Dyr elbil havde batterifejl - FDM hjalp medlem med reparation til 152.000 kr.

Forhandler ville have betaling for at undersøge, om fejl på dyr Jaguar var omfattet af garantien. Men den går ikke, sagde FDM, som hjalp medlem med at få fejlen udbedret på garantien.

Mand ved siden af grå Jaguar I-Pace
Bilist

En morsomhed blandt bilentusiaster lyder, at det kræver to biler at køre Jaguar: En man kan køre i, når den anden holder på værksted. Ove Holm genfortæller den gamle spøg med mere sarkasme end smil i stemmen. Som ejer af en Jaguar I-Pace ved han nemlig, hvad han taler om.

Det var ellers drømmen om at køre britisk liebhaveri, der i 2019 fik Ove Holm til at købe en Jaguar I-Pace, "inden afgifterne stak af", som han formulerer det. Den første elbil fra det britiske premiummærke, der tilmed kunne smykke sig med titlen som The Car of the Year 2019. Prisen lød på 719.000 kroner hos den lokale Jaguar-forhandler, Terminalen, i Aarhus.

Kunne kun køre 200 km

De første år kørte bilen, som den skulle. Bevares, bilens låse drillede efter bare en uge, og i 2022 måtte en del af bilens ledningsnet skiftes på garantien.

I efteråret 2023 begyndte drillerierne imidlertid for alvor. Det skete i forbindelse med, at bilen i november fik en opdatering. Herefter begyndte den at melde fejl på hybrid-systemet og kunne nu pludselig kun lade op til 72 procent af batteriets kapacitet. Med årstidens lave temperaturer dykkede rækkevidden ifølge Ove Holm dermed til lige under 200 kilometer.

Mangel på reservedele og det ene aflyste værkstedsbesøg efter det andet betød, at der gik seks måneder, inden problemet i foråret 2024 endelig blev rettet. Dog ikke mere, end at bilen nu begyndte at melde fejl på batteriet. I perioder kunne den heller ikke DC-lade på lyn- og hurtigladere. Ove Holm oplevede også et par gange, at den pludselig døde helt, mens han var på farten.

Bil gået i stå i lyskryds
Livet som Jaguar I-Pace-ejer har ikke altid været lige nemt for Ove Holm. Han oplevede bl.a. et par gange, at bilen gik helt død og måtte hentes af vejhjælp. (Privatfoto)

– Bilen var ikke til at stole på, og når man som jeg er afhængig af en pålidelig bil i forbindelse med mit arbejde, var problemerne ikke til at leve med, fortæller Ove Holm.

At Jaguar I-Pace som model er fejlfuld, var ifølge Ove Holm noget, man var bekendt med hos Terminalen. Ove Holm fortæller, at han af en ansat her ligefrem fik det råd at skille sig af med den.

Det har ikke været muligt for FDM at efterprøve Ove Holms påstand, som han fastholder. FDM har forelagt Nic. Christiansen Gruppen, der står bag Terminalen, Ove Holms påstand. Her har man ingen kommenter til den.

Skulle selv betale for undersøgelse

Han er selv udlært inden for elektroteknik og læste sig frem til, at der måtte være en fejl i bilens højvoltsbatteri, som stadig var omfattet af den 8-årige batterigaranti. Det var man dog ikke enig i hos Terminalen i Aarhus, da Ove Holm igen henvendte sig her i oktober 2024. Man ville gerne undersøge højvoltsbatteriet, men viste fejlen sig at være uden for batteriet, skulle Ove Holm selv betale for undersøgelsen til anslået 5.000-30.000 kroner. Dertil skulle han regne med en reparation for 100.000 kroner.

– Den besked var jeg meget skuffet og vred over, og jeg oplevede det som et forsøg på at gøre mig usikker og måske få mig til at droppe mit krav, siger Ove Holm.

Han kørte derfor bilen til værkstedskæden Ketner Teknik, som nåede frem til, at der formentlig var tale om en fejl i batteripakken. Konkret viste Ketners test og fejlkodeudlæsning at der var tale om en isolationsfejl, og at bilen ’lækkede’ strøm til karosseriet fra højvoltsbatteriet. Tilbage hos Terminalen trak man imidlertid på skuldrene og fastholdt, at man nu en gang vidste bedst om egne biler.

– Uanset hvad Ketner måtte mene, er vores tekniker overbevist om, at fejlen ligger uden for batteripakken. Og alt andet lige må det forventes, at vores udstyr, testere og teknikere er mere målrettet, tilpasset og uddannet til netop Jaguar. (…) Hvis du tillægger Ketners vurdering størst troværdighed, så kan du jo regne med at betalingen for fejlen sker for JLR’s regning (Jaguar, red.). Tillægger du derimod vores teknikere den største troværdighed, så taler det for at du selv vil skulle afholde omkostningen ved fejlsøgning og udbedring, skrev Terminalen bl.a. i et svar til Ove Holm, som i december derfor kontaktede FDM, der gik ind i sagen.

