Danske bilister har behov for at parkere, og prisen for at få lov at benytte en af kommunens parkeringspladser skræmmer tilsyneladende ikke. Det samlede beløb, de betaler for at efterlade bilen nogle timer, er nemlig steget betragteligt det seneste år.
FDM har indsamlet kommunernes bruttoindtægter fra bilister for betalingsparkering og afgifter for at parkere ulovligt for de seneste 11 år, og stigningen fra 2023 til 2024 er den næsthøjeste i perioden. 12,6 procent er indtægterne til kommunerne i undersøgelsen steget mellem de to årstal.
Helt præcist er det beløb, som bilisterne betaler, 1.217.573.847 kr.
Blandt landets 98 kommuner har 26 betalingsparkering, og 56 har parkeringskontrol. Særligt København, Aarhus og Frederiksberg har haft forholdsvis store stigninger i indtægterne på betalingsparkering.
– Beløbet bare vokser og vokser, og det er virkelig mange penge, bilisterne betaler for at parkere. Noget af det skyldes prisstigninger, og at der kommer flere og større områder med betalingsparkering. Men også at der er større pres på parkeringspladserne, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange, der står bag parkeringsundersøgelsen.
Som landets største og mest trafikerede kommune har København en samlet bruttoindtægt på 717.241.671 kr. Det svarer til 59 procent af den totale indtægt i alle kommuner.
Rekord i antal p-afgifter
Undersøgelsen viser også, at antallet af parkeringsafgifter, som parkeringsvagterne udskriver til bilisterne, har rundet 600.000 og ender oppe på 627.825 stk. Det er knap 60.000 flere end i 2023. Måske et udtryk for, at bilisterne er blevet mindre lovlydige?
Nej, mener FDM:
– Det er et udtryk for, at der mangler pladser, og at der er kamp om mulighederne for at parkere. Flere bliver ramt af udfordringen med manglende pladser, så nogle kan i pressede situationer træffe et valg om at parkere ulovligt, siger Dennis Lange.
Indtægterne vil formentlig fortsætte med at stige, da bl.a. Københavns Kommune over de seneste år har indført flere zoner med tidsbegrænset parkering, og senest er der fra april i år indført betaling på søndage og helligdage, hvor det hidtil var gratis.
Flere kommuner bør modregnes
I netop København – og på Frederiksberg – giver det ikke ekstra penge i kommunekassen, når bilisterne betaler flere penge.
For i indtægterne fra betalingsparkering sker der en modregning i kommunernes bloktilskud på alt over 320 kr. pr. indbygger i kommunen. Det er kun København og Frederiksberg, der får så mange penge ind fra parkering, at de bliver modregnet.
– Når man ser på alle de kommuner, der har indtægter fra parkering, kan man få den mistanke, at det ikke udelukkende sker for at regulere trængslen på parkeringspladserne, hvilket er den eneste lovlige grund til at indføre betalingsparkering, men også for at få en indtægt til kommunerne. Derfor ønsker FDM, at flere kommuner modregnes. Grænsen for modregning er for høj, og hvis den sættes lavere, vil kommuner være mindre motiverede til at indføre betalingsparkering af økonomiske grunde, påpeger Dennis Lange.
Er parkeringsvagter overhovedet nødvendige?
Det er dog sandsynligvis ikke alle kommuner med betalingsparkering eller parkeringskontrol, der har overskud på deres parkeringsordning, da der bl.a. er udgifter til parkeringsvagter.
– Men det ændrer ikke på, at bilisterne skal af med en masse penge, uanset om det er en god forretning for kommunen eller ej. Uanset om pengene ryger i kommunekassen eller statskassen, er det dyrt for bilisten, men i FDM ser vi naturligvis helst, at de penge, bilisterne betaler, bruges på flere og bedre parkeringsmuligheder, siger Dennis Lange.
Han opfordrer i den forbindelse kommunerne til at genoverveje, om det overhovedet er nødvendigt med betalingsparkering eller kontrol.
– Nogle kommuner udskriver få hundrede afgifter om året, og her må man spørge sig selv, om der overhovedet er et reelt problem med ulovlig parkering. Hvis ikke behovet for regulering og kontrol er til stede, så er der jo ingen grund til at genere bilisterne, påpeger Dennis Lange.
Har du brug for hjælp eller rådgivning?
Har du fået en parkeringsafgift, kan du som medlem få vurderet parkeringsafgiften og få rådgivning om det videre forløb. Vi hjælper dig med din klage, og i principielle tilfælde kan vi gå i retten med din sag.