FDM til Autotorvet-kunder: Kræv pengene tilbage

Kunder der har købt brugt bil hos Autotorvet og fået afvist reklamationer eller købt garantiforsikring på forkert grundlag, bør rette krav om tilbagekøb, mener FDM, som anbefaler kunderne at kontakte Autotorvet.

Facade på Autotorvet
Bilist

Autotorvet i nordjyske Vodskov har alligevel ikke bare været formidlere af brugte biler mellem sælger og køber.

Heller ikke selvom det indtil i sidste uge fremgik af Autotorvets slutseddel, hjemmeside, facade og ikke mindst dialog med kunderne.

Som det fremgik af DR’s forbrugerprogram Kontant har der ifølge Autotorvets ejer, Henrik Bollerslev, og direktør, Thomas Simonsen, været tale om en misforståelse, da man gennem årene alene har solgt brugte biler i kommission.

Har fået juraen galt i halsen

At Autotorvet tilsyneladende er kløjes i begreberne, kan være godt nyt for de bilkøbere, der hidtil har reklameret forgæves til Autotorvet, mener jurist i FDM Uffe Foged Jespersen.

Der er nemlig forskel på, hvordan man som forbruger er beskyttet, om man køber bil solgt i kommission eller som formidlingssalg.

- Sælger en virksomhed en bil i kommission, påtager man sig også et ansvar for at udbedre eventuelle fejl og mangler. Det kan man ikke undslå sig. Derfor vil vi også anbefale bilkøbere, der tidligere har fået en reklamation afvist af Autotorvet, om at kontakte dem igen og fastholde deres reklamationsret. Også selvom man har fået bilen repareret på et andet værksted, fordi Autotorvet uberettiget har afvist at afhjælpe en fejl, siger Uffe Foged Jespersen.

Han finder det påfaldende, at en af ejerne af Autotorvet og dets direktør pludselig ændrer forklaring til, at Autotorvet altid kun har solgt biler i kommission.

- Det kan undre, når man tænker på, at det er folk, som lever af at sælge biler. Men det er ikke første gang, vi ser en bilforhandler, der har fået både begreber og jura omkring formidlingssalg og kommissionssalg galt i halsen, siger Uffe Foged Jespersen.

Kan være vildledende markedsføring

I Kontant-programmet fortæller to af kunderne også, hvordan de lod sig overtale til at købe en såkaldt ejerskifteforsikring, da de ifølge Autotorvet ellers stod uden rettigheder i tilfælde af fejl på bilerne. En af de to fortæller, at han betalte 10.000 kroner.

Men også her mener FDM, at forbrugere bør rette et krav om tilbagebetaling.

- Det er vores vurdering, at garantiforsikringerne i mange tilfælde kan være solgt på falske forudsætninger, hvis kunderne mod bedrevidende har fået at vide, at de ikke havde nogen reklamationsret. Det er efter min opfattelse også vildledning i forhold til markedsføringslovens regler. Derfor vil vi også anbefale de kunder, der har købt sådan en forsikring, på den baggrund at kontakte Autotorvet og kræve tilbagebetaling, siger Uffe Foged Jespersen og påpeger, at en virksomhed ikke kan sælge sine egne biler i kommission.  

Svarer uden om

Vi har til denne artikel forsøgt at få en kommentar fra Autotorvet. Vi har bl.a. spurgt, hvordan Autotorvet stiller sig til de kunder, man tidligere har afvist en reklamationsforpligtelse overfor, og om Autotorvet vil godtgøre de kunder, som selv har betalt for at få deres biler repareret. 

Vi har også spurgt, om Autotorvet vil tilbagebetale forsikringspræmie til de kunder, som mener, de har købt garantiforsikring på falske forudsætninger, da de er blevet oplyst, at de ikke havde reklamationsret.

I en mail svarer Autotorvet, at de dagligt behandler reklamationssager og hele tiden har gjort det, men påpeger, at det ikke er alle reparationer, der kan dækkes under reklamationsretten.

Autotorvet skriver også, at langt de fleste kunder, der køber en tillægs-/brugtbilgaranti hos Autotorvet, vælger et treårigt produkt, som dermed ligger ud over reklamationsfristens to år. Dermed mener Autotorvet, at kunderne har fået et bedre produkt.

Autotorvet forholder sig dog ikke til kritikken af, at kunder kan have valgt at tilkøbe ejerskifteforsikring på falske forudsætninger, hvis de har fået at vide, at de ikke havde nogen reklamationsret, eller om man vil tilbagebetale forsikringspræmien.

Forholdt Autotorvets svar siger jurist Uffe Foged Jespersen:

- At Autotorvet af sig selv behandler reklamationer, er ikke noget, vi kan genkende fra de sager, vi møder i vores rådgivning. Her oplever vi jævnligt, at Autotorvet først er tilbøjelige til leve op til deres reklamationsforpligtigelse og afhjælpe fejl, når vi går ind i sagerne.

Det har ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra Autotorvet.

Har du brug for hjælp? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af juridiske eksperter om dine rettigheder som forbruger. Også når det gælder køb af brugt bil hos en forhandler.

Få rådgivning