Mange af landets elbilister vil fremover slippe lidt billigere, når de sætter ladestikket i elbilen hjemme i indkørslen.
Som en del af sit kommende finanslovsforslag foreslår regeringen nemlig, at elafgiften fra årsskiftet og frem til udgangen af 2027 sænkes fra de nuværende 90 øre pr. kilowatt-time (kWh) til EU’s minimumssats på en øre pr. kWh inklusive moms.
Udsigten til lavere elafgift er en god nyhed for de danske elbilister, som dermed ikke bare har udsigt til at kunne lade elbilen billigere, men også til at få en billigere ladeløsning.
Allerede i dag kan elbilister få refunderet elafgiften, når de lader hjemme. Men det kræver, at der er en ladeoperatør inde over, da det er ladeoperatøren, som er berettiget til afgiftsrefusion, og som sender denne videre til forbrugeren. Her betaler man et fast beløb, typisk 49-99 kr. om måneden, for bl.a. at få elafgiften refunderet. Denne model bliver i praksis nu overflødig – i hvert fald frem til udgangen af 2027.
Til gengæld berøres såkaldt flat rate-abonnementer som Clevers til 799 kr. om måneden ikke i samme omfang.
– FDM har i mange år arbejdet for, at afgiftsrefusionsordningen afskaffes og erstattes af en model, hvor elbilejere betaler lav elafgift. Derfor hilser vi det også velkomment, at regeringen vil fjerne elafgiften i to år. Det vil først og fremmest gøre markedet mere gennemskueligt, så forbrugerne bedre kan sammenligne produkterne, og forbrugerne undgår hele processen med først at betale afgiften og derefter få den refunderet, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.
Forslaget får ikke betydning for offentlige ladepunkter, da de allerede i dag betaler den lavest mulige sats.
Giv din ladeløsning et tjek
De fleste elbilejere betaler allerede i dag en lav elafgift via deres refusionsordninger. For dem ligger besparelsen derfor især i de månedlige abonnementer, som FDM forventer vil blive markant billigere.
Tilbage i 2023, da elafgiften også blev nedsat dengang i seks måneder, så man et prisfald på 40-80 kr. pr. måned. Men når tidshorisonten er to år, og regeringen ikke udelukker en permanent fjernelse af afgiften, vil nogle elbilejere måske helt droppe serviceaftalen på ladeboksen, hvis de vurderer, at den er blevet unødvendig.
– Den lavere elafgift er en god anledning til at give sin nuværende ladeløsning et servicetjek, siger Ilyas Dogru og uddyber:
– Det er vigtigt, at forbrugerne er opmærksomme på, at et fravalg af serviceaftale også betyder, at man selv har ansvaret for, at boksen fungerer og virker, som den skal. Det er ikke nødvendigvis dårligt, men der kan komme billigere produkter, hvor nogle forbrugere vil betale mindre beløb for netop servicedelen.
Står man og overvejer en elbil og dermed også en ladeløsning, skal man være opmærksom på, at elafgiften er fjernet fra næste år.
– I dag binder man sig typisk til en ladeaftale i 6 måneder. Der findes dog gode tilbud med billig installation, hvor regnestykket kan hænge sammen, selv hvis abonnementet senere viser sig mindre attraktivt, siger Ilyas Dogru.
Familier kan spare 3.500 kr. om året
Forslaget om elafgiften skal ses som en hjælpende hånd til de mange danske husstande, som i øjeblikket oplever stigende priser på ikke mindst fødevarer.
Til Ekstra Bladet udtaler statsminister Mette Frederiksen (S), at regeringen med forslaget ønsker at give danskerne noget mere albuerum i deres økonomi.
For en familie med et årligt forbrug på 4.000 kWh vil den lavere elafgift svare det til en besparelse på ca. 3.560 kr. på husstandens elforbrug. Har man ikke elbil, betyder det ganske enkelt, at man slipper for elafgiften på sit almindelige forbrug.
Har man varmepumpe eller elvarme, sparer man elafgiften på de første 4.000 kWh.
Har man elbil, men ikke sin egen ladeboks derhjemme, ændrer den lavere elafgift ikke noget for en – ud over at den øvrige elregning til husstanden bliver lavere.
Hvilken ladeløsning passer bedst til dig?
Husk, du kan prøve FDMs beregner til ladeløsninger. Den hjælper med at finde frem til en ladeløsning, som matcher dine behov.