Forsømte kommuneveje med huller for op mod 10 mia. kr.

Kommunerne er bagud med at vedligeholde vejene, men der er ikke noget klart billede af, hvor stort efterslæbet er. Det er dog ret sikkert blevet værre, og FDM frygter, at det går ud over bilisterne og trafiksikkerheden.

Store huller i vejene
Bilist

Foråret er altid velkomment efter en lang vinter, men for bilister kan det også betyde et uvelkomment møde med et hul i vejen. Frost og asfalt er nemlig ikke de bedste venner, for når vand i revner i belægningen fryser til is og udvider sig, risikerer det at give huller i vejbanen. Derfor er der typisk flest vejhuller i starten af foråret, og inden de bliver lappet, kan det gå hårdt ud over bilen, hvis du ikke når at undvige.

Det har du sikkert allerede bemærket på vejene, for der er et stort vedligeholdelsesbehov i landets kommuner. Hvor slemt det står til, blæser derimod i vinden. Det seneste klare billede kan findes i en landsdækkende analyse af kommunevejenes tilstand i 2017. Den blev udarbejdet af Samkom, et samarbejde mellem Vejdirektoratet og kommunerne, og var en opfølger til en lignende undersøgelse fra 2015. Der blev udviklet en metode, hvor man bl.a. bruger de data, kommunerne selv indsamler om deres veje.

Analysen viste dengang, at der var et investeringsbehov på kommunale kørebanebelægninger på 3,9 mia. kr. for at få vejene op på et niveau, hvor de har en gennemsnitlig restlevetid på 50 procent, der er valgt som et tilfredsstillende niveau. Siden er analysen ikke blevet gennemført, og planer om en ny er ikke på tegnebrættet.

Forskel på kommuner

I nutidspriser svarer analysens konklusion til 5,6 mia. kr., men det står formentlig værre til i dag, vurderer bl.a. Foreningen af Rådgivende Ingeniører, der konkluderer, at efterslæbet er 5-10 mia. kr. for kommunale veje og broer. Statsvejene, primært motorveje, har derimod intet efterslæb.

Dansk Vejforening hælder til, at efterslæbet for kommuneveje er i nærheden af de 10 mia. kr. Foreningen, der består af leverandører af materiel til vejene og professionelle brugere af vejene, laver hvert år en opgørelse over kommunernes vejinvesteringer. De er generelt nedadgående – med store forskelle kommunerne imellem.

– Overordnet set afsætter kommunerne ikke nok til vejområdet, og vi kan se, at der ikke bruges nok på vedligeholdelse, til at efterslæbet bliver mindre. Nogle kommuner gør det bedre end andre, men vores vurdering er, at vejområdet er underprioriteret i kommunerne. Der er endda nogle kommuner, der halter rigtig langt efter, siger Helle Rasmussen, sekretariatschef i Dansk Vejforening.

Problemet bider sig selv i halen, når kommuner skubber vedligeholdelsen foran sig i stedet for at lukke hullerne og opgradere slidte belægninger.

– Det er to-tre gange dyrere at reparere en vej end at vedligeholde den i tide, påpeger Helle Rasmussen.

Hvad er et vejhul

Køber mindre asfalt

Hun efterlyser en ny analyse fra Samkom, og det samme gør Asfaltindustrien, så man kan få et opdateret beløb for efterslæbet og derefter lægge en langsigtet plan for vedligeholdelse af kommunevejene.

– Det er også vores opfattelse, at behovet for vedligeholdelse af vejene er blevet større, og vi kan se, at mængden af asfalt, der bliver solgt til kommunerne, er faldet med mere end 25 procent over de seneste tre år. Det er et udtryk for, at kommuneveje og cykelstier generelt set bliver i dårligere stand, siger Jakob Svane, administrerende direktør i Asfaltindustrien. Han gætter også på, at beløbet for efterslæbet er tættere på 10 end 5 mia. kr.

– Vi kan allesammen gå og mene og synes noget, men det kunne være rart at kende problemets omfang. Vi ved reelt ikke, hvordan det står til på vejene. Det ville man nok ikke acceptere på andre områder som f.eks. i sundhedsvæsenet. Der er jo behov for at vide, hvad status er, så man kan sætte ind de rigtige steder. Det er dyrere for samfundet at nødreparere og til sidst helt genoprette en vej end at vedligeholde den i tide. Men i stedet lukker kommunerne øjnene og skubber en stadig større regning foran sig, påpeger Jakob Svane.

Han forklarer, at man ikke kan sætte en fast pris på, hvad det koster at reparere eller vedligeholde en vej.

Flere giver et praj om problemer

Ser du et hul i vejen eller på fortovet, er det nemt at åbne Giv et praj-appen på din mobil og tage et billede. Derpå sender du det i en besked, og kommunen modtager billedet sammen med mobilens GPS-position. Nu ved kommunen så, at hullet eksisterer, og kan tage ud og reparere vejen eller fortovet. Det kan også være skader på skilte, manglende gadelys, for dårlig snerydning eller andre forhold på kommunens arealer. 

Giv et praj-appen er som udgangspunkt landsdækkende, men en del kommuner og Vejdirektoratet har også deres egen. Firmaet Hexagon, der står bag appen, hjælper med at få sendt praj videre til de kommuner, den ikke samarbejder med. Firmaets statistik viser, at praj i kategorien „veje og fortove“ er steget kraftigt i de seneste fem år. Det dækker bl.a. over huller i veje og fortove, knækkede fliser og manglende dæksler.

2020: 3.159

2021: 3.604

2022: 4.012

2023: 5.300

2024: 7.077

Giver flere ulykker

FDM ønsker også et bedre overblik over efterslæbet, og at kommunevejene prioriteres højere.

– En del af problemet er reelt ikke kommunernes, men skyldes de rammer, som Folketinget årligt lægger for kommunernes økonomi. Det ændrer dog ikke på, at der i kommunerne stadig er et stort ansvar for at forvalte midlerne bedst muligt. Her er en vigtig pointe, at det i længden er dyrere at udsætte vedligeholdet end løbende at holde slidlaget i god stand. Hertil kommer ulemperne for trafikken og den mindskede trafiksikkerhed, forklarer Torben Lund Kudsk, politisk chef i Politik og Analyse i FDM.

En rapport fra DTU har tidligere dokumenteret, at der er en tydelig sammenhæng mellem en vejs beskaffenhed og antallet af ulykker samt alvorlighedsgraden af dem.

Cyklister er mere tilbøjelige til at forulykke på steder med dårlig vejvedligeholdelse med f.eks. huller og fejl på rabatter. Og der er en højere forekomst af ulykker på veje med sporkøring (fordybninger i vejen), afskalninger, lapper og store revner.

Hvis du kører i et vejhul

Det er generelt svært at få erstatning for skader på bilen, hvis du kører i et vejhul, for kommunen kan ikke nødvendigvis drages til ansvar for hullet og dermed for skaderne. Hvis kommunen har ført et rimeligt tilsyn med vejen, vil den næppe have et erstatningsansvar. Har kommunen derimod kendskab til hullet, vil den være forpligtet til som minimum at sætte advarselsskilte op eller afspærre omkring hullet. Er det ikke sket, kan kommunens forsømmelse betyde, at den kan gøres erstatningsansvarlig for skaderne. For at komme i betragtning til en erstatning skal hullet være placeret i kørebanen, hvor det ikke er muligt at undvige, og altså ikke blot i vejkanten eller rabatten.

