Halvårlige hjulskift på villavejen og bøvl med at få dækkene på plads i skuret er mange bilister gerne foruden. Derfor vælger mange en all inclusive-løsning, hvor de tjekker hjulene ind på et såkaldt dækhotel, hvor de kan komme i sommer- eller vinterhi i en lagerhal sammen med tusindvis af andre hjul.
Men selvom det er nemt og bekvemt, sker det, at hjul bliver beskadiget under opholdet eller måske helt bliver væk. Begge dele er velkendte problemstillinger i FDMs rådgivning.
– Det er noget, vi får stadig flere henvendelser om, forklarer jurist i FDM Nikolaj Igor Jørgensen.
Som udgangspunkt vil et dækhotel, eller dem, man har indleveret bilens hjul hos, være erstatningsansvarlige, hvis de har beskadiget eller smidt en kundes hjul væk. Hvordan man som forbruger er stillet, afhænger imidlertid af den dokumentation, man har.
– Mener man, at fælgene f.eks. er blevet ridset eller på anden måde er i ringere stand end ved indleveringen, er det vigtigt, at man kan bevise det, for at kunne få erstatning eller blive godtgjort. I den slags sager har man nemlig fuld bevisbyrde. Man skal altså selv bevise det. Derfor kan det være en god idé at tage grundige billeder af dæk og fælge inden indlevering, siger Nikolaj Igor Jørgensen.
Sådan sikrer du dig hvis hjulene bliver væk
Det er også vigtigt, at man gemmer alle kvitteringer og anden dokumentation og gerne sørger for, at hjulene er beskrevet så præcist som muligt. Det er ikke nok med eksempelvis dækhotellets eget referencenummer.
– Få noteret dækmærke, dæktype, alder samt evt. skader og slid. Så står man bedst muligt, lyder anbefalingen fra FDMs jurist.
Det samme gælder, hvis hjulene er blevet helt væk, hvilket sker med mellemrum. I så fald vil dækcenteret som udgangspunkt være erstatningspligtigt, hvis det ikke kan finde dækkene igen.
Men det kræver igen, at man kan dokumentere sit tab, hvilket vil sige værdien af de forsvundne hjul. Her er der forskel på værdien af et par slidte vinterdæk på stålfælge og et sæt nye premiumdæk på originale alufælge.
– Skal man have dækket sit tab, er det vigtigt, at man kan dokumentere det så sørg for så fyldestgørende en beskrivelse som muligt og tag gerne billeder. Så står man bedst muligt, siger Nikolaj Igor Jørgensen og tilføjer:
– Det er dog vores indtryk, at langt de fleste sager bliver løst mellem dækcentrene og forbrugerne, siger Nikolaj Igor Jørgensen.
Hvilke dæk skal du vælge?
Det er nemt at fare vild i junglen af sommer- og vinterdæk til bilen. Som medlem af FDM kan du altid få rådgivning til valg af de dæk, der passer bedst til dig og dit behov.