Efter i årevis at have spist bilkøberne af med korte garantier, er der nu endelig ved at ske noget.
Hvor nyvognsgarantien – især blandt de europæiske bilmærker – hidtil har været på bare to år, er flere bilmærker nu i gang med at give deres garantier et større facelift.
I december 2024 annoncerede den store bilimportør Semler Mobility, at de ændrede garantien på mærkerne VW, Cupra, Skoda og Audi fra to til fem år eller 150.000 km.
Siden fulgte bl.a. Ford efter og senest også Mercedes-Benz med en midlertidig garanti-kampagne. Ligesom Semler Mobility er de to bilmærker gået fra to til nu fem års garanti.
Fælles for de nævnte bilmærker er dog, at den længere garanti kun gælder for mærkernes elbiler, og kun for biler solgt gennem importørernes egne forhandlere.
Også Jaguar har meldt sig blandt bilmærkerne, der nu tilbyder fem års garanti, mens kinesiske Xpeng har hævet sin garanti fra fem til syv år.
Garantiernes A- og B-hold
FDM har gennem flere år kritiseret bilimportørerne for deres korte garantier. Indtil årsskiftet var FDMs krav til nye bilers garanti mindst tre år eller 100.000 km, men i januar korrigerede FDM det, så bilkøbere nu anbefales at gå efter biler med en garanti på mindst fem år eller 150.000 km.
Derfor hilser FDM bilmærkernes længere garantier velkomne.
”Det er positivt, at mange bilimportører nu forlænger deres garantier. Det ser vi ikke bare som udtryk for, at importørerne er begyndt at tro mere på deres egne biler, men også som en forståelse for bilkøbernes behov for en større tryghed. Især når det gælder skiftet til elbil, der for mange er en ny teknologi,” siger områdechef i FDMs juridiske rådgivning Lennart Fogh.
Han understreger dog, at det ikke er nok alene at se på længden af garantien, men i lige så høj grad også indholdet af den. Derfor er FDMs jurister i gang med at læse sig ned i de nye længere garantier.
”Vi mener, at en garanti skal omfatte hele bilen i hele garantiperioden. Er der undtagelser, skal de tydeligt angives, så bilkøberne ikke er i tvivl om, hvad og hvordan garantien dækker,” siger Lennart Fogh og tilføjer:
”Selvom mange bilmærker har ændret deres garantier, gælder det ikke alle. Derfor begynder der at tegne sig et A- og et B-hold. Er en lang garanti vigtig for én, bliver der heldigvis stadig flere bilmærker at vælge imellem.”
Mercedes-garanti udløber til juni
Selvom de længere garantier som udgangspunkt er godt nyt for forbrugerne, er der forskel på dem.
Fords længere garanti dækker ’kun’ indtil 100.000 km, og gælder kun biler leveret fra 13. marts, mens Mercedes-Benz’s udløber ved udgangen af juni, hvorefter garantien som udgangspunkt igen kun vil være på to år.
For begge bilmærker gælder i øvrigt, helt ligesom hos Semler, at den længere garanti kun gælder deres elbiler. Køber man en benzin- eller dieselbil, må man altså fortsat nøjes med to års garanti. Underligt nok er heller ikke Mercedes-Benz elektriske G-klasse omfattet af garanti-kampagnen.
FDM har spurgt Mercedes-Benz til baggrunden for, at de nu har forlænget deres garanti, samt hvad der skal ske efter kampagneudløb 30. juni.
Vi har også spurgt til, hvorfor den længere garanti kun gælder Mercedes-Benz’ elbiler og ikke deres benzin- og dieselbiler, og endelig hvorfor kampagnen ikke omfatter den store G-klasse.
Det har Mercedes-Benz dog ikke ønsket at svare på. I en mail til FDM skriver de i stedet:
”Vores nuværende kampagne om forlænget garanti inkluderer vores mest populære, elektriske modeller, og kampagnen er igangsat for at tilbyde vores kunder muligheden for privatkøb på den mest attraktive og bekvemme måde.”
Renault ser tiden an
Selvom længere garantier altså ser ud til at være blevet et konkurrenceparameter, er det langtfra alle bilmærker, som er fulgt med.
For eksempel tilbyder den store bilimportør Wismo, det tidligere K.W. Bruun, kun to års garanti på mange af deres bilmærker som Citroën, Peugeot, Opel og Fiat, mens Renault Danmark også kun har to års garanti.
”Men det er noget, vi sidder og ser på i øjeblikket,” fortæller pressechef hos Renault Danmark, Søren Hyltoft.
Han vil ikke afvise, at Renault Danmark også vil forlænge sine garantier, men har ikke en egentlig tidshorisont for, hvornår det ville kunne ske.
Han medgiver dog, at en del af markedet bevæger sig mod længere garantier, og at det er en del af konkurrencesituationen, ligesom det for flere bilkøbere er blevet et parameter for valg af deres næste bil.
Søren Hyltoft påpeger dog, at det allerede i da er muligt at tilkøbe garanti længere end tre år hos den enkelte forhandler.
Heller ikke hos Wismo har man konkrete planer om at ændre garantien på de såkaldte Stellantis-biler, Opel, Citroën, Peugeot og Fiat.
”Indtil videre følger vi producentens garantier, men vi holder et skarpt øje med udviklingen af markedet, og vi er godt opmærksomme på, at en længere garanti er et stigende konkurrenceparameter,” siger pressechef hos Wismo, Hanne Langsig Sørensen.
Har du brug for rådgivning?
Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger.