Der vanker nu bøder til de bilister, der satser på at køre vinteren igennem på sommerdæk. Det er konsekvensen af en ny dansk lov, der skal sikre, at danske bilister kører med egnede dæk, når der er vinterføre på vejene. Og netop her kan helårsdækket vise sig at være en god løsning for dem, der ikke ønsker at skifte mellem sommer- og vinterhjul to gange om året.
Helårsdæk er nemlig kategoriseret som vinterdæk og er dermed lovlige om vinteren. Men de har også egenskaber, der gør dem bedre egnede om sommeren, end hvis man kørte på vinterdæk hele året rundt.
Helårsdæk er dog i sagens natur ikke lige så gode som egentlige vinterdæk, når vinteren for alvor viser sig, og ej heller lige så gode som sommerdæk, når vejen er tør og temperaturen høj.
Men denne test viser, at de bedste af slagsen faktisk byder på et så godt kompromis, at mange danske bilejere sagtens vil kunne leve med helårsdækket året rundt, hvis man vel at mærke er opmærksom på dækkets begrænsninger på de dage, hvor vejen er dækket af et tykt lag sne eller is.
16 helårsdæk i stor test
Det viser resultatet af dette års store test af helårsdæk, som FDM og en række søsterklubber har gennemført hen over det seneste års tid, så vi har kunnet teste dem ved både vinter- og sommerlige forhold.
Groft sagt viser resultatet, at der er fem af de 16 testede dæk, der skiller sig positivt ud, syv der er gennemsnitlige, og fire, som vi slet ikke kan anbefale.
Det er på både tør og våd vej, at vi ser store forskelle i dækkenes evne til at bremse og stå fast, men også når det handler om evnen til at stå fast i sne og på is, er der overraskende store forskelle. Så kort sagt er helårsdæk ikke bare helårsdæk.
Ud over de klassiske egenskaber i forhold til at kunne stå fast på vejen har vi også set på dækkenes miljømæssige egenskaber, og også her er der ret store forskelle, der hjælper med at sortere i feltet. Det betyder, at vi dermed er sikre på, at de dæk, vi anbefaler, er både sikre og så miljøvenlige som muligt.
Hvilke helårsdæk er bedst i test?
Vi har testet alle helårsdæk på en VW Golf, og samlet set er det Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 og Continental AllSeasonContact 2, der vinder testen med gode sikkerhedsmæssige egenskaber i kombination med flotte resultater, når det handler om de miljømæssige egenskaber.
Men der er faktisk hele fem dæk, der skiller sig positivt ud, så i år er der flere valgmuligheder for dem, der vil have et godt helårsdæk. Af de 16 testede dæk er der dog også fire dæk, vi direkte fraråder. Det er alle kinesiske dæk, som vi stort set ikke har hørt om før, og som alle dumper, både når det handler om vejgreb, og når det handler om bæredygtighed.
Download: Se testresultater med stjerne-vurderinger (PDF)
Download: Se alle detaljerede testresultater for samtlige dæk (PDF)
Er helårsdæk et godt valg?
Helårsdæk kan være et glimrende valg for mange bilister, men du skal være opmærksom på dækkenes begrænsninger i forhold til egentlige vinterdæk, og at der kan være stor forskel på, hvor godt de forskellige helårsdæk klarer sig i praksis. FDM anbefaler derfor, at du følger resultatet fra FDMs dæktest, når du vælger helårsdæk, ligesom vi fraråder, at du kører på helårsdæk, hvis du:
- har behov for at køre bil året rundt uanset føret
- ofte må køre afsted, før vejene er ryddet eller saltet
- bor i områder, der ikke ryddes for sne
- ikke er villig til at lade bilen stå, hvis sneen vælter ned
- tager på ski- eller vinterferie i udlandet
- har en bil, hvor styreegenskaberne på tør vej prioriteres højt om sommeren.
Gode råd, når du skal købe dæk
Ved køb af dæk skal du sørge for, at alle fire hjul om muligt har samme produktionsdato og dermed også samme egenskaber.
Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket.
Læs mere: Få overblikket over forkortelserne på dit dæk
Køb så nye dækmodeller som muligt, så du får fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne foretager.
Kør altid med fire dæk af samme model og type.
Dækkene bør skiftes, når mønster-dybden nærmer sig 3 mm.
Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette øger kørestabiliteten, især i sving, idet dækkene med mest mønster har bedst evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen.
Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, og justér det efter lasten i bilen
Læs mere: Få styr på automatisk dæktryk