Igen bliver det billigere at lade elbilen om natten

Om vinteren er det dyrere at transportere strøm i elnettet, og derfor bliver nettarifferne nu dyrere. Samtidig er der mindre strøm fra solceller, og samlet set betyder det, at strømmen oftere er billigere om natten end om dagen. 

Vindmøller og elnet på en grøn mark.
Bilist

Som elbilist eller plugin-hybridejer skal man holde skarpt øje med strømpriserne, hvis man ønsker at køre billigst muligt. For der kan være mange penge at spare på at lade, når strømmen er billigst. 

– Elpriserne er, som vinden blæser, og solen skinner, og om vinteren er der mindre sol, og derfor vil man oftere opleve, at det er billigere at lade elbilen om natten. Modsat om sommeren, hvor dage med kraftig solskin giver billig strøm i dagtimerne, siger FDMs forbrugerøkonomi Ilyas Dogru. 

Dyre tariffer om vinteren

Den første oktober skifter netselskaberne fra sommer- til vintertariffer. Tarifferne dækker over omkostningerne ved at transportere strømmen rundt i elnettet, og om vinteren er strømtabet i elnettet højere, og derfor er nettarifferne højere end om sommeren.

Det betyder generelt set, at priserne er lidt højere om dagen og markant højere mellem klokken 17:00 og 21:00, hvor man ikke bør lade elbilen. 

Selvom der kan være stor forskel på nettarifferne i løbet af dagen, kan der stadig være ekstreme udsving i selve strømprisen grundet vejrforhold. Et eksempel er, når vinden blæser kraftigt, hvor strømprisen kan være negativ. Men hvis vinden ikke blæser, og der ikke er strøm fra solcellerne, så kan strømprisen stige markant.

Derfor er det vigtigt, at holde øje med den samlede strømpris inklusiv nettariffer og afgifter, før man sætter sin elbil til at lade. 

– En times opladning af en elbil svarer til en husstands elforbrug i løbet af et helt døgn. Det er derfor, man som elbilejer skal være meget opmærksom på, hvornår man lader sin bil op, siger Ilyas Dogru. 

Få endnu billigere strøm

Fra 1. oktober 2025 indføres der i hele Europa mulighed for afregning af elforbrug i 15-minutters intervaller. De kortere intervaller skal afspejle variationer i produktion og efterspørgsel langt mere præcist end dagens timeafregning.

Samtidig får både forbrugere og producenter bedre incitament til at udnytte fleksibiliteten i energisystemet, eksempelvis i forhold til vind- og solproduktion.

FDM vurderer, at tiltaget kan blive et vigtigt skridt mod mere intelligent udnyttelse af elnettet, selvom implementeringen i Danmark sandsynligvis vil ske gradvist.

– For elbilejere kan en opladning på 40 minutter pludselig bestå af tre forskellige elpriser. Når vejrprognoserne bliver mere præcise, vil f.eks. skydække få direkte indflydelse på prisen på strøm. FDM forventer ikke, at forbrugerne selv kommer til at ændre deres opladning så ofte, men at det vil blive automatiseret enten af ladeoperatør, elselskabet eller selve bilen, siger Ilyas Dogru.

Har du brug for hjælp? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af juridiske eksperter om dine rettigheder som forbruger.

Få rådgivning