For mange danskere er en ny bil lig med en brugt. Faktisk skifter op mod 450.000 biler hvert år ejer. Stadig flere af dem bliver elbiler. Men ser man sig ikke for, risikerer man at få fejl og mangler med i handlen. Også når bilen kører på el.
Derfor lancerer FDM Test & Bilsyn nu en brugtbiltest for elbiler. Det sker, samtidig med at FDM har opdateret sin brugtbiltest, der giver bilkøbere en grundig og uvildig gennemgang af den bil, de overvejer at købe.
En stor del af den opdaterede brugtbiltest vil være identisk på tværs af drivlinjer, og med sine 135 tjekpunkter er den fortsat markedets mest omfattende og tidskrævende test. Testen er udviklet i samarbejde med FDMs tekniske rådgivning.
På elbiler testes bilernes AC-ladning på en 11 kW-lader, antallet af faser bilen kan lade med, samt om bilens nødlader lever op til Sikkerhedsstyrelsens anbefaling.
Derudover kan en test af bilens højvoltsbatteri med en såkaldt flash-test fra Aviloo tilvælges ved booking af testen. Testen giver et aktuelt billede af højvoltbatteriets tilstand, og om der er fejl på batteripakken eller bilens 12 voltbatteri. Når flash-testen skal tilvælges, skyldes det, at der kan være tilfælde, hvor batteriet allerede er blevet testet, og dermed er en ny test ikke relevant for kunden. Med flash-testen følger et certifikat med testresultatet.
Vil man have en mere omfattende test af bilens højvoltbatteri, tilbyder FDM også sådan en. Den kan dog ikke umiddelbart udføres i forbindelse med brugtbiltesten.
- Markedet for brugte elbiler er allerede stort og vil kun vokse yderligere de kommende år. Her vil vi gerne kunne tilbyde en målrettet test til dem, der overvejer en brugt elbil. Det er også noget, vores medlemmer og kunder har efterspurgt, da mange er bekymret for bilens stand, siger Business Unit Director i FDM Test & Bilsyn Helle Söderhamn.
Brugte biler har fejl for 4.500 kr.
At det gælder om at se sig godt for, når man køber en brugt bil, viste en undersøgelse, FDM lavede sidste år. Ud af samlet 2.026 brugtbiltest af fem populære bilmodeller fandt FDM i gennemsnit fejl for 4.500 kroner.
Undersøgelsen viste også, at nyere biler har færre fejl end tidligere. Til gengæld bliver de dyrere at reparere.
Derfor anbefaler FDM, at man får gennemgået bilen af en uvildig fagmand inden køb, helt ligesom man ikke køber bolig uden at få lavet en tilstandsrapport.
Ny teknologi testes
Ud over tjekpunkterne til elbiler er brugtbiltesten opdateret på flere andre områder.
Nyt er blandt andet, at flere af bilens førerassistentsystemer nu også testes. Det gælder eksempelvis bilens fartpilot og adaptive fartpilot, vognbaneassistent, blindvinkelassistent i spejlene og for elbiler den akustiske lyd.
Nyt er også en diagnosetest og komplet udlæsning af fejlkoder i alle bilens forskellige styrebokse.
- Der er de senere år sket en markant udvikling af bilerne, som ikke bare er blevet elektriske, men også har fået mange nye assistentsystemer og anden teknologi. Derfor har vi opdateret vores brugtbiltest, så den bedre også fremover vil give bilisterne en grundig og uvildig gennemgang og vurdering af den bil, de har kik på, siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.
Med opdateringen følger der desuden nu også billeder med i testrapporten som dokumentation. På sigt kommer der også video.
I tvivl om dine rettigheder?
Som medlem af FDM kan du få hjælp af vores juridiske eksperter, også i sager vedrørende reklamationsret, kulance og dine rettigheder som forbruger.