Normalt forbinder man kombinationen af lyde og biler med noget negativt. Det ligger simpelthen i sproget, hvor man kan være generet af motorstøj og dækstøj, og hvor støjskærme skal beskytte vejens naboer mod trafikstøj. Men ikke alt opfattes som et støjhelvede. For sidder man inde i bilen, mens den kører, er det en helt anden sag.
Man kan naturligvis nyde musik fra anlægget, men selv når det er slukket, er bilen fyldt med mange flere lyde, end du måske tænker over. Til gengæld er der tænkt enormt meget over lydene.
Lyde i biler har to formål. De skal enten advare eller guide dig, og det er ofte forbundet med sikkerhed, eller de skal underholde eller give en lækker lydoplevelse. Nogle er obligatoriske, mens andre kan slås til eller fra.
– I takt med at bilerne er blevet mere teknisk avancerede, er der flere elektroniske hjælpemidler og funktioner, der kræver en lyd. Men der er også features, der hverken selv laver en lyd eller kræver en lyd, men som alligevel får tilsat kunstig lyd for at gøre oplevelsen med bilen mere spændende, siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Obligatorisk fartalarm
Dertil kommer love om lyde, der er et krav for at få lov at sælge bilen. Et nyere eksempel er kravet om fart-alarm i alle biler, der er blevet indregistreret i EU fra juli 2024. Formålet med systemerne er at hjælpe føreren med at holde den tilladte hastighed, og sker det ikke, kommer der både en visuel advarsel og en lydalarm.
Det er ikke kun for hurtig kørsel, der kan medføre en lyd i bilen. Der er bl.a. også alarmer, hvis bilen nærmer sig en vejstribe, ved ændrede fartgrænser, og hvis man er ved at falde i søvn. Listen vil fortsætte, i takt med at bilerne får mere teknologi, og det kan være med til at forvirre og genere bilisterne og risikerer at gå ud over trafiksikkerheden.
De nye fartalarmer har især givet mange henvendelser til FDM fra lydirriterede bilister, især fordi bilen ikke altid kan læse hastighedsskiltene og derfor giver falsk alarm. Men foreløbig er det dog muligt at slå fartalarmerne fra.
– Folk bliver frustrerede over alarmer, som forstyrrer. Særligt hvis systemerne ikke fungerer i praksis, så bliver man ikke kun forstyrret, men også forvirret. Derfor for er det ikke ligegyldigt, hvordan advarslen lyder, og med hvor høj volumen den kommer ud i kabinen, siger Søren W. Rasmussen.
Hvilke lyde er der i bilen?
Der findes en lang række lyde og alarmer, du kan møde i nye bilmodeller.
- Horn
- Fartalarm
- Fodgængeradvarsel/kunstig udvendig lyd (AVAS, acoustic vehicle alerting system) op til 20 km/t (på elektrificerede biler).
- Sikkerhedssele ikke spændt
- Lav udetemperatur
- Tæt på at løbe tør for brændstof/el
- Lavt dæktryk
- Oliemangel
- Tændt lys, efter motoren er slukket
- Åben dør
- Bagklap åbner/lukker
- Bil sættes i bakgear
- Blinklys aktiveret
- Parkerings- og baksensorer
- Adaptiv fartpilot
- Ny hastighedsgrænse
- Ved at køre ud over kantlinjen (linjevogter)
- Vognbaneskiftalarm
- Advarselssystemer, f.eks. ved kollision og ved manglende koncentration.
Kan både hjælpe og være irriterende
Men én ting er advarselslyde, der er nødvendige og i nogle tilfælde lovpligtige, noget andet er andre lyde, der skal hjælpe dig, når du kører, eller bare skal være indbydende for øregangene. Det kan være en kort velkomstmelodi, når bilen tændes, eller behagelige lyde, når du trykker på skærme eller knapper i bilen.
– Et fint eksempel på en lyd, der kan hjælpe, men også kan være irriterende, er blinklyset. Lyden gør dig opmærksom på, at det er aktiveret, så du også husker at slå det fra igen. Det er en funktionslyd, der bør være så neutral som muligt, men jeg har oplevet biler, hvor man nærmest ikke har haft lyst til at dreje hverken til højre eller venstre, fordi lyden var så enerverende. Her betyder lyden enormt meget, fordi du bruger blinklyset ret ofte, påpeger Søren W. Rasmussen.
Forskellige tilgange til lyd
Han oplever, at der er en meget forskellig tilgang til lyd fra bilproducenterne.
– Asiatiske bilmærker benytter generelt flere lyde i deres bilmodeller, og nogle af dem er mere på grænsen til underholdning frem for at advare eller opfylde en funktion. Det er f.eks. ikke unormalt, at bagklappen siger en lyd, når den lukkes, og det er i bedste fald ligegyldigt og i værste fald irriterende. Andre bilmærker har den tilgang, at bilen skal sige så få lyde som muligt eller blot have en neutral lyd, så man ikke bliver udsat for unødvendig støj. Volvo har bl.a. denne tilgang for ikke at distrahere føreren. De bedste lyde er dem, du ikke lægger mærke til, medmindre du selvfølgelig skal, siger Søren W. Rasmussen.
For at få så behageligt et lydunivers som muligt i bilerne har flere bilproducenter hyret musikere til at stå for en særlig sound. BMW har et samarbejde med filmkomponisten Hans Zimmer, mens Renault kører med den elektroniske pioner Jean-Michel Jarre.
Renault og Jean-Michel Jarre
For tre år siden annoncerede Renault et samarbejde med den franske verdensstjerne inden for elektronisk musik Jean-Michel Jarre (forrest til højre på foto), der musikalsk især er kendt for albummet Oxygene fra 1976. Andre husker måske også hans kaotiske regnvejrskoncert i Nordjylland i 2002, da omkring 1.000 biler måtte trækkes fri af de mudrede marker, der blev brugt som p-plads.
Denne gang er scenariet med biler anderledes, for han har skabt den lydmæssige åbningssekvens, der møder dig, når du aktiverer bilmodeller som Renault Megane, Scenic og 5. Han har også designet den obligatoriske lyd, som bilerne udsender, når hastigheden er lavere end 30 km/t, samt lyde i kabinen under betegnelsen „Sonic Road“, der skabes i en kombination af førerens musikalske præferencer og elementer som tid, vejr og omgivelser.
– Biler udgør fantastiske rum, hvori man kan skabe synergier mellem teknologi og omverdenen. Renault er en bilfabrikant i hastig teknologisk udvikling, og jeg ønsker at skabe en masse forskellige lydoplevelser i de kommende Renault-biler, sagde Jean-Michel Jarre ved annonceringen af samarbejdet, der netop et blevet forlænget til og med 2028.
Formålet er at skabe lyde til bilen, der ikke bidrager til støjforureningen, men som man lægger mærke til og genkender.
– Lyddesign skaber følelser uden at virke påtrængende og udvikler forholdet mellem billede og lyd, da det er ørerne, der åbner øjnene, siger Jean-Michel Jarre til renault.com, hvor man kan finde en kort dokumentar om musikeren og bilmærkets samarbejde.
BMW og Hans Zimmer
Har du nogensinde set en hollywoodfilm, så har du ret sikkert lagt ører til Hans Zimmers (tv. på foto) musik. Han har komponeret filmmusik i snart 40 år, og på den meget lange liste af film står bl.a. Thelma og Louise, Løvernes konge, Gladiator og Interstellar. Han turnerer også med sin musik og får desuden tid til at sammensætte de lyde, der kan høres i en række BMW-modeller.
Motor har tidligere mødt ham til et pressemøde, hvor han forklarede om sit arbejde med at sætte tonerne sammen i et univers, der skal skabe den helt rigtige stemning og følelse af at køre en BMW.
– Det er enormt spændende at skabe lyd til elektriske biler. De har næsten ingen lyde, og vi skal ikke tage højde for motorlyd eller andet, vi kender i forvejen. Vi kan altså starte helt forfra og selv definere og skabe lyden af en bil uden begrænsninger. Det er blevet en helt unik BMW-lyd med alt fra lyden, når du trykker på startknappen, til den skabte motorlyd, forklarede Hans Zimmer.
Komponisten betegner processen som en leg, hvor man prøver sig frem og ser, hvilke reaktioner man får.
– Det starter med en idé, og så ser vi, hvad der sker. Det vigtigste er, at lyden skal have et formål, sagde Hans Zimmer, der foreløbig har været med til at skabe lyduniverset til bl.a. BMW i4, BMW iX, BMW M og BMW i7 som bilmærket fællesbetegner som BMW IconicSounds Electric.
Her kan filmnørder indvende, at han tidligere har skabt kunstig billyd til Batmans Batmobile i filmene Batman Begins, The Dark Knight og The Dark Knight Rises.
De har også brugt musikere til billyde
- Mercedes-Benz: Will.i.am fra det amerikanske band Black Eyed Peas har lavet lyde til Mercedes-Benz EQE SUV, der ændrer sig, når bilen bl.a. drejer og skifter hastighed.
- VW: Leslie Mándoki, tysk komponist, producer og tidligere trommeslager i bandet Dschinghis Khan, står bag lyduniverset til VW’s ID-serie.
- Porsche: To tyske lydfolk, musiker Norman Friedenberger og filmkomponist Boris Salchow, har lavet lydtapetet Soundtrack My Life til Porsche.
- Jaguar: Den amerikanske elektroniske musiker Richard Devine har skabt lydene i Jaguars første elektriske bil, I-Pace.
- Volvo: Musikere har ikke designet lyden i Volvos nye EX90, men de 25 højttalere i kabinen kan indstilles til at lyde, som sad du i Göteborgs Konserthus eller Abbey Road-studierne i London.