens langsom- og lynladning, 'vehicle to load' (V2L) samt opladning af bilens 12 voltbatteri. Nedbruddene har bl.a. betydet, at bilerne ikke har kunnet lade eller i nogle tilfælde kun har kunnet lynlade (DC).
– Vi har i vores rådgivning set mange tilfælde, hvor elbilers indbyggede ladere skal skiftes. Uanset bilmærke er det ofte meget dyre reparationer i størrelsesorden 20-75.000 kr. Derfor er en lang garanti med god dækning essentiel for bilisterne. Det viser denne aktuelle sag hvor Hyundai- og Kia-ejere med gældende nyvognsgaranti, får skiftet ICCU-enheden på garantien, altså uden beregning, siger områdechef i FDMs juridiske rådgivning Lennart Fogh
Han understreger, at man skal sikre sig, at fabriksgarantien er gældende. Det er ofte påkrævet at man som bilejer følger fabrikkens forskrifter for serviceeftersyn. Køber man brugt elbil, er det særdeles vigtigt, at man sikrer sig, at fabriksgarantien fortsat er gældende på den bil, man overvejer at købe. FDMs krav til nyvognsgaranti er på mindst fem år eller 150.000 km.
De dyre reparationer af ladere og styreenhed til laderen er dog bekymrende på langt sigt, hvor ejere i fremtiden selv må til lommerne, når garantien ikke længere er gældende. For nogle bilmærker er det allerede efter to år.
Fabriksbrand skyld i forsinkelse
Selvom nedbrud på elbilers indbyggede ladere altså langtfra er et ukendt fænomen, har det særligt drillet mange Hyundai- og Kia-ejere. Det skyldes, at fabrikken hos en underleverandør, der producerer den vigtige enhed, brændte sidste år, hvilket har påvirket produktionen og dermed leveringstiden. Dertil kommer, at transporten med skib fra Sydkorea tidligere har lagt et par uger oveni leveringstiden, her har Kia nu valgt at benytte flytransport for at forkorte ventetiden.
FDMs tekniske rådgivning har siden midt i januar være i dialog med importørerne hos Kia og Hyundai i forhold til afhjælpning af problemerne. Her er FDM-medlemmernes sager blevet håndteret indenfor kort tid og uden beregning for medlemmerne.
Her lød den seneste melding (3. marts), at Hyundai anslår, at de har mellem 50 og 100 biler, der venter på en ny ICCU. Kia havde i alt 113 biler af EV6-modellen, som afventede en ny ICCU. Den danske importør oplyser dog, at de i indeværende uge vil modtage 50 nye ICCU’er.
Ifølge Kia er bilernes software årsag til nedbruddene. Derfor har de skrevet alle EV6-ejere via Motorstyrelsen, og bedt dem komme forbi et Kia værksted og få den seneste software lagt i bilen.
Svært at få lånebil
De mange nedbrud er dog langtfra den eneste udfordring for mange af bilejerne. På brugerforum på sociale medier beretter flere om, at de ikke bare har måtte undvære deres bil i længere tid. De har heller ikke kunnet få stillet en lånebil til rådighed i ventetiden. Typisk fordi deres forhandler ikke har flere lånebiler.
Et egentlig krav på lånebil har de berørte bilejere ikke.
”Kia yder ikke mobilitetsgaranti og alle afledte omkostninger som følge af et reklamationsberettiget forhold, er undtaget Kia’s garantidækning. Vi opfordrer vores værksteder til at stille en lånebil til rådighed, hvis det er muligt,” skriver Kia blandt andet i et svar til FDM.
Både Hyundai og Kia understreger dog, at de forsøger at holde kunderne kørende ved at tilbyde lånebil i det omfang, det er muligt, og opfordrer de berørte bilejere til at være fleksible.
FDM opfordrer bilimportørerne til at strække sig langt for at holde bilisterne kørende, så de kan få dækket det transportbehov, som bilerne er købt til, her kan lånebil være en af mulighederne.
Dækker garantien?
Det kan være svært at få overblik over hvilke rettigheder du har som bilist. Men som medlem af FDM kan du altid få juridisk rådgivning i forhold til dit bilejerskab.