Nicholas følte sig snydt: Tesla krævede 9.500 kr. for et anhængertræk, der burde være på bilen

Et FDM-medlem ville ikke finde sig i at få udleveret en bil uden anhængertræk, når det tydeligt fremgik, at det var med i handlen. Tesla ville have 9.500 kr. for at eftermontere et nyt, men den gik ikke.

Forhandler slap ikke af krogen
Bilist

Nicholas Andersen blev pænt overrasket, da han ikke kunne få øje på anhængertrækket på sin spritnye Tesla Model Y. For selvom det stod tydeligt i annoncen, at bilen var med træk, så manglede det, da han fik den leveret.

– Da jeg mødte op for at hente bilen, fik jeg at vide, at jeg i appen skulle skrive under på, at jeg havde fået udleveret bilen, inden jeg overhovedet havde set den. Så fandt de den til mig, og vi kiggede den lige igennem, og alt så fint ud, men jeg fik ingen gennemgang af den. Jeg kørte derfra efter 20 minutter, og det var først, da jeg kom hjem og sparkede dæk med naboen, at jeg kom i tanke om anhængertrækket, som jeg ikke kunne finde, husker Nicholas Andersen om bilkøbet.

Krævede 9.500 kr. for et nyt træk

Herefter fulgte en længere SMS-tråd med Tesla, hvor det manglende træk blev forklaret med en IT-fejl. 

Hvis der skulle et nyt på bilen, ville det koste 9.500 kr.

Nicholas Andersen fik ikke nogen forklaring på, hvorfor de ikke ville eftermontere det lovede anhængertræk, så han henvendte sig til FDM, der fik samme afvisning fra Tesla.

Overflødig diskussion

Sagen blev taget til Ankenævn for biler, og godt en uge senere var Tesla pludselig villig til at indgå et forlig og montere anhængertræk på bilen uden omkostninger. 

Advokat i FDM Michael Ern Nielsen, der hjalp medlemmet, er naturligvis tilfreds med forliget, men ikke med forløbet.

– Når der står på bestillingssiden, at bilen sælges med anhængertræk, så er det jo åbenlyst, at bilen havde en mangel, da den blev leveret uden. Vores medlem havde købt én ting, men fik udleveret en anden, så der var ikke rigtig noget at diskutere. Derfor er det ærgerligt, at kundens reklamation ikke blev taget seriøst i første omgang. I stedet skulle der gå over en måned, før Tesla for alvor forholdt sig til fejlen og ændrede mening, siger Michael Ern Nielsen.

Gem altid dokumentation

Han opfordrer til, at man sørger for at gemme mest mulig dokumentation, når man køber bil, så eventuelle mangler nemmere kan bevises. 

Det havde Nicholas Andersen gjort ved sit køb, og derfor kunne han nemt dokumentere, at han havde ret.

– Da jeg købte bilen online, kunne jeg slet ikke fravælge anhængertræk, så der var ikke tale om en fejl. Det blev et unødvendigt og irriterende tovtrækkeri, hvor deres fejl blev en ulempe for mig. Men til sidst kom de ud til min adresse og monterede trækket, så dén del fungerede upåklageligt, siger Nicholas Andersen.

Har du brug for hjælp? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af juridiske eksperter om dine rettigheder som forbruger.

Få rådgivning