Fejlmeddelelse på bils skærm
Ove Holms Jaguar begyndt i efteråret 2024 at melde fejl på bilens batteri, og bilen kunne i perioder heller ikke DC-lade. Sælger afviste dog, at det kunne skyldes en fejl i højvoltsbatteri, som der stadig var garanti på. (Privatfoto)

– I en sag som denne er reglerne ret klare. Det er garantigiver, som har bevisbyrden og dermed skal bevise, at en fejl ikke er omfattet af garantien. Vel at mærke uden omkostninger for forbrugeren. Derfor er det også utilfredsstillende, at garantigiver ikke selv tog initiativ til at undersøge batteriet langt tidligere. I stedet blev vores medlem stillet i udsigt, at han risikerede en høj regning for undersøgelse af sin bil, siger advokat i FDM Steen Krabbe-Sørensen.

FDM sendte derfor i december 2024 et krav til Terminalen og Nic. Christiansen Gruppen om enten udbedring af fejlen eller en erstatning på 250.000 kroner svarende til prisen på et nyt batteri. Det blev imidlertid afvist, og sagen blev derfor sendt til Ankenævn for biler.

Fejlen dækket af garantien

FDM holdt sideløbende fast i dialogen med Nic. Christiansen Gruppen, og det lykkedes at blive enige om at lade British MotorGroup (BMG), som Nic. Christiansen også står bag, undersøge bilen sammen med FDM.

– Spørgsmålet var ikke, om bilen havde en såkaldt isolationsfejl, men om den lå inde i højvoltsbatteriet eller udenfor. Sammen med BMG og teknikere fra Jaguar i Tyskland foretog vi en grundig fejlsøgning på bilen og lokaliserede fejlen til den såkaldte Base Plate, der fungerer som et mellemled mellem batterikassen og batteristyringsenheden inde i højvoltsbatteriet, siger tekniker i FDM Yasser Abaiji, som sammen med Steen Krabbe-Sørensen og Ove Holm deltog i undersøgelsen.

Dermed var spørgsmålet om, hvorvidt fejlen var omfattet af garanti, afklaret.

– Ud over at vi naturligvis er glade på vores medlems vegne, understreger sagen også vigtigheden af en god lang garanti, siger advokat Steen Krabbe-Sørensen.

Fejlmeddelelse på skærm
Undersøgelsen som FDM var med til at lave sammen med bl.a. teknikere fra Jaguar Tyskland og British MotorGroup viste, at fejlen lå inde i bilens højvoltsbatteri. (Privatfoto)

Bil repareret for 152.000 kr.

Fejlen er efterfølgende blevet udbedret for i alt 152.000 kroner, som afholdes af sælger, og Ove Holm fik fredag 29. august endelig sin bil retur. Den både kører og lader nu, som den skal.

– Jeg synes, det er en elegant bil, som er skruet godt sammen. Derfor vil jeg heller ikke skille mig af med den. Det ændrer ikke på, at det har været frustrerende, at jeg siden oktober 2023 ikke har haft en pålidelig bil, siger Ove Holm.

Han lægger ikke skjul på, at han er vred over forløbet og Terminalens behandling af hans sag, som han mener har været under al kritik.

– Jeg synes virkelig, forhandleren har været strid. Havde jeg været alene, tror jeg ikke, jeg havde fået afhjulpet fejlen på garantien. Så var jeg kommet til at betale. Derfor er jeg glad for, at jeg havde FDM, som har lavet et stort arbejde.

Sælger beklager fejl

FDM har forelagt Nic. Christiansen Gruppen advokat Steen Krabbe-Sørensens kritik af, at man som garantigiver ikke frivilligt undersøgte Ove Holms bil.

I en mail svarer Terminalens direktør Mads Iversen:

– Vi er tilfredse med, at fejlen på bilen blev fundet og udbedret under garantien uden omkostninger for kunden. Vi sætter en ære i altid at møde vores kunder med det højeste niveau af service, men det må vi desværre konstatere, at vi ikke har levet op til i denne sag. Det beklager vi. Som et led i vores konstante stræben efter at blive bedre giver sagens forløb anledning til, at vi genbesøger vores processer for denne type sager.

FDM har efterfølgende meldt sine observationer ind til Elektro Partner, som på den baggrund har lavet en såkaldt bulletin i det katalog, hvor værksteder kan søge blandt gængse fejl og deres årsager. Konkret betyder det, at får et værksted en bil ind med samme fejl som Ove Holms bil, kan værkstedet slå op i bulletinen, som FDM har givet input til.

 

Har du brug for hjælp? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af juridiske eksperter om dine rettigheder som forbruger.

Få rådgivning