Som FDM annoncerede først på året, træder FDM ud af Ankenævn for biler, som foreningen var med til at starte i 2007. Det sker 1. februar 2026, hvor Forbrugerrådet Tænk har sagt ja til at indtræde i nævnet på FDMs plads på den betingelse, at nævnet inden for et år får et servicetjek. Det er positivt, da ankenævnet dermed kan bestå og fortsætte sit arbejde, samtidig med at et eftersyn bliver sat i kalenderen.
”At Forbrugerrådet Tænk nu træder ind i ankenævnet i stedet for FDM, ændrer dog ikke vores holdning. Vi mener fortsat, at både forbrugerne og branchen selv har brug for et fremtidssikret ankenævn. Det kræver en nødvendig modernisering af nævnets kompetencer, så det kan behandle de klagesager, der i fremtiden kun vil komme flere af, og som vi allerede i dag møder i vores rådgivning,” siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.
Som bilmarkedet var for 15 år siden
Det er for eksempel sager om privatleasing eller de ladeløsninger, som hos mange forhandlere gives med i forbindelse med bilkøb, som nævnet i dag ikke kan behandle. Heller ikke selvom fire ud af 10 private i dag vælger at privatlease deres nye bil. Mens nye bilers teknologi buldrer derudad, og måderne at have bil på bliver stadig flere, hænger Ankenævn for biler altså fast i bilmarkedet, som det tog sig ud for 15 år siden.
”Derfor håber vi også, at Forbrugerrådet Tænk kan lykkes med at overbevise branchen om, at et moderniseret og tidssvarende ankenævn faktisk også er til branchens bedste. At problemstillinger der relaterer sig til bilkøb, bilfinansiering eller værkstedsbesøg nu en gang behandles bedst af brancherne selv i et samlet ankenævn fremfor i flere forskellige ankenævn,” siger Stina Glavind.
Brug for et tidssvarende ankenævn
Bilbranchen favner både importører, forhandlere og hele eftermarkedet m.fl. og omsatte ifølge Autobranchen Danmark samlet for mere end 200 milliarder kroner i 2023. Samtidig er bilkøb og udgifterne til at holde bil blandt husstandenes allerstørste, og det er ofte med store privatøkonomiske konsekvenser for den enkelte forbruger, hvis eller når et bilkøb eller værkstedsbesøg går skævt. For FDM understreger det kun nødvendigheden af et tidssvarende ankenævn, der hurtigt, nemt og billigt kan afgøre klagesager på bilområdet.
”Rørt brik skal som bekendt flyttes. Når FDM nu har taget hul på diskussionen om Ankenævn for biler og med Forbrugerrådet Tænks betingelse om et serviceeftersyn, håber vi, at der er sat gang i en udvikling, der for fremtiden skal sikre et relevant og robust Ankenævn for biler. Det er der brug for,” siger Stina Glavind.
Har du brug for hjælp?
Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter, hvis du har spørgsmål til bl.a. reparation, værkstedsregning og dine rettigheder som forbruger.