FDM råder dig til at gøre følgende, når du søger erstatning:

  • Sørg straks for dokumentation ved at tage billeder af skader på bilen og af hullet og få navne på eventuelle vidner og vejhjælpsassistent.
  • Find det rigtige sted at klage, dvs. til den ansvarlige kommunes tekniske forvaltning eller til Vejdirektoratet, hvis det er en statsvej.
  • De hyppigste skader på bilen, når man kører i et vejhul, er skader på fælge og dæk, hjulophæng og undervogn. Hvis bilen efterfølgende opfører sig anderledes ved kørsel, f.eks. trækker til siden, ryster, kommer med lyde fra undervognen, eller rattet sidder skævt, så stop og få bilen på værksted.
  • Er du kaskoforsikret, så få skaderne takseret af dit forsikringsselskab, der kan forsøge at få refunderet udgifter til dem fra vejens ejer. Det koster dog selvrisiko, hvis dit forsikringsselskab ikke kommer igennem med erstatningskravet.
  • Som medlem af FDM kan du få råd og vejledning af juridiske eksperter, hvis du f.eks. er kørt i et vejhul. Læs mere på fdm.dk/om-fdm/kontakt

Kommuner spændt hårdt for

Kommunerne har ansvar for godt 71.000 km veje, og hos Kommunerne Landsforening (KL) tager man med egne ord vejenes vigtighed alvorligt.

– Ordentlige veje er helt afgørende for, at vores alles hverdag fungerer. Det er en stor og vigtig opgave, som kommunerne tager meget alvorligt og bruger mange ressourcer på. Alligevel er det svært at få økonomien til at række. Dels fordi kommunerne i de seneste år er blevet kraftigt udfordret af stigende priser på asfalt og anlægsarbejde. Dels fordi kommunernes økonomi til anlægsinvesteringer er blevet holdt i stram snor af regeringen, siger Morten Mandøe, der er cheføkonom i KL. 

Han mener ikke, at kommunerne forsømmer at have fokus på vejene.

– Kommunerne prioriterer i høj grad de lokale veje, og vejene er sammen med skolerne kommunernes største anlægsområder. Men anlægsloftet har betydet, at ikke alt har kunnet håndteres her og nu, og at noget har måttet vente. Kommunerne ved godt, hvor der er behov for at sætte ind lokalt. Udfordringen er, at de økonomiske rammer betyder, at kommunerne har været nødt til at foretage en benhård prioritering af, hvor og hvornår vedligehold af vejene skal ske. Også fordi der samtidig skal være økonomi til andre vigtige anlægsopgaver som renovering af skoler og børnehaver eller klimasikring.

KL ser gerne, at der laves en ny undersøgelse som den med status på vejene i 2017.

– Det er altid godt at stå på fakta, og i KL er vi som udgangspunkt positive over for at få kortlagt vejenes tilstand. Vi ser dog gerne, at man i samme ombæring også får kigget på, hvordan omkostningerne til vedligehold har udviklet sig, da det også er en væsentlig faktor, siger Morten Mandøe.

KL har dog ikke tænkt sig at finansiere eller tage initiativ til en undersøgelse. Det samme gælder Vejdirektoratet og øvrige afsendere af den forrige rapport.

Elbiler slider mere på vejene

Problemet med huller i vejene kan blive større, efterhånden som stadig flere kører elbil. Antallet af elektriske biler har rundet 400.000, og med en vægt, der er op til 50 procent større end en gennemsnitlig brændstofbil, øges belastningen betragteligt. Vejsliddet stiger ifølge Vejdirektoratet med vægtforøgelsen i fjerde potens, så en fordobling af aksellasten øger vejsliddet med faktor 16. Hvis en personbil med forbrændingsmotor har en aksellast på f.eks. 800 kg, mens en elbil har en aksellast på 1.100 kg, vil elbilen slide 3,6 gange så meget som den lettere bil.

– Man kan frygte, at de dårligst vedligeholdte veje risikerer at lide under vægten fra flere elbiler, og derfor giver det endnu mere mening, at kommunevejene kommer op på et acceptabelt niveau. Men selvom de slider mere på vejene, så vil det næppe gøre en stor forskel, da det er den tunge trafik, der belaster dem klart mest, siger Torben Lund Kudsk fra FDM.

En lastbil med en aksellast på 10 ton vil slide 24.400 gange mere end en bil. Så selvom personbilerne bliver tungere, vil det stadig være lastbilerne, der står for langt hovedparten af vejsliddet.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve