Elbiler tager nyt afgiftshop – så meget stiger de i pris

Populære elbiler rammes fra årsskiftet af afgiftsstigning, som gør dem dyrere, viser beregninger, FDM har lavet. De nye højere afgifter kan ramme bilkøbere, som får udskudt leveringen af deres nye bil.  

Par ser på ny bil med forhandler
Bilist

Salget af elbiler buldrer derudad. Alene i juli måned var ni ud af 10 nye biler, som private danskere købte, en elbil. Men er man en af dem, som overvejer at skifte til en bil med ladestik, kan det være en god idé at underskrive slutsedlen på denne side af nytår.

Fra 2026 tager elbiler nemlig et markant afgiftshop, som vil gøre flere af de populære bilmodeller dyrere. Det sker som led i den trinvise indfasning af registreringsafgift på elektriske biler frem mod 2030.

Konkret strammes afgiftsskruen, så elbiler, der koster mere end 362.750 kroner, vil stige i registreringsafgift. I år er grænsen, for hvornår elbiler betaler registreringsafgift, på 419.000 kroner.

Forsinket levering kan blive dyrt

Dermed står flere populære bilmodeller som VW ID.4 og Tesla Model Y til at stige i afgift i 2026. Den populære VW ID.4 i Style+-udgave stiger knap 12.500 kroner, mens Tesla Model Y i Long Range-udgave stiger knap 27.000 kroner, viser beregninger, som FDM har lavet.

– Det er ved at være sidste udkald, hvis man vil købe en af de populære elbiler, som står til at skulle betale registreringsafgift. De senere år har kun få bilmodeller skullet betale registreringsafgift, men fra 2026 begynder afgiftstrappen at omfatte flere og flere modeller, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru og tilføjer:

– Med udsigt til den nye, lavere afgiftsgrænse er der grund til at holde øje med leveringstidspunktet for ens nye bil. Det er nemlig, ud fra hvornår en bil indregistreres, og ikke hvornår slutsedlen er skrevet under, at afgiften fastsættes. Bliver bilen forsinket ind i det nye år, kan det derfor påvirke den endelige pris, da der så kan komme afgift på. Derfor er det FDMs råd, at man dels får skrevet en konkret leveringsdato ind i slutsedlen, dels sikrer sig mod afgiftsstigninger.

Sådan stiger afgiften på elbiler i 2026
Prisen i 2025 (model-eksempel) Afgiftsstigninger i 2026
   
300.000 kr.  (Tesla Model 3/Skoda Enyaq 60)
350.000 kr. (Skoda Enyaq 85 77 kWh)
380.000 kr. (VW ID.4 Style + ) 12.445 kr.
400.000 kr. (Audi Q4 45 e-tron /Tesla Model Y LR) 26.845 kr.
450.000 kr. (Kia EV9 SR/VW ID.7 Tourer) 44.325 kr.
500.000 kr.  (Xpeng G9 SR) 50.325 kr. 
600.000 kr. (BMW i4 M60/Hongqi EHS7) 62.325 kr. 
750.000 kr. (BMW iX xDrive 60/Audi A6 e-tron) 80.325 kr. 
1.000.000 kr.  (Porsche Taycan 4/Volvo EX90) 110.325 kr.

Plugin-hybrider kan blive hysterisk dyre

Også de førhen så populære plugin-hybrider står til at tage et mindre afgiftshop på omkring 5.000 kroner for de mest populære modeller.

Nye EU-regler betyder dog, at plugin-hybrider i år skal have lavet en ny måling af deres officielle forbrug og dermed CO2-udledning, hvilket kan få stor indvirkning på, hvad de biler der udleder over 50 g CO2/km skal betale i registreringsafgift.

Det har allerede haft konsekvens for Danmarks mest populære plugin-hybrid i 2025, Navor E5, som stiger fra 229.990 kroner til 339.990 kroner i 2026. De dyrere plugin-hybrid-modeller står til at stige 200.000 kr. eller mere.

– Uanset hvordan de nye afgifter på plugin-hybrider rammer, vil det været yderst begrænset, hvor stor virkning det reelt får for danske forbrugere. For hvor plugin-hybrid-bilerne for bare få år siden var et populært valg blandt bilkøberne, er de for længst blevet overhalet af interessen for elbiler. I år er der kun solgt knap 3.100 nye plugin-hybrider til private, siger Ilyas Dogru.

Sådan stiger afgiften på plugin-hybrider i 2026 (under 50 g CO2/km)
Pris inkl. afgift 2025 Pris inkl. afgift 2026 Forskel
250.000 kr. 254.916 kr. 4.916 kr.
350.000 kr. 354.589 kr. 4.589 kr.
450.000 kr. 456.862 kr. 6.862 kr.
550.000 kr. 559.143 kr. 9.143 kr.
650.000 kr. 661.427 kr. 11.427 kr.
750.000 kr. 763.700 kr. 13.700 kr.

Til og med juli var der i år indregistreret 110.000 elbiler, hvoraf de 66.000 var nye biler.

FDM forventer, at det samlede antal elbiler på danske nummerplader i år runder 500.000.

Uro om bilafgifter

Hvorvidt elbilerne reelt kommer til at stige i afgift og dermed i pris, ligner dog mere og mere et åbent spørgsmål.

Flere partier er fortalere for, at registreringsafgiften på elbiler enten fastfryses på det nuværende niveau eller helt afskaffes og i stedet flyttes over på enten den løbende ejerafgift eller i form af en kørselsafgift eller som en kombination af de to.

Samtidig har rygter om en større afgiftsomlægning svirret de seneste måneder, hvilket skaber usikkerhed blandt bilkøberne. Det er uholdbart, mener FDM, som derfor efterlyser en afklaring.

– I FDM peger vi på en løsning, hvor man betaler en løbende afgift ud fra bilernes tekniske og miljømæssige egenskaber, da vi mener, at tiden er løbet fra en værdibaseret registreringsafgift, hvor man betaler afgift efter bilens pris. Det er dog afgørende for os, at det samlet set ikke må blive dyrere at være bilejer, og at de eksisterende bilejere ikke kommer til at betale for en afgiftsomlægning, siger politisk chef i FDM Torben Lund Kudsk.

Større udbud af billige elbiler

Trods udsigten til højere afgifter på de dyrere elbiler fra nytår, er der dog ikke grund til at frygte for, at elbilsalget går i stå, mener FDM.

Det skyldes, at priserne på elbiler er faldet betydeligt de senere år, og at udbuddet af billigere elbiler er steget markant, hvilket giver bilkøberne mange brugbare alternativer at vælge imellem. Fremfor at haste en lappeløsning igennem inden nytår, som flere efterlyser, ser FDM hellere en gennemarbejdet afgiftsreform.

– Det giver god mening løbende at give vores afgiftssystem et tjek. Vi mener dog, at der er brug for en grundlæggende reform, og det kræver et grundigt forarbejde. FDM mener dog, at både bilmarkedet og ikke mindst forbrugerne snarest har brug for en afklaring om, hvorvidt afgifterne stiger fra nytår eller ej, siger Torben Lund Kudsk.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.

Få FDMs nyhedsbreve