Det er godt nyt for elbilejerne og en kærkommen konkurrent til Clever, når Norlys nu lancerer fastprisabonnementer til opladning af elbilen. Det bliver nemlig nemmere at finde en løsning, der passer til ens behov og pengepung, og konkurrencen lover godt for fremtiden, mener FDM.
Norlys, der er en af landets største ladeoperatører, introducerer to ladeprodukter til fast pris, hvor hjemme- og udeopladning kan kombineres. Det ene henvender sig ifølge Norlys til dem, som kører under 15.000 km om året. De kan for 449 kr./md. lade op til 250 kWh strøm på bilen om måneden. Det andet giver for 599 kr./md. mulighed for at lade op til 400 kWh om måneden, hvilket svarer til omkring 25.000 km om året, vurderer Norlys. FDM vurderer dog, at km-tallet vil være lavere – især i vintermånederne, hvor elbilernes forbrug er højere.
Begge abonnementer giver mulighed for at lade på Norlys’ flere end 4.900 offentlige ladeudtag. Dermed dækker de behovet for at lade hjemme i hverdagen og ude, når man er på farten.
I modsætning til benzin- og dieselmarkedet, hvor bilisterne tanker efter behov, kan elbilister både lade hjemme og ude, og priserne varierer kraftigt. Derfor vælger mange forbrugere bekvemme fastprisladeprodukter, hvor de slipper for at tænke over priserne undervejs – også selvom disse ofte kan være dyrere.
Kan benyttes til flere biler
Norlys’ nye løsning udfylder et vigtigt hul i lademarkedet – nemlig et billigere alternativ til Clever, som i forvejen var billigere end at køre på f.eks. benzin. Hidtil har Clever været dominerende på markedet med deres fastprisprodukt. Men hvor Clevers produkt giver ubegrænset opladning til ca. 799 kr./md. (899 kr./md. hvis man lader ude), lancerer Norlys altså et produkt med en øvre grænse.
Det gør en forskel, påpeger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru:
– Mens Clevers produkt kan sammenlignes med et mobilabonnement med fri tale, svarer Norlys’ abonnement mere til et taletidskort. Og lige præcis sådan et mellemprodukt har FDM længe efterspurgt. Det kan være billigere for dem, der kører under 25.000 km om året – og samtidig er det mere fleksibelt.
I modsætning til Clevers løsning er Norlys’ nemlig ikke koblet til én bil. Så har man flere elbiler i husstanden, kan man evt. nøjes med ét abonnement, hvis man samlet ikke bruger mere strøm til kørslen, end der indgår i ladeløsningen.
Risiko for at skulle betale et ”energitillæg”
Norlys’ produkt er afhængigt af, at man vælger Norlys som elleverandør. En anden forudsætning for prisen for Norlys-løsningen er, at man hjemme benytter ”intelligent opladning”, hvor ladeboksen sørger for kun at lade, når strømmen er billigst. Men man kan forvente at skulle betale et energitillæg, hvis den gennemsnitlige indkøbspris på el pr. måned overskrider 0,89 kr./kWh.
– Vi skal fremme de sunde ladevaner, og derfor giver vi vores kunder et ekstra incitament til at lade, når andelen af vedvarende energi i elnettet er størst ved at gøre kompensationen på elregningen betinget af intelligent opladning. Selvom forbruget er inkluderet i abonnementet, er det vigtigt, at vi støtter op om den grønne omstilling, skriver direktør for ladeforretningen i Norlys Ellen Trolle i en pressemeddelelse.
Hos FDM mener Ilyas Dogru ikke, at prisen alene afgør valget af løsning.
– Det afgørende er, hvor ladepunkterne er placeret, om der er kø ved laderne, og hvilke samarbejder med andre ladeudbydere der er indgået. Her vil konkurrencen uden tvivl blive skærpet med tiden. Men grundlæggende er det en god nyhed for forbrugere, som gerne vil have en vis budgetsikkerhed, siger han og tilføjer:
– Lader man mest hjemme, og følger man nøje elprisen, er et ladeabonnement, som sker via forbrugsafregning, en god løsning – men ønsker man faste udgifter, eller lader man ofte ude, kan de nye produkter være mere attraktive.
FDM: Velkommen konkurrence
Clevers abonnementsordning har været populær blandt de danske elbilister. Så populær, at Konkurrencerådet tilbage i 2023 kritiserede den for at være for dyr for forbrugerne og skævvridende for markedet.
I en rapport anbefalede rådet derfor, at såkaldte bundlingaftaler, der mod et fast månedligt abonnement indeholder opladning både ude og hjemme fra samme operatør, skulle forbydes midlertidigt.
– Nu hvor der kommer konkurrence på bundling, må vi konstatere, at Konkurrencerådets rapport ikke længere er aktuel. FDMs råd til konkurrencemyndighederne er derfor at se tiden an, siger Ilyas Dogru.
Han anbefaler dog, at myndighederne fortsat følger markedet nøje. Ikke mindst når det gælder det krydssalg, hvor der følger tilbud om en ladeløsning med, når man køber ny elbil. Her er det vigtigt, at forbrugerne kan træffe et oplyst valg, understreger han.
Er du i tvivl om den rette ladeløsning?
Hvilken ladeløsning passer dig bedst? Hvad er billigst? Hvordan gør man? Læs med her.