Kommunalvalget er vigtigt for din hverdag i trafikken, da mange beslutninger på området træffes lokalt. Det gælder alt fra udbygningen og vedligehold af vejene, ønsker til lavere hastighed, nulemissionszoner, parkeringsregler og antallet af p-pladser. Bare for at nævne nogle få.
Særligt ved valget 18. november er trafikpolitik rykket højere op på den kommunalpolitiske dagsorden, for i stadig flere byer er der kamp om pladsen.
Det bliver bl.a. tydeligt, når man stiller bilister en række spørgsmål om deres oplevelser med parkering i de ti største byer herhjemme. En rundspørge fra FDM til 998 bilejere viser bl.a., at seks ud af ti synes, det er svært at finde en parkeringsplads.
Når der er kamp om parkeringspladserne, kan bilerne være nødt til at holde tæt. Har du oplevet situationer som i denne video?
Tager lang tid at finde plads
Hver fjerde bilist bruger mindst 10 min. på at finde en ledig parkeringsplads
Tvunget til at parkere ulovligt
Parkeringsforholdene i de større byer er så trang, at hver femte bilist en eller flere gange har været tvunget til at parkere ulovligt.
Med de tiltagende parkeringsproblemer mener FDM, at lokalpolitikerne skal være mere bevidste om at tilgodese alle typer trafikanter for at skabe den bedst mulige mobilitet for alle.
– På den ene side står alle dem, der dagligt har brug for en bil for at få hverdagen til at hænge sammen. Og så er der byboerne uden daglige behov for en bil, som i stedet ønsker en by med mere færre biler og mere plads til cykler, kollektiv trafik og aktiv anvendelse af byens rum. Det er ikke en ny konflikt, og der kan bestemt være behov for at regulere trafikken. Men det nytter ikke at hæmme én trafikform for at gavne en anden, hvis det samlede resultat bliver dårligere mobilitet, siger Torben Lund Kudsk, der er politisk chef i Politik og Analyse i FDM.
Dyr parkering
Når man så finder en parkeringsplads i centrum af byerne, er den for dyr at benytte, mener et stort flertal af bilisterne. Næsten ni ud af ti svarer, at betalingsparkeringen er enten for dyr eller dyr.
Samtidig viser FDMs årlige parkeringsundersøgelse, at bilisterne i 2024 betalte over 1,2 mia. kr. til kommunerne for betalingsparkering og p-afgifter. På ti år er kommunernes indtægter fra parkering steget med mere end 50 procent.
– Stadig flere kommuner indfører betalingsparkering. I nogle kommuner sker det, fordi man vil gøre det endnu sværere at have bil, i andre fordi lokalpolitikere øjner muligheden for en indtægt til kommunekassen. Det skaber ikke respekt for reglerne – det skaber modstand. Og så er det faktisk også ulovligt. Betalingsparkering må ikke indføres af budgetmæssige årsager, kun trafikale, påpeger Torben Lund Kudsk.
Behov for flere p-huse
Er del af løsningen er ifølge ham, at der bygges flere parkeringshuse.
– Især i de største byer er der mange, der ikke bruger deres bil til dagligt, og her er det oplagt at skabe plads i p-huse. Desværre går det hurtigere med at sløjfe gadeparkering end med at bygge p-huse, og det presser parkeringssituationen i mange større byer, siger Torben Lund Kudsk.
Har du brug for hjælp eller rådgivning?
Har du fået en parkeringsafgift, kan du som medlem få vurderet parkeringsafgiften og få rådgivning om det videre forløb. Vi hjælper dig med din klage, og i principielle tilfælde kan vi gå i retten med din sag.